آموزش حین کار چیست؟

یکی از خوبی‌هایی که محل کار برای کارمندان دارد این است که شما می‌توانید از تجربیات همکاران و مدیران خود بهره ببرید و از آنها نکات و درس‌هایی بیاموزید. کارمندان در مشاغل و صنایع مختلف آموزش حین کار (OJT) دارند، که نوعی یادگیری تجربی است که اغلب مشاغلی که در آنها کار عملی دارند یا باید از تجهیزات، نرم افزار یا ماشین آلات تخصصی استفاده کنند، این آموزش‌ها را دارند. این مقاله این نوع آموزش و اهداف آن، مزایای یادگیری در محل کار و روش‌های این نوع آموزش در محیط‌های مختلف کار را توضیح می‌دهد.

آموزش حین کار

آموزش حین کار، آموزشی است که برای کارکنان در محل کار انجام می‌شود. این آموزش به طور معمول شامل ترکیبی از مشاهده دیگران و تجربه کار عملی در راستای تکمیل وظایف روزانه می‌شود و زیر نظر مدیر آموزش، همکار یا مربی حرفه‌ای انجام می‌شود.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

هنگام گذراندن آموزش حین کار، فرآیندها و روش‌هایی را که کارفرمای شما استفاده می‌کند را یاد می‌گیرید. همچنین ممکن است نحوه کار با تجهیزات، ابزار یا ماشین آلات مورد نیاز برای موقعیت شغلی خود را بیاموزید. بخشی از OJT ممکن است شامل job shadowing یا مشاهده نحوه انجام کار توسط کارمند باتجربه در برخی وظایف شغلی باشد.

هدف از آموزش حین کار این است که شما را برای موفقیت و رشد شغلی آماده کنند. آموزش و تمرین عملی که به عنوان بخشی از روند آموزشی انجام می‌دهید، می‌تواند به شما در توسعه فردی و مهارت‌ها، شایستگی‌ها و دانش مورد نیاز برای ایفای صحیح نقش در شرکت یا سازمان کمک کند. وقتی آموزش حین کار تمام شود، باید بتوانید که تمام کارها و وظایف خود را بدون نظارت بیرونی به شکل کاملا صحیح انجام دهید.

آموزش حین کار برای دانشجویان چیست؟

دانشجویان ممکن است هیچ تجربه قبلی در یک نقش یا صنعت خاص نداشته باشند، بنابراین آموزش‌های حین کار برای این دسته از افراد بیشتر و گسترده‌تر است. در برخی موارد، دانشجویان در طول تحصیل خود در دانشگاه این آموزش‌ها را می‌گذرانند.

به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها دانشجویان را ترغیب می‌کنند یا از آنها می‌خواهند که سراغ دوره‌های کارآموزی بروند تا تجربه عملی در مسیر شغلی مورد نظر خود را کسب کنند و در واقع بتوانند دانش خود در دانشگاه را در این دوره به کار بگیرند. همچنین برخی شرکت‌ها با استخدام فارغ التحصیلان، آموزش‌های گسترده‌ای را برای آنها در حین کار تدارک می‌بینند تا آنها را آماده کار و انجام وظایف کنند.

علاوه بر یادگیری روش‌ها و مهارت‌های شغلی برای نقش خود، دانشجویان همچنین این امکان را دارند تا با استانداردهای محیط کار آشنا شوند. این استانداردها شامل هنجارهای حرفه‌ای مانند لباس پوشیدن، سلسله مراتب شرکت‌ها، انتظار از کارمند برای افزایش بهره‌وری در شرکت، اصطلاحات خاص هر صنعت و داشتن رابطه حرفه‌ای با همکاران می‌شود.

انواع آموزش‌های حین کار

آموزش حین کار

شرکت‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف آموزش حین کار را اجرا کنند. برخی از سازمان‌ها از رویکرد سازمان یافته استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از رویکرد بدون ساختار استفاده می‌کنند. در برخی موارد، در آموزش حین کار ممکن است تنها روی یک روش آموزشی تکیه کنند، در حالی که دیگران از شیوه یادگیری ترکیبی برای افراد تازه استخدام شده خود استفاده می‌کنند.

