حقیقتی غیرقابل انکار در زندگی تمام افراد وجود دارد و آن تعیین هدف برای رسیدن به موفقیت است. اگر می‌خواهید کاری بزرگ و یا کوچک انجام دهید، بهترین راه برای اطمینان از موفقیت، تعیین اهداف است.

برای لحظه لحظه زندگی خود باید هدف تعیین کنید و این شامل برنامه ریزی برای عروسی، خرید خانه، انتخاب مبلمان و رفتن به تعطیلات می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین زمان‌ها در زندگی هر فردی، زمانی که برای کاریابی و یا حتی تعیین حرفه هدف تعیین می‌کند و به سمت آن هدف پیش می‌رود. با در دست گرفتن قلم و یا بردن انگشتان به سمت صفحه کلید رایانه، می‌توانید هر مرحله از این فرایند را کاملا حساب شده و برنامه ریزی شده ترسیم کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

پیدا کردن شغل می‌تواند سخت، دلهره‌آور و استرس‌زا باشد. اما خوب است بدانید که با داشتن برنامه می‌توانید این فرایند و کار را آسان‌تر کنید. این کار را باید با پاسخ دادن به این سوال شروع کنید: “اهداف شغلی من چیست؟”

هدف چیست؟

هدف به عبارت ساده همان چیزی است که شما می‌خواهید در آینده داشته باشید. این می‌تواند یک خواسته یا یک نیاز و حتی می‌تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد.

یکی از مهم‌ترین اهداف شغلی شما زمانی است که تصمیم می‌گیرد در چه حرفه‌ای کار کنید، چرا که سال‌ها باید در آن مشغول به کار شوید و اگر با خلق و خوی شما همخوانی نداشته باشد، مسلما از آن لذت نخواهید برد. آیا می‌خواهید شیمیدان، دکتر، کارشناس جذب سرمایه، مدیر پروژه، کارشناس فروش یا چیز دیگری شوید؟

اینکه وقتی بزرگ شدم دوست دارم همه دکتر صدایم کنند، تنها برای هدف‌گذاری شغلی کافی نیست. شما باید بدانید که چگونه به این هدف برسید. دانستن هدف نهایی شغلی به شما این امکان را می‌دهد اهداف کوتاه مدت شغلی خود را روشن کنید و پله پله به هدف نهایی خود برسید.

هدف خود را با روش SMART تعیین کنید

اهداف شغلی

شما باید اهداف را به روشی بسیار خاص تعیین کنید تا از رسیدن به آنها مطمئن شوید. بهترین روش برای تعیین اهداف شغلی استفاده از روش SMART است. اگر با استفاده از روش SMART اهدافی را تعیین کنید، مسیر روشنی را برای کارهایی که باید انجام دهید تا به نتیجه برسید، تعریف خواهید کرد.

اگر تصمیم دارید وارد بخش فروش شوید، هدف شما به روش SMART می‌تواند به شکل زیر باشد:

پس از یک سال کار در شرکت‌های کوچک راه را برای استخدام در شرکت‌های بزرگتر و در سمت کارشناس فروش هموار کنم. یعنی بر اساس روش SMART هدف شما به این صورت خواهد بود:

  • خاص – قصد شما این است که به استخدام شرکت‌های بزرگ و معتبر در بیایید.
  • قابل اندازه گیری – هدف خود را می‌توانید با موفقیت در استخدام در شرکت‌های معتبر اندازه گیری کنید.
  • دست یافتنی – شما می‌دانید که نمی‌توانید در سمت‌های مدیریتی استخدام شوید، بنابراین هدف خود را روی استخدام در سمت کارشناس فروش قرار داده‌اید.
  • مرتبط – با مأموریت شغلی شما مطابقت دارد.
  • به موقع – می‌خواهید این کار را ظرف 1 سال انجام دهید.

انواع اهداف

درک چگونگی ایجاد اهداف شغلی بلند مدت و کوتاه مدت بسیار مهم است تا بتوانید یک برنامه اقدام موثر ایجاد کنید. هدف از پیوستن به یکی از شرکت‌های بزرگ و نام آشنا در مدت 1 سال نمونه‌ای از یک هدف بلند مدت است.

چگونه اهداف شغلی کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنیم؟

اهداف شغلی

برای تعیین هدف باید توجه داشته باشید که اکنون کجا هستید، کجا می‌خواهید باشید و چه کاری باید انجام دهید تا از نقطه A به نقطه B برسید. به عنوان مثال، نقطه A بیکار بودن و نقطه B مشغول به کار شدن و استخدام است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا یک هدف بلندمدت تعیین می‌کنید و سپس تمام اهداف کوتاه‌مدتی را که برای رسیدن به هدف بلندمدت نیاز دارید، تعریف خواهید کرد.

مدیران استخدام در هنگام استخدام به دنبال ترکیبی از تحصیلات، تجربه و سابقه کار و تناسب با فرهنگ سازمانی هستند، بنابراین هنگامی که هدف نهایی خود را شناختید، می‌توانید سراغ شرح شغلی و نیازمندی‌های کارفرمایان بروید تا بتوانید به آنها دست پیدا کنید. اینجاست که، موضوع تنظیم و رسیدن به اهداف به روش SMART را باید اجرا کنید.

