مهارت‌های مصاحبه که شما را از دیگر کارجویان متمایز می‌کنند

بسیاری از متخصصان بر این باورند که موفقیت در فرآیند استخدام تنها به این مربوط نمی‌شود که شما چقدر در انجام وظایف خود مهارت دارید و می‌توان گفت که، مهارت در انجام مصاحبه نیز می‌تواند روی موفقیت شما در فرآیند استخدام تاثیر زیادی بگذارد.

برای انجام موفقیت‌آمیزِ مصاحبه، به مهارت‌هایی نیاز دارید که این مهارت‌ها ممکن است در میان موارد الزامی در شرح شغلی نباشند (البته برخی از این مهارت‌ها ممکن است با مهارت‌های مورد نیاز برای آن موقعیت شغلی همپوشانی داشته باشند.) خبر خوب این است که شما می‌توانید این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید و حتی اگر احساس می‌کنید که در مصاحبه خیلی قوی نیستید، با توسعه این مهارت‌ها، خود را برای انجام مصاحبه‌های شغلی آماده کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

در ادامه درباره هفت مهارتی صحبت خواهیم کرد که می‌توانند تفاوت بزرگی در نحوه درک مصاحبه‌کنندگان از شما، میزان پاسخگویی شما به سوالات رایج مصاحبه و در مجموع نحوه انجام مصاحبه توسط شما ایجاد کنند.

1. مهارت در تحقیق

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، مطمئنا در حال جستجو درباره نحوه آماده شدن برای مصاحبه شغلی هستید. بنابراین، ما یک خبر خوب برای شما داریم: خبر خوب ما این است که شما در اولین مهارت مصاحبه عالی عمل کرده‌اید، چرا که به دنبال تحقیق و بررسی در مورد مهارت‌های مصاحبه هستید. حالا تصور کنید که این مهارت را برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد شرکت مدنظر خود به‌کار بگیرید. وقتی دنبال تحقیق و بررسی در مورد شرکت مدنظر خود می‌روید، می‌توانید با آمادگی بیشتری در جلسه مصاحبه حاضر شوید و به راحتی می‌توانید به سوالی مانند «چرا به شرکت ما علاقه‌مند هستید؟» جواب دهید.

بنابراین، چگونه می‌توان از این مهارت قبل از مصاحبه استفاده کرد؟ جستجوی آنلاین و خواندن اطلاعات مربوط به شرکتی که برای آگهی شغلی آن درخواست می‌دهید، می‌تواند اولین کاری باشد که با این مهارت می‌توانید انجام دهید. مرحله دوم این است که، به دنبال این بروید که چه چیزی این شرکت را خاص می‌کند. برای این کار می‌توانید به صفحه «درباره ما» این شرکت سر بزنید و توضیحات آن صفحه را مرور کنید. یا اینکه سراغ پروفایل شرکت‌ها در سایت‌های کاریابی بروید و نظر کارمندان آن را بخوانید. دلیل تمایز این شرکت می‌تواند چیزی شبیه به رویکرد منحصر‌به‌فرد آنها به همکاری باشد و یا روشی که آنها برای فروش محصولات و خدمات خود انتخاب کردند. در کل، این ویژگی باید چیزی باشد که رقبای این شرکت ندارند. در مرحله بعد، می‌توانید سراغ لینکدین بروید و پروفایل مصاحبه‌کنندگان را پیدا و درباره آنها تحقیق کنید. در نهایت، برای آمادگی بیشتر، کمی در مورد رقبای شرکت مطالعه کنید تا ببینید که آنها با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند و به این فکر کنید که چه راهکارهایی را می‌توانید برای رفع مشکلات این شرکت ارائه دهید.

تمام این اطلاعاتی که به‌دست می‌آورید نه تنها به شما کمک می‌کنند که اشتیاق خود برای همکاری را نشان دهید، بلکه می‌توانید نشان دهید که اطلاعات زیادی در مورد شرکت، کار شرکت و همچنین مصاحبه‌کنندگان دارید. مطمئنا با ارائه این اطلاعات، می‌خواهید خود را به مصاحبه‌کنندگان ثابت کنید و نشان دهید که آماده‌ی انجام مسئولیت‌های خود در آن شرکت هستید.

