چگونه جستجوی شغلی خود را خوب پیش ببریم؟

اگر به عنوان کارجو به دنبال شغل هستید (البته این چیزی است که امروزه همه به دنبال آن هستند)، مطمئنا دوست دارید تا به دنبال راهی باشید که خود را به عنوان یکی از افراد واجد شرایط استخدام معرفی کنید و دوست دارید خود را قوی نشان دهید! و انجام چنین کاری تنها در صورتی شدنی است که تنها یک چیز را خیلی اهمیت دهید.

آن چیز ارائه یک پیام واحد، واضح و جذاب در مورد خودتان است.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

به هر حال، شما باید داستان خود را بگویید و قلب یک داستان خوب پیامی است که از طریق آن منتقل می‌کنید. داشتن یک پیام واضح و تک جمله‌ای برگ برنده شما برای نشان دادن ارزش‌ها و آمادگی شما برای یک کار جدید است.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه این پیام را منتقل کنید تا بتوانید جستجوی شغلی خود را درست و خوب پیش ببرید.

1. بیان در قالب سخنرانی آسانسوری

سخنرانی آسانسوری یک خلاصه سریع از سوابق و تجربه شماست. دلیل این که آن را سخنرانی آسانسور نامیدند این است که باید به اندازه کافی کوتاه باشد تا در فاصله بالا رفتن یک آسانسور بیان شود. در آغاز مسیر شغلی خود به پیامی نیاز دارید که درست مانند سخنرانی آسانسوری باشد. مهم نیست که چه کسی را ملاقات می‌کنید، یک پیام سریع در مورد آنچه که به دنبال آن هستید و آنچه می‌توانید ارائه دهید، باید داشته باشید.

این پیام باید کوتاه، اما جذاب باشد. سرعت آسانسور معمولاً 30-60 ثانیه است و پیام شما نباید بیش از 15 ثانیه طول بکشد. برای ساخت این پیام از خودتان بپرسید: “به چه چیزی در خودم باور دارم که می‌خواهم در جستجوی کار خود آن را پیدا کنم؟”

در نتیجه یک پیام دقیق مانند این خواهد بود: “من دوست دارم که در تیم بازاریابی در سمت مدیر ارشد کار کنم. این موقعیت شغلی برای من مناسب خواهد بود و من تجربه هدایت یک تیم بازاریابی موفق را در رزومه خود دارم.” داشتن این پیام و سخنرانی آسانسوری به شما این امکان را می‌دهد تا یک مکالمه بسیار کوتاه را به فرصت شغلی تبدیل کنید.

2. ارائه پیام صحیح در زمان شبکه سازی

جستجوی شغلی

پس از شروع شبکه سازی، می‌خواهید تا برای هر یک از افرادی که در شبکه با آنها ارتباط برقرار کردید، پیامی ارسال کنید.

برای این کار باید برای هر شخص، پیام خود را شخصی سازی کنید. بنابراین، برای مثال، اگر می‌خواهید در سازمان فعلی خود کار تغییر شغل دهید و جستجوی شغلی خود را در این مکان انجام دهید، پیام شما به رئیس می‌تواند اینگونه باشد: “من معتقدم که من برای یک کار جدید آماده هستم و مایلم در مورد احتمال آن با شما صحبت کنم.” اگر خارج از شرکت فعلی خود به دنبال کار هستید، پیام شما می‌تواند مانند نمونه زیر باشد:

“من سابقه قوی در ارتباطات دیجیتال دارم و به دنبال موقعیت مدیریتی در این زمینه هستم.”

برای موفقیت در نزدیک شدن به افراد در درون و خارج از شبکه خود، باید ایده کاملاً مشخصی درباره اینکه چه کسی هستید و پیام شما چیست، داشته باشید. بدون داشتن چنین طرز فکری، کاری که انجام می‌دهید فقط گپ زدن عادی می‌باشد.

3. پیام در رزومه

در حالی که تا به امروزه صدها و یا هزاران مقاله درباره نوشتن رزومه حرفه‌ای و عالی منتشر شده است و حتی برای آن کتاب نیز چاپ شده است، اما باید بدانید که درون رزومه نیز باید پیام ساده، واضح و بدون اصطلاحات یا واژگانی سنگین باشد.

حتی رباتی که رزومه شما را اسکن می‌کند، به دنبال یک عبارت روان در بالای رزومه شما خواهد بود. این عبارت خلاصه‌ای است از آنچه هستید. نباید به دنبال این باشید که کلی جمله در کنار هم قرار دهید تا خودتان را در ابتدای رزومه تشریح کنید و یا به دنبال کلمات قلمبه سلمبه بروید که حتی خودتان نیز معنای آنها را به خوبی درک نمی‌کنید. به جای این کار، یک جمله بنویسید که ارزش شما را به کارفرمای آینده نشان می‌دهد.

