چگونه بخش خلاصه در رزومه شغلی را بنویسیم؟

با اینکه همه پاسخ سوال رزومه چیست را می‌دانند، اما این سند بازاریابی فوت و فن‌هایی دارد که در صورت عمل نکردن به آنها، می‌توانید شانس خود برای استخدام در موقعیت‌های شغلی دلخواه را از دست بدهید. به همین سادگی! امروزه، افراد بسیاری اهمیت رزومه را به خوبی درک نمی‌کنند و متوجه این موضوع نیستند که کارشناسان استخدام و کارفرمایان زمان زیادی را صرف خواندن و بررسی رزومه آنها نمی‌کنند.

اینجاست که باید به دنبال جذب آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشند و این کار را می‌توانند با کمک بخش خلاصه در رزومه انجام دهند. خلاصه در هر رزومه، شامل خلاصه‌ای از آنچه هستید، مهارت‌ها و توانایی‌های شما می‌شود که نقش آن در رزومه، ارائه مهم‌ترین سرنخ‌ها به کارشناسان استخدام است.

استخدام
در بهترین شرکت‌ ایران استخدام شوید.

هنگام نوشتن بخش خلاصه در رزومه، باید به ارزش افزوده‌ای که برای شرکت‌ها خواهید داشت، اشاره و دستاوردهای مهم خود در شرکت‌های قبل را ذکر کنید. این کار باعث می‌شود که صلاحیت شما برای کار در آن موقعیت شغلی برای مدیر استخدام ثابت شود.

در ادامه این مقاله توصیه‌هایی در مورد نحوه نوشتن بخش خلاصه در رزومه، مواردی که باید در آن گنجانده شود و همچنین نمونه‌ای از خلاصه رزومه ارائه می‌دهیم.

خلاصه در رزومه چیست؟

حوه نوشتن بخش خلاصه در رزومه

بخش خلاصه در رزومه پاراگرافی کوتاه یا چند جمله در قسمت بالای رزومه (پس از اطلاعات تماس) است که صلاحیت کارجو برای آن موقعیت شغلی را ثابت می‌کند. این بخش قرار است مهم‌ترین مهارت‌ها، دستاوردها و مدارک تحصیلی شما را به نمایش بگذارد و درست قبل از بخش سوابق شغلی می‌آید. شخصی که قرار است رزومه شما را بررسی کند، با نگاه کردن به این بخش می‌تواند به مهم‌ترین ویژگی‌های شما پی ببرد.

خلاصه رزومه اجرایی چیست؟

خلاصه رزومه گاهی اوقات به عنوان یک خلاصه اجرایی شناخته می‌شود، به خصوص وقتی برای سمت‌های شغلی رده بالا درخواست می‌دهید. یک خلاصه اجرایی مرتبط‌ترین مهارت‌ها، توانایی‌ها و دستاوردهای شما را برجسته می‌کند.

خلاصه اجرایی در رزومه حتی برای موقعیت‌های شغلی که باعث ارتقای شغلی می‌شوند حیاتی است، زیرا کارفرمایان آینده‌نگر اساسا روی سوابق فرد تمرکز می‌کند که در آن موفقیت کسب کرده است و معمولا سراغ مقایسه این دستاوردها با دیگر متقاضیان می‌روند.

تفاوت خلاصه و هدف در رزومه

مهم است که بدانید، بخش خلاصه در رزومه با بخش هدف در رزومه تفاوت دارد. هر دو چند جمله هستند و در بالای رزومه قرار دارند. اما با این حال، بخش هدف در رزومه بیشتر بر علایق شما به عنوان یک کارجو تمرکز دارد و به طور کلی، بر آنچه در یک شغل یا شرکت به دنبال آن هستید تأکید می‌کند.

این در حالی است که بخش خلاصه در رزومه، قرار است ره‌آورد شما برای شرکت مذکور را بیان کند. در واقع، شما قرار است در این بخش از رزومه خود را برای کارفرما و یا کارشناسان استخدام بازاریابی کنید.

مزایای بخش خلاصه در رزومه

حوه نوشتن بخش خلاصه در رزومه

آوردن بخش خلاصه در رزومه مزایای بسیاری برای شما دارد. مهم‌ترین مزیت آن این است که، رزومه شما را در میان دیگر رزومه‌ها برجسته می‌کند. وقتی مدیران استخدام ده‌ها و حتی صدها رزومه را مطالعه می‌کنند، اغلب زمان کوتاهی برای هر رزومه می‌گذارند و به دنبال این هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را از کارجو به‌دست آورند. با درست نویسی این بخش از رزومه خود، احتمال اینکه نظر کارفرما را به خواندن رزومه خود جلب کنید، بیشتر می‌شود.