2. مهارت در شروع مکالمه

مهارت‌های مصاحبه شغلی

مکالمه‌های کوتاه، آن مکالماتی که بلافاصله بعد از ملاقات با یک نفر دارید، ممکن است به‌ظاهر بی‌اهمیت به نظر برسند، اما در واقعیت اینطور نیست و باید آنها را جدی بدانید.

هدف از مکالمات کوتاه این است که طرف مقابل احساس راحتی بیشتری در گپ زدن با شما داشته باشد، بنابراین خوب است که در این بخش از مکالمه‌ی خود، ارام و با خیال راحت صحبت کنید. اگر قبل از مصاحبه تحقیقات خود را انجام داده‌اید، بنابراین می‌توانید مکالمه خود را با موضوعی آغاز کنید که در آن اشتراک دارید. یا اگر در حال قدم زدن در دفتر هستید، اظهار نظر در مورد چیزهایی مانند دیوار و یا یک نقاشی دیواری می‌تواند ایده‌ی خوبی برای شروع گفتگو باشد. اگر باز هم نتوانستید با این موضوعات مکالمه را آغاز کنید، می‌توانید چند سوال کوتاه بپرسید. چیزی شبیه به این سوال، «خیلی خوشحالم که بالاخره تابستون شد. آیا برای تعطیلات تابستون برنامه‌ای دارید؟»

مسلما توانایی شما برای انجام وظایف آن موقعیت شغلی بسیار مهم است و نقش مهمی در استخدام دارد، اما اگر مصاحبه‌کننده دوست دارد ببیند که شما در کنار او خوشحال هستید و حس خوبی گرفتید و این موضوع، به شما در گذر از مرحله مصاحبه بسیار کمک خواهد کرد. بنابراین، اگر در باز کردن مکالمه ضعف دارید، هر روز این مهارت را تمرین کنید. این کار را زمانی که در صف نان ایستادید و یا زمانی که در تاکسی و مترو هستید، تمرین کنید. هنگام شروع یک مکالمه راحت باشید و به نحوه واکنش مردم به چیزهای مختلفی که می‌گویید، توجه کنید. با تمرین همه چیز راحت‌تر می‌شود.

3. مهارت در داستان سرایی

با اطمینان می‌توان گفت که بسیاری از افرادی که در مصاحبه موفق عمل می‌کنند، داستان سرایان قابلی هستند. البته که منظور ما از داستان‌سرا بودن، تعریف کردن داستان برای پاسخ به هر سوال مصاحبه شغلی نیست. داستان‌سرایان بزرگ می‌توانند از دوران حرفه‌ای خود داستانی شیوا بیان کنند.

برای داستان‌سرایی در مورد خود و در جلسه مصاحبه، خوب است ابتدا به این پی ببرید که می‌خواهید در مورد کدام‌یک از تجربیات شخصی، مهارت‌ها یا ویژگی‌های خود بیشتر صحبت کنید و قصد شما برجسته کردن چه مواردی است. سپس، به دنبال فرصتی بگردید تا این نکات را به شیوه‌ای منسجم به هم ارتباط دهید و داستانی جذاب از دوران حرفه‌ای خود بیان کنید. هدف از این کار، این است که داستان دوران حرفه‌ای خود را به شغلی که برای آن درخواست دادید، ربط دهید تا آن را بزرگ‌تر جلوه دهید. به عنوان مثال، ممکن است شخصی کپی‌رایتر و در عین حال عاشق سفر و ماجراجویی باشد و برای موقعیت شغلی‌ای در یک شرکت مسافرتی درخواست داده باشد. برای این کار، این فرد می‌تواند سراغ مهارت‌ها و توانایی‌های خود در کپی رایتینگ برود و آنها را با نوشتن داستان‌هایی از سفرهای خود همراه کند و داستانی شیوا و جذاب برای مصاحبه‌کنندگان تعریف کند.