این یک پیام عالی است: “متخصص منابع انسانی با تجربه طراحی و ساخت هشت برنامه هستم که باعث شد بیش از 100000 کارمند در سه سال در سازمان استخدام شوند و دارای سابقه هدایت تیم‌هایی موفق هستم.”

توجه داشته باشید که (1) عبارت خلاصه یک جمله است، (2) بدون اصطلاحات خاص است (3) ،خاص است و (4) دارای عدد است که اثرگذاری شما در دیگر شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

4. پیام در نامه پوششی

اگر در کنار رزومه خود نامه پوششی نیز ارسال می‌کنید، مطمئن شوید که یک پیام واضح و روشن دارد. این پیام باید به طور کلی جمله دوم در نامه پوششی باشد. (جمله اول توضیح می‌دهد که برای چه کاری درخواست می‌دهید.)

در این پیام مهم، شما باید اشتیاق خود را در مورد موقعیت شغلی و آمادگی خود برای به دست آوردن آن را نشان دهید. به عنوان مثال، پیام شما ممکن است این باشد: “من از فرصتی که این موقعیت شغلی در اختیارم قرار خواهد داد، هیجان زده هستم و اطمینان دارم که می‌توانم به اهداف مشخص شده دست یابم و از آنها فراتر نیز بروم.”

پیام نامه پوششی باید نشان دهنده اشتیاق و اطمینان باشد و نشان دهد که شما انتخاب اول و آخر برای آن موقعیت شغلی هستید. نامه پوششی گرمی و شخصیت به رزومه اضافه می‌کند.

5- پیام در مصاحبه شغلی خود

جستجوی شغلی

پیام شما در مصاحبه باید در اوایل مکالمه ارائه شود و باید به زبان واضح آمادگی خود را برای نقشی که برای آن به مصاحبه دعوت شدید، اعلام کنید.

مصاحبه را با تشکر از مصاحبه کننده برای اختصاص دادن وقت آغاز کنید و هیجان خود را در مورد دیدار با او به اشتراک بگذارید. سپس پیام کلیدی خود را عنوان کنید: “این موقعیتی است که منتظر آن بوده‌ام. این موقعیت شغلی و وظایف آن همان کاری است که من در سابقه کاری خود و به روش‌های مختلف انجام داده‌ام.” درباره این “راه‌ها” در مصاحبه خود بحث خواهید کرد.

در هر سوالی که در مصاحبه از شما پرسیده می‌شود، سعی کنید که پاسخی ارائه دهید که باعث برجسته شدن آن پیام شما می‌شود. بنابراین اگر از شما خواسته شد – همان‌طور که بدون شک این کار انجام خواهد شد – “در مورد خودتان به من بگویید”، پیامی را که در ابتدای کار بیان کردید را به شکلی دیگر عنوان کنید، “من کسی هستم که قدرت زیادی در بازاریابی دارم و به همین دلیل است خیلی علاقه‌مند به این موقعیت و کار در شرکت شما هستم.”

6. در مذاکره حقوق و دستمزد

سرانجام، داشتن پیام در مذاکره حقوق و دستمزد بسیار مهم است. اگر برای این مکالمه پیام و متنی آماده نکرده باشید، ممکن است مجبور شوید هر آنچه پیشنهاد می‌شود را قبول کنید.

اگر از شما سوال شد که انتظار از حقوق و دستمزد شما چه میزان است، یک عدد ندهید. اگر تصمیم دارید حقوق فعلی خود را افزایش کنید، پیام شما باید این باشد: “من اکنون XX تومان دریافتی دارم و با توجه به مسئولیت‌های بزرگتر در نقش جدیدم، انتظار افزایش قابل توجهی دارم.”

این استراتژی به شما این امکان را می‌دهد که یک رنج قیمت پیشنهاد دهید، اما این کارفرما را مجبور می‌کند که در مورد آنچه شما در نظر دارید حدس بزند. اگر آنها شما را بخواهند، احتمال افزایش حقوق وجود دارد. اگر کارفرما شما در شرکت خود بخواهد، مطمئنا با رقمی بیشتر از رقم فعلی به شما پیشنهاد ادامه همکاری می‌دهد.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید جستجوی شغلی خود را بهتر پیش ببرید، باید یک کار را درست انجام دهید. آن یک کار داشتن پیامی واضع، ساده و جذاب درباره خودتان است. کارهای بالا به شما کمک می‌کنند تا بتوانید این پیام را به درستی انتقال دهید و به شغل دلخواه خود یک قدم نزدیک‌تر شوید.

منبع fastcompany

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.