نحوه صحیح قرار دادن سوابق کاری در رزومه

همه می‌دانیم که رزومه، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای به‌دست آوردن فرصت‌های شغلی است. این سند بازاریابی قرار است اولین برداشت از شما را در کارشناسان استخدام به‌وجود آورد و همچنین ارائه‌دهنده‌ی مهارت‌ها و سوابق کاری شما باشد. در نهایت، باید گفت که رزومه ابزاری است که با کمک آن می‌توانید به مرحله مصاحبه و در نهایت مرحله استخدام راه پیدا کنید.

در رزومه، قرار است بخش بزرگی را به سوابق کاری خود اختصاص دهید و به کارشناسان استخدام و کارفرمایان بگویید که در گذشته چه کردید، در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهید و در آخر اینکه، توانایی انجام وظایفِ درخواستی آنها را دارید یا خیر. بنابراین وقتی قرار است درباره سوابق کاری خود در رزومه بنویسید، مسلما کمی چالش خواهید داشت و باید به نکاتی دقت کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

اما این چالش‌ها و پیچیده بودن روند انجام این کار، نباید باعث ترس شود. در این مقاله با ما همراه شوید تا با هم نکاتی را در مورد نحوه قرار دادن سوابق کاری در رزومه بررسی کنیم.

در بخش سوابق کاری چه مواردی را باید گنجاند؟

بسیاری از افراد وقتی سراغ نوشتن سوابق کاری در رزومه می‌روند، معمولا به این فکر می‌کنند که تمام تجربیات گذشته خود را لیست کنند. این در حالی است که مشاغل تمام و دیگر سوابق کاری مانند کارآموزی، کار داوطلبانه، کارِ آزاد، کارهای موقت و فرصت‌های شغلی پاره وقت، همگی به عنوان سوابق کاری شما محاسبه می‌شوند.

اینکه کدام‌یک از این سوابق کاری را در رزومه‌ی خود بگنجانید، کاملا به آن فرصت شغلی‌ای ربط دارد که برای آن درخواست می‌دهید. کارجویان باتجربه‌تر که در کاریابی معمولا به دنبال تغییر شغل نیستند، می‌توانند این بخش از رزومه خود را با جدیدترین تجربیات کاری خود پُر کنند. اما برای نیروی‌های تازه‌کار که به دنبال ورود به بازار کار و یا صنعتی جدید هستند، کاملا منطقی است که تنها به تجربیات جدید خود بسنده نکنند. قبل از اینکه این بخش را تکمیل کنید، از خود بپرسید: آیا این تجربه‌ی کاری با شغل درخواستی من مرتبط است؟

چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که تجربه‌ی کاری ما با شغل درخواستی مرتبط است؟

قرار دادن سوابق کاری در رزومه

سوابق کاری مرتبط شامل مواردی می‌شود که در شرح شغلی به آنها اشاره شده است. به عنوان مثال، اگر شما یک مهندس نرم افزار هستید و می‌خواهید برای آگهی برنامه نویسی رزومه ارسال کنید، می‌توانید سوابق کاری برجسته خود در این حوزه را در رزومه بیاورید؛ اما اگر مدت‌ها قبل به عنوان یک مشاور حقوقی در شرکتی کار کردید و برای شغل برنامه نویسی درخواست می‌دهید، نباید این تجربه‌ی کاری خود را در رزومه عنوان کنید (مگر اینکه آگهی استخدامی برای شغل برنامه نویسی در یک شرکت حقوقی باشد.)

در زمان فهرست کردن سوابق کاری، علاوه بر اشاره به تجربیات گذشته، باید به وظایف خود در آن موقعیت شغلی نیز اشاره کنید. فرض کنید در حال حاضر کارمند رستورانی هستید و نقشی که برای آن درخواست می‌دهید، کارمند پذیرش است. برای پُر کردن بخش سابقه کاری، می‌توانید به وظایفی مانند تعامل با مشتریان، پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی و مدیریت زمان اشاره کنید، زیرا تمام این مهارت‌ها در بیشتر مشاغل مورد نیاز هستند. این در حالی است که، برخی وظایف مانند جمع کردن میز در رستوران را ممکن است از این بخش حذف کنید، چرا که برای به‌دست آوردن شغل مدنظر شما کارایی ندارد.