برای پاسخ به سوالات رایج مصاحبه شغلی نیز، خوب است از قبل خود را آماده کنید و سناریوی پاسخ دادن به سوالات را با کمک داستان سرایی بچینید. از آنجایی که دقیقا نمی‌دانید مصاحبه‌کننده از شما چه سوالاتی خواهد پرسید، می‌توانید چندین داستان را برای پاسخ دادن به سوالات آماده کنید. هنگام پاسخگویی به سوالی خاص، می‌توانید جواب خود را روی دستاوردهای و تجربیات خود متمرکز کنید.

4. مهارت در گوش دادن

مهارت‌های مصاحبه شغلی

مهارت در گوش دادن تنها به معنی شنونده بودن کلمات و عبارات نیست و می‌توان گفت که این مهارت، بر توجه به حس و نیت گوینده نیز تمرکز دارد. این مهارت در هر حالی به‌کار می‌آید و در مصاحبه شغلی نیز، یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها است.

با گوش دادن می‌توانید متوجه شوید که چه نکاتی برای مصاحبه‌کننده مهم‌تر است و مکالمه چقدر خوب پیش می‌رود. شما همچنین می‌توانید نشان دهید که به‌خوبی درگیر گفتگو شدید و تمام توجه و تمرکز شما در این جلسه است. یکی از راه‌های عالی برای نشان دادن این مهارت این است که سؤالی که از شما پرسیده می‌شود را بازنویسی کنید. این کار نه تنها نشان می‌دهد که شما درک خوبی از سوال دارید، بلکه به شما زمان بیشتری می‌دهد تا در مورد پاسخ خود بیشتر فکر کنید. همچنین می‌توانید سوالات بیشتری بپرسید که همین موضوع نشان می‌دهد که مشتاق کسب اطلاعات بیشتر هستید.

برای بهبود این مهارت می‌توانید آن را تمرین کنید. برای تمرین این مهارت، می‌توانید دقیقا همان استراتژی‌ای را به‌کار بگیرید که در مورد مهارت شروع مکالمه بیان کردیم. پس از تسلط بر این مهارت، می‌توانید روی مهارت ارتباطات غیرکلامی تمرکز کنید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

5. مهارت در ارتباط غیرکلامی

مهارت در برقراری ارتباط غیرکلامی به مهارت در گوش دادن ربط دارد. در واقع، برای نشان دادن علائم ارتباط غیرکلامی شما باید در گوش دادن قوی عمل کنید.

در مصاحبه‌های شغلی باید ارتباط چشمی خود را حفظ کنید. اما مراقبت باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید تا به شخصیت حرفه‌ای خود لطمه‌ای وارد نکنید. وقتی در مورد چیزی جالب و سرگرم‌کننده صحبت می‌شود، خوب است بخندید یا حداقل لبخند بزنید. کمی سر تکان دادن در حین صحبت با مصاحبه‌کننده، نشان می‌دهد که شما به دقت به حرف‌های او گوش می‌دهید و متوجه می‌شوید که درباره چه چیزی صحبت می‌کند.

جدا از اینکه در مصاحبه شغلی باید مراقب زبان بدن خود باشید، در عین حال نیز باید به زبان بدن مصاحبه‌کننده دقت کنید. حرکات بدن او می‌تواند اطلاعات بیشتری به شما بدهد، مانند مهم‌ترین وظایف آن موقعیت شغلی و مهارت‌هایی که برای آنها مهم است. این اطلاعات را می‌توانید از میزان توجه آنها به صحبت‌های خود و حالت صورت و بدن آنها در زمان گوش دادن به صحبت‌های خود متوجه شوید.

درست مانند مهارت گوش دادن و شروع مکالمه، هر چه بیشتر این مهارت را تمرین کنید، در آن بهتر خواهید شد. در واقع، هر زمان که مشغول تمرین برقراری ارتباط کلامی هستید، می‌توانید به ارتباطات غیرکلامی نیز، هم در خود و هم در دیگران، توجه کنید.

6. مهارت همدلی

مهارت‌های مصاحبه شغلی

همدلی بخش از “هوش عاطفی” ما است که با داشتن آن می‌توانیم خود را جای دیگران قرار دهیم، احساس آنها را درک کنیم و در تعامل با دیگران بهتر عمل کنیم.

