چگونه انتظار خود از حقوق را در مصاحبه شغلی مطرح کنیم؟

چه در حال ارسال درخواست برای شغلی باشید و چه در حال آماده کردن خود برای مصاحبه، در هر دو حالت ممکن است از شما خواسته شود پاسخی در مورد انتظار خود از حقوق ارائه دهید. این سؤال می‌تواند یک سؤال سختی باشد، زیرا شما هم باید مطابق ارزش خود درباره حقوق صحبت کنید و در عین حال باید انعطاف پذیری را نیز در خود حفظ کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا درک کنید چرا کارفرمایان این سوال را می‌پرسند و چگونه می‌توانید با سیاست به این سؤال پاسخ دهید.

انتظارِ افراد از حقوق چیست؟

انتظار افراد از حقوق و دستمزد به میزان پولی گفته می‌شود که یک کارجو و کارمند آینده انتظار دارد برای موقعیت شغلی که درخواست کار داده است، دریافت کند. این رقم مورد انتظار کارجو ممکن است در اوایل مرحله درخواست شغل، یا در ادامه مراحل، طی مصاحبه تلفنی یا حضوری، از او پرسیده شود و خب باید پاسخی برای آن داشته باشد. پاسخ شما می‌تواند عوامل مختلفی از جمله موارد زیر را تعیین کند:

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.
  • حقوقی که در صورت استخدام در موقعیت شغلی دریافت می‌کنید.
  • نظر کارفرما درباره شما به چه صورت خواهد بود.
  • شغل مورد نظر را می‌گیرید یا نه.

چرا کارفرمایان در مصاحبه شغلی در مورد انتظار شما از حقوق می‌پرسند؟

دلیل این سؤال می‌تواند بسیار متفاوت باشد و هر کارفرما برای خود دلایلی داشته باشد. در اینجا چند مورد از رایج‌ترین دلایلی که کارفرمایان برای مطرح کردن این پرسش دارند را، بیان خواهیم کرد:

  • آنها می‌خواهند ارزیابی کنند که دید شما در مورد خودتان و آنچه در مصاحبه ارائه دادید، چیست.
  • آنها می‌خواهند بررسی کنند که آیا انتظار شما از حقوق و دستمزد با بودجه آنها مطابقت دارد یا خیر.
  • آنها می‌خواهند به این درک برسند که آیا شما برای این موقعیت شغلی در مقایسه با سایر نقش‌های شرکت و سطح حقوق آنها، دارای صلاحیت هستید و یا به صلاحیت مورد نظر آنها نمی‌رسید.
  • آنها می‌خواهند تا نظر شما درباره حقوق را بدانند تا درباره موقعیت شغلی به نظر شما نیز احترام بگذارند.

وقتی در مورد مصاحبه در مورد انتظار شما از حقوق سؤال می‌شود، چه مواردی را باید عنوان کنید و چه مواردی را باید حذف کنید

برای اینکه درباره انتظار افراد از حقوق صحبت کنیم و‌ درباره روش بیان کردن حرفه‌ای آن بگوییم، باید عنوان کنیم که مواردی است که باید آنها را از پاسخ خود حذف کنید و مواردی نیز وجود دارد که گفتن آنها در پاسخ به این سؤال لزومی ندارد. در اینجا مواردی را عنوان می‌کنیم که می‌توانید هنگام پاسخ دادن به این سوال آنها را بیان کنید و از آوردن آنها خودداری کنید. انتظار شما از حقوق چیست؟ برای کمک به شما در دادن پاسخ شفاف موارد زیر را در نظر داشته باشید:

پاسخ شما شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن زبان حرفه‌ای برای بیان صحبت‌های شغلی که بیانگر علاقه شما به صنعت بیشتر از انتظار شما از حقوق است.
  • داشتن اطلاعات کامل از سابقه کار و مدارک قبلی خود، که همین اطلاعات محدوده‌ای مشخص از حقوق مورد انتظار شما را بیان می‌کند.
  • داشتن محدوده‌ی حقوق مشخص که در زمان لازم آن را با انعطاف پذیری و همچنین راحت بیان کنید.
  • داشتن و مطرح کردن سؤالاتی در مورد شرکت و محدوده‌ی حقوقی که برای این موقعیت شغلی اختصاص داده شده است.

پاسخ شما موارد زیر را نباید شامل شود:

  • ذکر انتظار دقیق از حقوق و یا عدم تمایل به مذاکره در مورد این موضوع.
  • بحث درباره میزان حقوق مورد انتظار خود که کمتر از حقوقی باشد که در حال حاضر در موقعیت شغلی که در آن مشغول به کار هستید می‌گیرید، یا سمت قبلی که در آن کار می‌کردید داشتید.
  • صحبت‌هایی که به نیاز شما به پول بیشتر از علاقه و عشق شما برای کار مورد نظر اشاره دارد.
  • صحبت در مورد محدوده حقوق رقبای شرکت

مثال‌هایی از پاسخ کارجویان در مورد انتظار آنها از حقوق

در اینجا چند نمونه پاسخ به این سؤال را خواهید خواند که به شما در رسیدن به پاسخ نهایی کمک می‌کنند؛ “انتظار شما از حقوق و دستمزد چیست؟”

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

برای نشان دادن آماده بودن در پاسخ به این سؤال

“با توجه به اشتیاق و علاقه من به بازاریابی و تمایلم برای کار در چنین سازمان جذاب و عالی، در مورد بحث و صحبت در مورد حقوقم می‌توانم در مرحله بعدی مصاحبه در خدمت شما باشم.”

برای نشان دادن انتظارات خاص

“من با حقوق پایه 4 میلیون تومان مشکلی نخواهم داشت، زیرا دو سال تجربه برنامه ریزی و هماهنگی رویداد را دارم که برای آن 3 میلیون و 500 هزار تومان دریافتی داشتم و به علاوه بسیار مشتاق یادگیری بیشتر در این حوزه هستم.”

برای نشان دادن انعطاف پذیری در محدوده حقوق و دستمزد

“انتظار من از حقوق بین 5 تا 8 میلیون تومان است.”

برای نشان دادن علاقه به موقعیت شغلی مورد نظر و همچنین سنجش بودجه کارفرما

“آیا می‌توانید در مورد محیط کار و نقش‌ها و مسئولیت‌های من بیشتر توضیح دهید؟ برای شخصی با این وظایف چه میزان حقوق و دستمزدی مشخص کردید؟ ‘

برای تعیین نیازهای خاص هنگامی که رقم خاص و مشخصی ارائه می‌دهید

“حقوق مورد نظر من برای این موقعیت شغلی 8 میلیون تومان است، زیرا می‌دانم که این کار نیاز به بیش از 40 ساعت کار در هفته، مدیریت یک بخش و نمایندگی این سازمان دارد. من آماده‌ام که خودم را وقف شغل و این شرکت کنم.’

پاسخ دادن به این سؤال را باید به شکل حرفه‌ای و درست ارائه دهید تا هم بتوانید خود را برای آن موقعیت شغلی خود و واجد شرایط نشان دهید و هم بتوانید آن مبلغی را دریافت کنید که شایسته آن هستید. این مواردی که در این مقاله مثال زدیم را به خاطر بسپارید و از آنها برای پاسخ این سؤال استفاده کنید.

منبع glassdoor

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.