تکنیک Pomodoro چیست و آیا برای افزایش بهره وری مفید است؟

تکنیک Pomodoro در سال 1980 توسط Francesco Cirillo معرفی شد و یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت زمان است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این روش برای همه مناسب نیست و ممکن است برای افرادی که به سازماندهی کارها علاقه دارند، مناسب باشد؛ از جهتی نیز می‌تواند منتقدان بسیاری نیز داشته باشد.

اما، آیا تکنیک Pomodoro برای شما مناسب است؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این کاملا سلیقه‌ای است، اما اگر در مورد مزایای استفاده از این روش کنجکاو هستید، این مقاله اطلاعات کاملی را درباره این تکنیک ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن برای تجزیه و تحلیل این روش استفاده کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

تکنیک Pomodoro چیست؟

روش Pomodoro یک روش مدیریت زمان است که هدف آن این است که کاربر بتواند حداکثر تمرکز و خلاقیت را در کار داشته باشد؛ در نتیجه او بتواند پروژه‌ها را سریع‌تر و با خستگی ذهنی کم‌تری انجام دهد.

روند اجرای این تکنیک بسیار ساده است:

برای هر پروژه در طول روز، وقت خود را به چند مرحله تقسیم می‌کنید و با انجام برخی کارها، به خود استراحت می‌دهید و دوباره کار را آغاز می‌کنید.

در این روش شما 25 دقیقه کار می‌کنید، سپس پنج دقیقه استراحت می‌کنید.

هر دوره کار 25 دقیقه‌ای “Pomodoro” نامیده می‌شود که نام این تکنیک از نام گوجه فرنگی به ایتالیایی نام‌گذاری شده است. فارنچسکو کریلیو در کار خود در یک آشپزخانه از یک تایمر به شکل گوجه فرنگی استفاده می‌کرد و به همین ترتیب این روش نیز به همین نام، نام‌گذاری شد.

در این تکنیک، شما پس از گذشت چهار دوره کاری ” Pomodoro” (100 دقیقه وقت کار با 15 دقیقه وقفه کوتاه)، 15-30 دقیقه استراحت طولانی‌تر خواهید داشت.

تکنیک Pomodoro

هر بار که یک مرحله Pomodoro که 25 دقیقه کار کردن است را به پایان می‌رسانید، با زدن علامت “X” پیشرفت کاری خود را مشخص می‌کنید و تعداد دفعاتی که کار را با تأخیر مواجه گردید و یا تایمر را برای انجام کار دیگری که 25 دقیقه نیز زمان برد را، یادداشت می‌کنید.

چگونه تکنیک Pomodoro بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد؟

وقفه‌های مکرر هنگام انجام کاری، ذهن شما را متمرکز و باز نگه می‌دارد. طبق وب‌سایت رسمی Pomodoro، استفاده از این سیستم آسان است و در طی استفاده از این روش نتایج را خیلی سریع مشاهده خواهید کرد:

“بعد از دو یا سه روز بعد از استفاده از این روش، احتمالا تغییر را در روند انجام کارها و مطالعه خود مشاهده خواهید کرد. هفت تا بیست روز استفاده مداوم لازم است تا روی این روش تسلط پیدا کنید. “

اگر لیست کارهای گسترده و متنوعی دارید، استفاده از تکنیک Pomodoro با توجه به زمان بندی دقیق به شما کمک کند تا پروژه‌ها را سریع‌تر و منظم‌تر پیش ببرید.

تماشای خاموش شدن تایمر می‌تواند شما را وادار کند که کار فعلی خود را سریع‌تر انجام دهید و همچنین تقسیم کردن کارها و تسک‌ها به چند مرحله کار یا همان دو یا سه پومودورو، می‌تواند شما را از ناامید شدن بازدارد.

زمان بندی مداوم فعالیت‌ها باعث می‌شود شما نسبت به وظایف خود بیشتر پاسخگو باشید و مدت زمان معطلی را به حداقل برسانید.

با کمک این تکنیک می‌توانید شاهد رشد خود و حرفه‌ای شدن در انجام تسک‌ها باشید و همچنین به تایمر گوجه فرنگی نیز بسیار توجه کنید، و این می‌تواند به شما کمک کند تا حجم کار خود را بهتر کنترل کنید.

مزایای تکنیک Pomodoro

تکنیک Pomodoro

برخی از مهم‌ترین مزایای این روش را با هم مرور کردیم، اما این تکنیک مزایای بیشتری برای شما نیز خواهد داشت. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

1. برای زمان حواس پرتی خود زمان تعیین می‌کنید

در طول روزهای کاری خود، هر چند دقیقه یک بار ممکن است حواس ما از کار پرت شود. این معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که ما در زمان کار کردن برای استراحت و وقفه میان کار زمان تعیین نمی‌کنیم، که در واقع باعث می‌شود که مدام دچار حواس پرتی شویم. تکنیک Pomodoro این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بیشتر میان کارهای خود استراحت کنید و برای آن زمان تعیین کنید، بنابراین می‌دانید چه زمانی باید کار خود را قطع کنید و برای لحظه‌ای حواس خود را با چیزی غیر از کار پرت کنید.