اهداف بلند مدت

دستیابی به اهداف بلند مدت معمولاً زمان قابل توجهی را می‌طلبد؛ 1 سال، 5 سال، 10 سال یا بیشتر. این اهداف می‌توانند شامل تمایل به یافتن شغل تنها یک سال پس از فارغ‌التحصیلی یا رفتن به سفری جذاب در تعطیلات تابستان سال آینده باشند. مهم نیست که هدف بلند مدت شما چیست، موضوع مهم این است که برای آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. اغلب، برای دستیابی به اهداف بلند مدت، باید چندین اهداف کوتاه مدت تعیین کنید.

اهداف کوتاه مدت

اهداف شغلی

مجموعه‌ای از اهداف کوتاه‌مدت که به‌روشنی تعریف شده‌اند، شبیه به فهرستی از نحوه انجام کار است. تصمیم به پیوستن به یک شرکت بزرگ به عنوان کارشناس فروش در عرض 1 سال، مستلزم کسب دانش و کمی تجربه است. بسته به اینکه برای کدام شرکت درخواست می‌دهید، حتی ممکن است نیاز به برخی مدارک و گواهی‌های دیگر نیز داشته باشید و در واقع رزومه‌ی خود را پربار کنید.

در اینجا مجموعه‌ای از اهداف کوتاه مدت وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به هدف بلند مدت خود برسید:

  • برای به دست آوردن گواهینامه‌های مورد نیاز موقعیت شغلی کارشناس فروش تحقیق کنیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشم.
  • در کلاس‌های مورد نیاز برای کسب دانش بیشتر ثبت نام کنم.
  • در صورت نیاز به تجربه و سابقه کاری، کار را از کارآموزی و سپس کار در شرکت‌های کوچک‌تر شروع کنم.

می‌توانید ببینید که چگونه اهداف کوتاه‌مدت در کنار هم قرار می‌گیرند تا راهنمای سکوی پرتابی برای دستیابی به هدف بلندمدت شما باشند. در مورد این هدف تنها 3 مورد را بیان کردیم که تازه نقطه شروع شما برای رسیدن به هدف بلند مدت هستند. این در اهداف بلند مدت دیگر، می‌تواند شامل اهداف کوتاه مدت بیشتری شود و مسیر آن کمی طولانی‌تر شود.

اهدافی که به جستجوی شغل شما مربوط می‌شوند

خوب است که اهداف شغلی شخصی و شغلی فراگیر داشته باشید، به شرطی که در تنظیم یک برنامه برای دستیابی به آنها و دنبال کردن آن کوشا باشید. هنگامی که اهداف کوتاه مدت خود را تعیین کردید، می‌توانید دستیابی به شغل دلخواه و جستجوی شغلی خود را آغاز کنید. اگر در مورد آنچه می‌خواهید شک دارید، می‌توانید سراغ کمک گرفتن از شبکه دوستان و افراد اطراف خود بروید و یا از شخصی حرفه‌ای کمک بگیرید.

رزومه، ابزاری برای جستجوی شغلی موفق

اهداف شغلی

بله، برای شروع عالی جستجوی شغلی، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ضروری است. اگر از ابتدا آنها را به خوبی تعیین نکنید، غیرممکن است به اهداف خود و شغل دلخواه خود دست پیدا کنید. رزومه مهم‌ترین عنصر در جستجوی شغلی موفق است که باید آن را به صورت حرفه‌ای آماده کنید.

نکته: عبارت «مسئول…» را از واژگان نوشتن رزومه خود حذف کنید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

مدیران استخدام به دنبال این هستند که در رزومه کارجویان دستاوردهای آنها را مشاهده کنند. فرض کنید آخرین شغل شما مستلزم این بود که هر ماه 50 مشتری جدید بیاورید. بسیاری از جویندگان کار چیزی شبیه به این را در رزومه خود قرار می‌دهند:

“مسئول جذب 50 مشتری جدید در هر ماه.”

این نوشتار خارق‌العاده است! اما، آیا واقعا این کار را انجام دادید؟

از نظر فنی، جذب 50 مشتری جدید در هر ماه یک هدف بلند مدت است. برای انجام این کار باید هر روز کارهایی را انجام می‌دادید. ممکن است شما این هدف را به هدف‌های کوچکتر تقسیم کرده باشید. تعیین یک هدف کوتاه مدت برای تماس روزانه با 75 مشتری احتمالی برای 2 فروش، شما را یک قدم به دستیابی به هدف بلندمدت یعنی جذب 50 مشتری تا پایان ماه نزدیک‌تر می‌کند.

با استفاده از روش STMAR، دستاوردهای کوتاه مدت و بلند مدت را در رزومه خود شرح دهید.