در مصاحبه شغلی، به جای فکر کردن به اینکه قرار است از آن شغل چه چیزی به‌دست آورید (که می‌تواند شامل دستمزد، رضایت شغلی و سمت شغلی شود)، به این فکر کنید که قرار است چه چیزی به این شرکت اضافه کنید. شرکت‌ها در استخدام‌ها به دنبال این هستند که فرد استخدام‌شده بتواند گره‌ای از مشکلات آنها باز کند.

با همدلی و نشان دادن میزان درک خود از مشکلات آن شرکت، می‌توانید نحوه رسیدگی به این مشکلات را نشان دهید. به عنوان مثال، اگر شرکتی فرصت‌های شغلی بسیاری در بخش فروش دارد، می‌توانید چنین جملاتی را برای این موضوع بیان کنید: «با دیدن فرصت‌های شغلی بسیار در بخش فروش شگفت‌زده شدم و تصور می‌کنم که این موضوع به معنای رشد شرکت است. اما این موضوع می‌تواند معنی دیگری نیز داشته باشد و آن هم مسئولیت‌های بسیاری است که روی دوش افراد این تیم است. با توجه به تجربه قبلی‌ام در بخش فروش، مطمئن هستم که می‌توانم به تیم شما در کاهش بار مسئولیت‌ها کمک کنم.» استفاده از همدلی در طول فرآیند استخدام، همچنین به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که در صورت استخدام، همکار و هم‌تیمی فهمیده‌ای به شرکت اضافه خواهد شد.

همدلی یکی از آن مهارت‌هایی است که هر شخص در زندگی خود آن را به‌دست آورده است، اما ممکن است تا به حال متوجه اهمیت آن در مصاحبه شغلی نشده باشید. بنابراین، برای بهتر شدن در این مهارت در مصاحبه شغلی، نیاز به این آگاهی داشتید. برای نشان دادن این مهارت، می‌توانید خود را در زمان تحقیق در مورد شرکت به جای مصاحبه‌کنندگان قرار دهید و در مورد نیازها و چالش‌های آنها اطلاعات به‌دست آورید.

7. مهارت در صحبت کردن با اعتماد به نفس

آخرین مهارتی که همه مهارت‌های دیگر شما را به هم ربط می‌دهد، صحبت کردن با اعتماد به نفس است. قصد شما از نشان دادن این مهارت این است که مدیر استخدام را از توانایی‌های خود مطمئن کنید و این موضوع با نحوه صحبت کردن شما عملی خواهد شد. بسیاری در جلسه مصاحبه دچار دلهره و اضطراب می‌شوند، اما جای نگرانی ندارد و با تمرین می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

مدام به خود یادآوری کنید که هدف شما در مصاحبه این است که آرام اما کنجکاو به نظر برسید. حتی می‌توانید از این هدف خود یک شعار نیز بسازید: “آرام و کنجکاو!”

اگر با سرعت مناسبی صحبت کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا آرام به نظر برسید. می‌توانید با نشان دادن اینکه در مورد شرکت و اهداف آن تحقیق کردید، اشتیاق و کنجکاوی خود را نشان دهید. اگر عادت دارید تا در زمان عصبانیت داد بزنید، تمرین کنید کمی آهسته‌تر از حد معمول صحبت کنید. در نهایت، این مهارتی است که با تمرین بسیار و رسیدن به سرعت درست در صحبت کردن، بهبود می‌یابد.

برای تمرین تمام این مهارت‌ها، پیشنهاد می‌کنیم که تا یک مصاحبه ساختگی با فردی آگاه و یا یک منتور ترتیب دهید. خلاصه هر کاری که می‌توانید برای تمرین، تمرین و تمرین انجام دهید.

۱ دیدگاه
  1. زهرا می‌گوید

    سلام وخسته نباشید
    خیلی جامع وکامل .با عرض پوزش،آیا برای زنان خانه دار هم موقعیتی این چنینی هست،لطفا راهنمایی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.