2. پایان بازِ زمانی برای انجام کارها با این روش از بین می‌رود

اگر مراقب نباشید، ممکن است دچار افراط و تفریط شوید و کار کردن و مطالعه و درس خواندن شما هیچ پایانی نداشته باشد و این بسیار مضر است. با استفاده از تکنیک Pomodoro، برای آنها محدودیت زمانی در نظر می‌گیرید، که به شما کمک می‌کند آنها را در مدت زمان مشخصی “کامل” کرده و کارها را به مراحل کوچک‌تری تقسیم کنید تا بتوانید به خوبی زمان را مدیریت کنید.

3. کار را به بازی و فعالیتی سرگرم کننده تبدیل می‌کنید

اگر طرفدار بازی و کارهای سرگرم کننده هستید، روش Pomodoro می‌تواند برای شما بسیار سرگرم کننده باشد. گذاشتن تایمر برای انجام کارها و تسک‌های شرکت، می‌تواند برای شما بسیار سرگرم کننده باشد و احساس خواهید کرد که در بازی‌ای قرار گرفتید که باید در زمان مشخص شده آن را به پایان برسانید تا برنده آن باشید. انجام وظایف در زمان مشخص شده به واقع باعث افزایش بهره‌وری شما می‌شود، زیرا هم سرگرم کننده است و هم می‌توانید با این روش، لحظات کسل کننده کار را با کارهای چالش برانگیز جایگزین کنید.

4. به شما کمک می‌کند تا کارها را به تعویق نیندازید

برای کسانی که به طور مداوم دچار تعویق در انجام کارها می‌شوند و نمی‌توانند زمان را برای انجام کارها مدیریت کنند، روش Pomodoro می‌تواند انگیزه بخش باشد و کار آنها را بسیار منظم کند. با استفاده از این تکنیک، شما می‌دانید چه زمانی و چه مدت باید کار کنید، بنابراین مجبور نیستید که برای به تعویق افتادن کارها توجیه آماده کنید و ذهن خود را دچار تشویش کنید.

نکات منفی تکنیک Pomodoro

تکنیک Pomodoro

علی رغم طرفداران بسیاری که تکنیک Pomodoro دارد، اما باید بگوییم که هیچ سیستمی بدون منتقد نیست. کالین تی میلر، کارمند و وبلاگ نویس یاهو از تکنیک Pomodoro استفاده کرد تا بتواند آن را بررسی کند و برخی از مشکلات را به این صورت بیان کرده است:

“تکنیک Pomodoro به صورت همزمان هم می‌تواند بد باشد و هم می‌تواند خوب باشد. اگر 25 دقیقه یا همان اولین Pomodoro خود را به پایان برسانید باید X را علامت بزنید و اگر به اتمام نرسد، این علامت زده نمی‌شود. از آنجایی که زدن علامت X نشانه قابل اندازه گیری پیشرفت است، در صورتی که روند کار منجر به زدن علامت X نشود، از به اتمام رساندن آن کار پرهیز می‌کنید. به عنوان مثال، جلسات میان کار، مانع Pomodoro می‌شوند. فرض کنید یک جلسه برای 4:30 بعد از ظهر دارید. در حال حاضر ساعت 4:10 بعد از ظهر است، یعنی فقط 20 دقیقه تا جلسه وقت دارید … در این حالت، شما 25 دقیقه Pomodoro خود را آغاز نمی‌کنید، چرا که زمان برای اتمام آن ندارید. “

منتقد دیگر ماریو فوسکو است، که معتقد است تکنیک پومودورو بسیار خنده دار است:

“آیا ما واقعاً قادر نیستیم بدون اینکه تایمر روی میز کار خود بگذاریم، تمرکز خود را حفظ کنیم؟… آیا تا به حال دیده‌اید که یک مهندس عمران هنگام کار روی پروژه‌های خود از یک تایمر برای حفظ تمرکز خود استفاده کند؟… من فکر می‌کنم مثل هر حرفه جدی دیگری، می‌توانم ساعت‌ها روی کاری که انجام می‌دهم تمرکز داشته باشم … تایمر خود را به کمد خود برگردانید و به روشی حرفه‌ای و موثر کار خود را شروع کنید. “

سخن پایانی

یکی از بهترین موارد در مورد تکنیک Pomodoro رایگان بودن آن است. بله، شما می‌توانید از وب‌سایت پومودورو و تایمر آن به صورت رایگان استفاده کنید و اگر بعد از استفاده از آن، به آن علاقه‌مند شدید که به کار با آن ادامه می‌دهید و اگر علاقه‌ای به ادامه نداشتید نیز، چیزی را از دست نداده‌اید.

این فرایند برای هر فرد یا در هر زمینه کاری ایده آل نیست، اما اگر به یک روش سیستماتیک برای نظم دادن و همچنین انجام درست کارها علاقه دارید، تکنیک Pomodoro ممکن است متناسب با نیازهای شما باشد.

منبع lifehack

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.