اما با این حال صرف نوشتن خلاصه در رزومه، تضمین کننده جلب توجه کارفرما به خواندن ادامه رزومه نیست. شما باید مطمئن شوید که بخش خلاصه در رزومه شما، توانایی این را دارد که به طور واضح و البته خلاصه صلاحیت شما برای استخدام در آن موقعیت شغلی را نشان دهد.

طول خلاصه در رزومه چقدر است؟

بخش خلاصه باید تقریبا دو تا چهار خط باشد و تنها از سابقه حرفه‌ای شما صحبت کند. به هیچ دیگر شرایط کاری خود مانند شکاف‌های شغلی، تغییر شغل، تجربیات شخصی و غیره را در این بخش نیاورید. نامه پوششی نمونه‌ی کامل از آن چیزی است که شما در بخش خلاصه رزومه می‌آورید و می‌تواند شما را به عنوان فرد واجد شرایط برای موقعیت‌های شغلی نشان دهد.

مواردی که باید در خلاصه رزومه گنجانده شود

در بیشتر مواقع، بخش خلاصه اولین بخشی است که در رزومه خوانده می‌شود، بنابراین باید در این بخش به این سوال پاسخ دهید: چرا یک شرکت باید شما را استخدام کند؟ در حدود یک تا چهار جمله، مرتبط‌ترین نقاط قوت، مجموعه مهارت‌ها و شایستگی‌های اصلی خود را در این بخش بیاورید تا بتوانید آنها را برجسته کنید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

به طور خاص، باید نشان دهید که چه ارزش آفرینی‌ای برای آن شرکت دارید. آیا فعالیت‌های شما در شرکت‌های سابق باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شده است؟ آیا فرآیند اداری را ساده کردید؟ مهارت‌ها و تجربیاتی که کارفرما را تحت تأثیر قرار می‌دهند را، با استفاده از درصدها، اعداد یا مبالغ ریالی خاص برای تعیین کمیت دستاوردهای خود، در این بخش بیاورید.

به این نکته توجه کنید که باید بخش خلاصه در رزومه را با توجه به شرح شغلی بنویسید. بنابراین، قبل از نوشتن سراغ شرح شغلی بروید و سعی کنید کلمات کلیدی را از آن به‌دست آورید و در این بخش بگنجانید. این کار به کارفرما کمک می‌کند تا به این نتیجه برسد که برای آن کار متناسب هستید.

در بخش خلاصه در رزومه، از آوردن مهارت‌هایی که رایج هستند (به عنوان مثال، مهارت در استفاده از نرم افزارهای آفیس خودداری کنید)، یا کلماتی که بیش از حد استفاده می‌شوند (مانند «مولتی تسک» یا «با انگیزه») اجتناب کنید. سعی کنید از کلمات عملی برای نشان دادن دستاوردهای خود استفاده کنید.

حوه نوشتن بخش خلاصه در رزومه

برای جمع بندی، باید عناصر زیر را در رزومه خود بیاورید:

  • مجموعه مهارت‌ها و توانایی‌های مهم که با موقعیت شغلی ارتباط دارند.
  • سوابق شغلی که با موقعیت شغلی ارتباط دارند.
  • دستاوردهای قابل توجهی که قصد دارید در این موقعیت شغلی نیز آنها را تکرار کنید.

نمونه‌ای بخش خلاصه در رزومه شغلی

برای اینکه تمام این مفاهیم را به خوبی درک کنید، باید نمونه واقعی از خلاصه را در یک رزومه مشاهده کنید. در زیر می‌توانید مثالی از آن را مشاهده کنید:

مدیر عامل اجرایی

مدیر عامل اجرایی که دارای رویکرد استراتژیک و متمرکز، موفقیت در مشاغل گذشته در محدود کردن ریسک، تیم‌سازی و ساخت استراتژی‌های خلاقانه برای بهینه‌سازی عملیات داخلی، بازده مالی، ارائه خدمات به مشتریان، است.

کارمند اداری

کارمند اداریِ کارآمد و قابل اعتماد با بیش از 10 سال تجربه در پشتیبانی از مدیران اجرایی، پرسنل فروش و مدیران برای بهبود عملیات داخلی برای مشاغل کوچک.

مسلط به برنامه‌های کاربردی CRM و برنامه‌های طراحی. دارای مجموعه مهارت‌های متنوع که شامل مهارت‌های ارتباطی، پشتیبانی اداری، روابط مشتری، نوشتن، منابع انسانی و استخدام، مدیریت حساب و مدیریت پروژه می‌شود.

منبع thebalancecareers

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.