  • وضعیت: تا پایان ماه 50 مشتری جدید بیاورم.
  • اقدامات انجام شده یا وظایف: هر روز با 75 مشتری تماس گرفته شود تا 2 فروش بسته شود.
  • نتیجه: 52 مشتری جدید آورده شد.

اکنون، شما عبارت “مسئول برای …” را به یک اقدام تبدیل کرده‌اید. اهداف شغلی شما باید در رزومه شما نیز مشخص باشد.

اهداف شغلی در مقابل بخش اهداف در رزومه‌های قدیمی

شما باید دستیابی به اهداف شغلی را در همان ابتدای رزومه خود نشان دهید، البته نه فقط در بخش سابقه و تجربه کاری خود. شما می‌توانید به زیبایی در یک پاراگراف در مورد اهداف شغلی که هنوز به آن‌ها نرسیده‌اید صحبت کنید و سعی کنید، که این اهداف را با شغلی که درخواست می‌دهید همسو نگه دارید.

همه می‌دانید که نداشتن بخش خلاصه و یا توضیحات در ابتدای رزومه، شانس شما برای دستیابی به موقعیت‌های شغلی را کاهش می‌دهد. هنگامی که یک پاراگراف خلاصه شغلی را می‌نویسید، جزئیاتی را در مورد خود ارائه می‌دهید که خط به خط آن می‌تواند روی نظر کارشناس استخدام اثر بگذارد.

اهداف شخصی در مقابل اهداف شغلی و حرفه‌ای

اهداف شغلی

اهداف حرفه‌ای می‌توانند و باید با اهداف شخصی آمیخته شوند. در حال حاضر و با توجه به همه‌گیر شدن مدل کاری دورکاری، فاصله میان کار و شغل با زندگی شخصی کمتر و کمتر شده است. واقعیت این است که افراد در مشاغلی که بیشتر احساس راحتی می‌کنند، بهره‌وری بیشتری دارند. هنگامی که اهداف شغلی خود را تعیین می‌کنید، حتماً نوع شغل و نحوه انجام کاری را که شخصاً رضایت‌بخش می‌دانید، را در نظر بگیرید.

چگونه به سوال “اهداف شغلی شما چیست؟” در مصاحبه شغلی پاسخ دهید؟

اولین قدم برای پاسخ صحیح به سوال “اهداف شغلی شما چیست؟” در مصاحبه شغلی، داشتن هدف است. مرحله بعدی یادگیری برقراری ارتباط موثر با مدیر استخدام در مصاحبه و روشن کردن آنها برای اهداف است.

برای شروع، باید توصیفی واضح و مختصر از اهداف شغلی خود داشته باشید. این توصیف باید به گونه‌ای بیان شود که افراد مقابل شما (مدیران استخدام و کارفرما) بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و درک کنند. همیشه به یاد داشته باشید که اهداف شغلی خود را به گونه‌ای تعیین کنید که با شرکتی که برای آن درخواست می‌دهید مرتبط باشد. مدیران استخدام دوست دارند که ببیند در آینده متصور شده در ذهن شما، شرکت آنها جایی دارد.

در مرحله بعد، آماده باشید تا در مورد چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف شغلی خود (یا حداقل تلاش برای رسیدن به آن) توضیح دهید. بسیاری از مدیران استخدام آموزش دیده‌اند تا در طول مصاحبه خیلی دقیق روی پاسخ‌های شما تمرکز کنند و پس از بیان اهداف شغلی‌تان، کارشناسان و مدیر استخدام بیشتر درباره شما خواهند دانست.

در نهایت، برای پاسخ دادن به سوالات بیشتر نظیر نحوه رسیدن به اهداف بلند مدت و چگونگی تعیین اهداف کوتاه مدت آماده باشید. در واقع، این یکی دیگر از دلایل مهم بودن تعیین اهداف کوتاه مدت است چرا که درباره آن از شما پرسیده می‌شود. تغییر یک قدم در یک مسیر، آسان‌تر از ساختن یک جاده جدید است.

اهداف شغلی خود را با چه کسانی و چه زمانی به اشتراک می‌گذارید؟

اهداف شغلی

در به اشتراک گذاشتن اهداف شغلی خود با کسی، یک گسست روانی وجود دارد. صحبت کردن در مورد کاری که قصد انجام آن را دارید و دریافت یک واکنش مثبت (یعنی تایید) از اطرافیانتان می‌تواند مغز شما را فریب دهد. رضایتی که از بازخورد مثبت در مورد هدف شما حاصل می‌شود، باعث می‌شود که کمتر روی انجام آن تمرکز کنید.

سخن پایانی

چه متوجه شویم و چه متوجه آنها نشویم، اما اهداف بخش مشترک زندگی روزمره ما هستند. صرف زمان برای تعیین اهداف به روش SMART کارها را آسان‌تر می‌کند – از جمله استفاده از این روش در تعیین اهداف شغلی و یافتن شغلی جدید. وقت خود را با درخواست برای 100 شغلی که شما را خوشحال نمی‌کنند، تلف نکنید. آنچه را که می‌خواهید تعریف کنید و به دنبال آن بروید.

منبع topresume

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.