آموزش حین کار سازمان یافته در مقابل بدون ساختار

با یک برنامه سازمان یافته آموزشی، کارفرما برنامه‌ای برای پیشرفت کارمند جدید در مراحل مختلف آموزشی دارد. این طرح اغلب شامل یک چک لیست از وظایف، جزئیات در مورد اینکه چه کسی بر هر کار نظارت خواهد کرد و لیستی از اهداف مورد نظر آموزش می‌شود. برخی از برنامه‌های آموزشی حین کار شامل یک سرپرست برای نظارت بر آموزش‌ها یا قراردادی می‌شود که کارمند باید آن را امضا کند و در واقع تأیید کند که تحت آموزش است.

البته باید عنوان کرد که برنامه‌های آموزشی سازمان یافته حین کار زمان و تلاش بیشتری می‌طلبد، اما در نهایت خروجی آن همان چیزی است که کارفرما انتظار دارد و کارمند برای کار به خوبی آموزش دیده است. همچنین مسئولیت کارفرما و مربیان آموزش در آموزش‌های سازمان یافته بیشتر است.

آموزش حین کار بدون ساختار معمولاً شامل shadowing یا مشاهده نحوه انجام کار توسط کارمند باتجربه در برخی وظایف شغلی در محل کار می‌شود که ممکن است برای روزها یا هفته‌ها به طول انجامد. در این پروسه ممکن است عمل shadowing را روی یک یا چند کارمند باتجربه و یا مدیران انجام دهید.

روش OJT بدون ساختار ممکن است برای مشاغلی که نیازی به کارهای پیچیده یا مهارت‌های تخصصی ندارند، کافی باشد. در این روش، برای برنامه ریزی به زمان نیازی نیست و به راحتی می‌توانید آموزش را بر اساس نقش جدید خود و مهارت‌ها و توانایی مورد نیاز آن پیش ببرید.

آموزش حین کار مستقل در مقابل یادگیری ترکیبی

در برخی از شرکت‌ها، OJT از طریق shadowing و تمرین عملی ممکن است، به شرطی که کارمند آمادگی کافی برای این نقش را داشته باشد. شرکت‌ها اغلب برای افرادی که در موقعیت شغلی‌ای استخدام شدند که پیچیدگی خاصی ندارد و همچنین در آن موقعیت تجربه قبلی دارند، خیلی سخت‌گیری نمی‌کنند و سراغ آموزش مستقل می‌روند.

یادگیری ترکیبی به این صورت است که از چند روش آموزشی به صورت همزمان استفاده می‌شود. به عنوان مثال، یک کارمند جدید ممکن است بخشی از دوره آموزشی خود را به صورت shadowing و کسب تجربه عملی در محل کار بگذراند. آنها ممکن است بخش دیگری از دوره آموزشی خود را صرف مطالعه، تماشای فیلم، حضور در رویدادهای آموزشی صنعت یا شرکت در کلاس‌های آموزشی یا دوره‌های آنلاین کنند.

با ترکیب روش‌های مختلف آموزشی، یادگیری ترکیبی می‌تواند برای مشاغلی که شامل کارهای پیچیده یا مهارت‌های تخصصی می‌شوند، بسیار مؤثر عمل کند. همچنین برای شرکت‌هایی که روش‌ها و فرایندهای بسیار خاصی دارند که کارکنان باید بدانند، این روش بسیار مفید است.

مزایای آموزش حین کار

آموزش حین کار

آموزش حین کار می‌تواند کارمند را برای کار خود آماده کند و به آنها این امکان را می‌دهد که در نقش خود موفق عمل کند و در محیط کار نیز فردی مولد باشد. کارکنان از مهارت‌ها و دانش بیشتر و همچنین انگیزه برای کار بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌ها نیز از داشتن کارمندانی که برای دستیابی به اهداف آموزش دیده‌اند، سود می‌برند.

مزایای OJT برای کارمندان

در اینجا برخی از مهم‌ترین مزایای آموزش حین کار برای کارمندان آورده شده است:

هزینه آموزش

شرکت‌ها برای توسعه شغلی شما حاضر به هزینه کردن هستند و بعد از آموزش شما، هزینه تمام آموزش‌های ترکیبی را پرداخت می‌کنند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

توسعه مهارت‌ها

بسیاری از کارمندان تازه کار آموزش‌هایی که در محل کار می‌بینند را جذاب توصیف می‌کنند، که می‌تواند باعث شود که علاقه آنها به یادگیری افزایش پیدا کند. به عنوان یک کارمند جدید پس از آموزش، ممکن است در برخی مهارت‌ها پیشرفت پیدا کنید که شاید با نبود این مهارت‌ها در کار خود به چالش بر بخورید.