اگر قصد شما برای ارسال رزومه تغییر شغل و یا صنعت نیست، مسلما سوابق کاری شما با شغل درخواستی ارتباط دارد. اما به این نکته باید توجه کنید که هر آگهی استخدامی نیازمندی‌ها و شرح شغلیِ منحصربه‌فردی دارد، بنابراین در زمان انتخاب سوابق کاری باید دقت بیشتری نسب به شرح شغلی داشته باشید.

در زمان نوشتن رزومه برای هر آگهی استخدامی، زمانی را برای خواندن شرح شغلی و نیازمندی‌های آن اختصاص دهید. سپس فهرستی از مسئولیت‌ها آماده کنید و مطابق با آن، تجربیات خود را لیست کنید. علاوه بر این، به دنبال کلمات کلیدی در شرح شغلی نیز باشید. اشاره به کلمات کلیدی در بخش سوابق کاری، به شما کمک خواهد کرد که رزومه خود را برای گذر از سیستم ارزیابی متقاضی یا ATS بهینه کنید. این دو مورد، از مهم‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید انجام دهید تا بخش سوابق کاری در رزومه خود را مرتبط با آگهی استخدامی نگه دارید.

نحوه قالب‌بندی بخش سوابق کاری در رزومه

بخش سوابق کاری در رزومه باید با یک عنوان ساده شروع شود. این عنوان می‌تواند «سوابق کاری»، «تجربیات گذشته»، «تجربیات»، «مشاغل گذشته» و مواردی از این دست باشد. نکته کلیدی در مورد عنوان این است که آن را برای خوانندگان آسان و همچنین برای سیستم‌های ردیابی متقاضی بهینه کنید.

برخی افراد دوست دارند به مشاغلی در این بخش اشاره کنند که برای سال‌ها پیش است و حتی ممکن است ارتباطی با شرح شغلی نداشته باشند. برای انجام این کار، می‌توانید بخش دیگری با عنوان «دیگر سوابق کاری» یا «دیگر تجربیات» در رزومه ایجاد کنید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید به تجربیات داوطلبانه خود اشاره کنید و دوست دارید آن را از بخش سوابق کاری جدا کنید، می‌توانید بخشی با نام «کارهای داوطلبانه» در رزومه ایجاد کنید و به این تجربیات در این بخش بپردازید.

قرار دادن سوابق کاری در رزومه

اگر از فرمت رزومه زمانی یا ترکیبی استفاده می‌کنید، باید مشاغل گذشته خود را به‌ترتیب زمانی معکوس لیست کنید. برای هر موردی که به این لیست اضافه می‌کنید، موارد زیر را بیاورید:

  • جزئیات موقعیت شغلی: عنوان شغلی، نام شرکت، مکان و تاریخ استخدام (ماه و سال) را برای هر موقعیت شغلی ذکر کنید. مانند نمونه زیر:

طراح گرافیک | صنایع همیشه سبز (نام شرکت) | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | می 2018 – آوریل 2020

  • وظایف و دستاوردهای شغلی: در زمان توصیف فعالیت‌های خود در هر شغل، می‌توانید از مسئولیت‌های مرتبط شروع کنید و کمی درباره آنها توضیح دهید. این مسئولیت‌ها و توضیحات آنها را به‌صورت بولت در رزومه بیاورید و به کاربردی‌ترین وظایف خود در این بخش اشاره کنید. در این بخش می‌توانید مرتبط‌ترین دستاوردهای خود را در کنار وظایف شغلی خود قرار دهید، یا می‌توانید یک بخش اختصاصی برای “دستاوردهای کلیدی” ایجاد کنید. اشاره به این موارد به شما کمک خواهد کرد که بتوانید نظر کارشناسان استخدام و کارفرمایان را جلب کنید. از این فرمول جادویی برای جذاب کردن این بخش استفاده کنید: فعل قانع کننده + وظیفه شغلی = عدد و یا نتیجه ملموس.
  • ترفیع شغلی: اگر در طول مدت همکاری خود با دیگر شرکت‌ها ارتقای شغلی داشتید، می‌توانید مسئولیت‌ها و ارتقای شغلی را از هم جدا کنید. مانند نمونه زیر:

طراح UX | کاترپیلار کالکتیو (نام شرکت) | کانزاس سیتی | جولای 2019 – تا به امروز

دستیار طراح UX | مارس 2018 – جولای 2019

ارتقای شغلی:

  • ترفیع شغلی به دلیل: همکاری با تیم بازاریابی برای خلق طرح‌های گرافیکی کاربرمحور برای چاپ و انتشار در وب‌سایت که به افزایش 30 درصدی مشتریان در طی 2 سال کمک کرد.
  • ترفیع شغلی به دلیل: تکمیل 12 نظرسنجی از 200+ کاربر و جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نتایج برای ارائه توصیه‌هایی به ذینفعان.
  • ترفیع شغلی به دلیل: طراحی مجدد وب‌سایت با تمرکز بر دسترسیِ بهتر و افزایش 50٪ نرخِ حفظ کاربر.
ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

تا چه تاریخی می‌توان به سوابق کاری اشاره کرد؟

با توجه به اینکه قرار است روی تجربیاتی در رزومه تمرکز کنیم که مرتبط با شرح شغلی هستند، بنابراین اصلا نیازی نیست که تمام سوابق کاری خود را در رزومه بیاورید. استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام به‌دنبال مرتبط‌ترین و جدیدترین تجربیات شما هستند. آنها همچنین عاشق رزومه‌های جمع‌وجور و تک‌صفحه‌ای هستند که برای عبور از سیستم ردیابی متقاضی بهینه شده‌اند. بنابراین هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، اگر رزومه خود را کوتاه‌تر و در عین حال مفید نگه دارید.

به عنوان یک قاعده کلی، لازم نیست به تجربیاتی اشاره کنید که برای بیشتر از 10 تا 15 سال گذشته هستند (به استثنای برخی موارد).

در صورت وجود شکاف میان سوابق کاری چه باید کرد؟

قرار دادن سوابق کاری در رزومه

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند مراقبت از عزیزانشان، تربیت فرزندان، ادامه تحصیل یا از دست دادن شغل، فاصله بین سوابق کاری خود دارند. اگر این فاصله برای شما کوتاه است (کمتر از شش ماه یا بیشتر)، نیازی به ذکر آن در رزومه خود ندارید. اما اگر کمی طولانی‌تر است (بیش از یک سال)، می‌توانید آن را در بخش «دیگر تجربیات» بیاورید و به اندازه یک یا دو خط درباره آن توضیح دهید.

مثال زیر می‌تواند نمونه‌ای از شکاف در سوابق کاری باشد:

مرخصی بدون حقوق | ژوئن 2016 – آگوست 2019

  • برای مراقبت تمام وقت از یکی از اعضای خانواده.

یا

  • سفر به کشورهای آسیای جنوب شرقی، از جمله تایلند، ویتنام، و کامبوج.

یا

  • نوشتن کتاب زندگینامه در مورد بزرگ شدن در مزرعه.

جدا از میزان سوابق کاری که در رزومه به آنها اشاره کردید، این فرصت برای شما فراهم است که به تمام تجربیات خود با توضیحات کامل در نامه پوششی اشاره کنید. اما اگر فاصله میان سوابق کاری شما به ادامه تحصیل مربوط می‌شود، با لیست کردن مدارک تحصیلی، دوره‌ها و پروژه‌های تحصیلی، می‌توانید به این فاصله اشاره کنید.

نمونه‌ای از بخش سوابق کاری در رزومه

در تصویر زیر می‌تواند نمونه‌ای کامل‌شده از بخش سوابق شغلی در رزومه را مشاهده کنید. این کارجو از حسابداری به نویسندگی تغییر شغل داده است (به نوشته‌ها دقت کنید و ببینید که چگونه این کارجو از مهارت‌های قابل انتقال خود در شغل حسابداری برای نویسندگی استفاده کرده است).

تمام فرصت‌های شغلی مدنظر این کارجو، به حداقل سه سال سابقه کار در حوزه محتوا و نویسندگی نیاز دارند و همچنین، به نوشتن محتوای سئوشده در حوزه سبک زندگی به عنوان یک الزام اشاره کرده‌اند.

توجه داشته باشید که چگونه این کارجو از بخش «دستاوردهای کلیدی» برای برجسته کردن مرتبط‌ترین مسئولیت‌های خود در پروژه‌های قبل استفاده کرده است. (او همچنین آدرس وب‌سایت شخصی خود را نیز در رزومه قرار داده است تا کارشناس استخدام و یا کارفرما بتوانند نمونه کارهای او را مشاهده کنند!)

قرار دادن سوابق کاری در رزومه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.