نگه داشت کارمند

کارمندان همچنین به احتمال زیاد اطلاعاتی را یاد می‌گیرند که می‌توانند آنها را در کار خود اعمال کنند و این باعث می‌شود که از کار خود لذت ببرند. OJT می‌تواند به بهبود عملکرد شغلی و رضایتمندی از شغل کمک کند، زیرا آموزش‌های مداوم می‌تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری در محل کار بدهد.

قرار گرفتن در جو تیم

این نوع آموزش شما را از همان ابتدا با همتایان و سرپرستان خود در تماس قرار می‌دهد. با همکاری مستقیم با تیم، همکاران خود را می‌شناسید و درک بهتری از فرهنگ کار خواهید داشت.

مزایای OJT برای کارفرمایان

در اینجا برخی از مهم‌ترین مزایای آموزش حین کار برای کارفرمایان آورده شده است:

یادگیری متمرکز

OJT فرآیند یادگیری را تسریع می‌بخشد و پس از اتمام آموزش، نیاز به اصلاح نیز کاهش پیدا می‌کند. به جای اینکه کارکنان شیوه‌ها و رویه‌های کلی صنعت را حدس بزنند، می‌توانید استانداردهای دقیق را به سرعت به آنها آموزش دهید.

مقرون به صرفه

به جای شرکت در کنفرانس‌ها یا جلسات آموزشی گران قیمت، کارکنان می‌توانند در محل کار از همکاران و سرپرستان خود نکاتی را یاد بگیرند. آموزش همچنین، مهارت‌های کارکنان فعلی را نیز تقویت می‌کند و کاری می‌کند که قبل از ارائه به دنبال مفاهیم جدید و نوین باشند.

کاهش گردش کارمند

آموزش در محل کار می‌تواند به کارکنان کمک کند تا از مهارت‌های خود اطمینان بیشتری داشته باشند. هنگامی که کارمند از کاری که انجام می‌دهد رضایت داشته باشد و کارفرما نیز به حضور او در شرکت نیاز داشته باشد، دیگر گردش کارمند اتفاق نمی‌افتد و هزینه‌ای برای استخدام‌های جدید نمی‌شود.

نکاتی در مورد آموزش در حین کار

آموزش حین کار

برای اینکه از آموزش‌های حین کار خود بیشترین بهره را ببرید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

یادداشت بردارید. در طول آموزش یک دفترچه یادداشت یا لپ‌تاپ به همراه داشته باشید تا بتوانید جزئیات مهم را یادداشت کنید. هنگام شروع کار شما در شرکت، یادداشت‌های شما مرجع مفیدی خواهند بود و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

سوالات خود را بپرسید. در مورد هر نکته‌ای که در آموزش برای شما مبهم است، توضیحات بیشتر درخواست کنید. در حین آموزش می‌توانید سؤالات خود را جایی یادداشت کنید که در پایان بتوانید آنها را بپرسید.

خارج از آموزش نیز مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وظایف شغلی خود در خارج از محل کار، وقت بگذارید. به عنوان مثال، می‌توانید نکات مربوط به نوشتن یادداشت‌های اداری را مورد بررسی قرار دهید یا در مورد نحوه استفاده از یک نرم افزار ویدیوهایی را به صورت آنلاین تماشا کنید.

آموزش‌های حین کار می‌توانند به پیشرفت شغلی شما کمک کنند و شما را به یک کارمند ماهر تبدیل کنند. به دنبال شغلی با این آموزش‌ها باشید تا بتوانید قدم اول در بازار کار را محکم بردارید.

منبع indeed
۱ دیدگاه
  1. امیرانتظام می‌گوید

    خیلی ممنون و متشکرم،این موضوع را شاید خیلی ها براحتی ازش گذر کنند ولی واقعا کمک بزرگی به ما در آموزش داد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.