نکاتی برای نوشتن اولین رزومه

اگر دقیق نمی‌دانید که رزومه چیست، با نوشتن رزومه مشکل دارید و یا حتی نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، باید بگوییم که در این مشکل تنها نیستید و افراد بسیاری با این چالش مواجه هستند! اما چیزی برای ترسیدن و استرس وجود ندارد.

بسیاری از افرادی که به تازگی مدرک دانشگاهی خود را دریافت کردند و یا در حال حاضر مشغول تحصیل در دانشگاه هستند، نگران این هستند که سابقه کاری کم آنها در رزومه نتواند کارشناسان استخدام را متقاعد کند. با این حال، نگران نباشید. راه‌های زیادی برای تاکید بر مهارت‌ها و تجربیات وجود دارد، حتی اگر قرار باشد برای اولین بار رزومه خود را آماده کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

قبل از نوشتن رزومه چه کاری باید انجام دهید

قبل از اینکه حتی شروع به نوشتن رزومه خود کنید، چند مرحله وجود دارد که می‌توانید به عنوان مقدمه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که هدف از رزومه شما این است که به کارفرما نشان دهید که فردی قوی برای این موقعیت شغلی هستید و برای شرکت ارزش آفرینی خواهید داشت.

برای انجام موفقیت آمیز این کار، باید بدانید که کارفرمایان دقیقا به دنبال چه چیزی هستند:

  • روند کاریابی را با جستجوی آگهی شغلی مورد علاقه خود شروع کنید.
  • فهرستی از کلمات کلیدی تهیه کنید که در شرح شغلی مشاهده می‌کنید، مانند الزامات یا مهارت‌هایی که اغلب ذکر در شرح شغلی ذکر می‌شود. در رزومه نویسی باید روی این موارد تمرکز کنید تا بتوانید نظرها را به خود جلب کنید.
  • از متخصصان باتجربه در این امر بپرسید که در زمان تصمیم‌گیری و انتخاب کارجو برای استخدام چه مواردی را بیشتر اهمیت می‌دهند.
  • با افراد شاغل در حوزه کاری خود صحبت کنید تا به این درک برسید، که مهم‌ترین موارد در شغل مدنظرتان چیست.

علاوه بر این، می‌توانید سراغ مقالات و وب‌سایت‌های مرتبط با صنعت هدف خود بروید. در رشته و حرفه‌ای که انتخاب کردید باید قوی شوید و سراغ منابع معتبر برای یادگیری بروید. هنگامی که بدانید چه چیزی برای کارفرمایان مهم است، می‌توانید رزومه‌ای آماده کنید که شانس استخدام شما را افزایش می‌دهد.

نکاتی برای نوشتن رزومه اول

نکاتی برای نوشتن اولین رزومه

نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا رزومه‌ای قوی آماده کنید تا با کمک آن بتوانید دل کارشناسان استخدام و کارفرمایان را به دست آورید. ابتدا با آنچه باید در رزومه قرار دهید، شروع می‌کنیم:

تحصیلات خود را برجسته کنید

اگر دانشجو هستید یا به تازگی فارغ‌التحصیل شدید، مدرک تحصیلی و تحصیلات دانشگاهی بزرگترین دارایی شما است. قسمت “تحصیلات” رزومه خود را در بالاترین قسمت رزومه خود قرار دهید. این بخش نه تنها شامل نام دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید و مدرکی که دریافت کرده‌اید می‌شود، بلکه باید شامل هر دستاوردی که در دانشگاه کسب کردید شود.

چه زمانی باید معدل خود را درج کنید

معدل بالا یا قرار گرفتن در لیست دانشجویان برتر، نشان دهنده این است که در تحصیل و رشته مدنظر عالی هستید. در این حالت باید معدل خود را نیز در رزومه ذکر کنید. اگر در خارج از کشور نیز تحصیل کرده‌اید، می‌توانید معدل خود را در رزومه بیاورید. بسیاری از کارفرمایان تحت تاثیر دستاوردهای عالی کارجویان و فارغ‌التحصیلان قرار می‌گیرند، بنابراین این موارد را در رزومه خود برجسته کنید.

بر سابقه کاری مرتبط تمرکز کنید

اگر تازه فارغ‌التحصیل شده باشید ممکن است سابقه کاری کمی داشته باشید، اما تجربیات زیادی دارید که می‌توانید از آنها استفاده کنید. به انجمن‌هایی که به آنها پیوستید، دوره‌های کارآموزی و موقعیت‌های شغلی داوطلبانه‌ای که کار کرده‌اید، فکر کنید. تمام این موارد را می‌توانید به عنوان سابقه کاری مرتبط، در رزومه خود بیاورید.

دستاوردها را ذکر کنید

در بخش زیرین هر سابقه کاری، می‌توانید برخی از مسئولیت‌هایی را که در آن شغل یا موقعیت شغلی بر عهده داشتید، فهرست کنید. اما، توجه کنید که در این بخش می‌توانید کمی فراتر از ذکر دستاوردها بروید. سراغ دستاوردهایی بروید که ثابت می‌کنند برای آن سازمان ارزش آفرینی کردید. به عنوان مثال، می‌توانید عنوان کنید که در شرکت قبلی به عنوان «کارمند ماه» انتخاب شدید. یا اینکه، به این اشاره کنید که سیستمی در تیم خود راه‌اندازی کردید که کارایی دیگر افراد تیم را افزایش داده است. نمونه‌هایی از زمان‌هایی که برای یک شرکت ارزش آفرینی کردید یا به چیزی دست یافته‌اید، را در رزومه بیاورید.

مهارت‌های خود را ذکر کنید

نکاتی برای نوشتن اولین رزومه

مهارت‌هایی که دارید و بیشترین ارتباط را با مهارت‌های ذکر شده در شرح شغل دارند را، در رزومه ذکر کنید. می‌توانید مهارت‌های مرتبط خود را در بخش مهارت‌های رزومه ذکر کنید و توضیحاتی در مورد آنچه با کمک این مهارت‌ها انجام دادید، بیاورید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

از کلمات کلیدی استفاده کنید

به فهرست کلمات کلیدی که در حین جستجوی شغلی تهیه کردید، نگاهی بیندازید. سعی کنید از برخی از این کلمات کلیدی در رزومه خود استفاده کنید. این به کارشناس استخدام کمک می‌کند تا تشخیص دهد که شما برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید یا خیر.

اما اینها مواردی بود که وجود آنها در رزومه الزامی است. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که نباید در رزومه بیاورید.

آنچه را که مرتبط به شرح شغلی و رزومه نیست کنار بگذارید

نکته کلیدی در نوشتن اولین رزومه این است که سراغ مواردی بروید که ارزش شما برای آن موقعیت شغلی را ثابت می‌کنند و مواردی که ارزش ندارند را کنار بگذارید. به عنوان مثال، اگر به دنبال کار در شرکت‌های فناوری اطلاعات هستید، دوره کارآموزی برنامه نویسی برای شما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، اما این موضوع که در اسکی روی آب مدال گرفتید، هیچ کمکی به شما در استخدام نمی‌کند! سرگرمی‌ها و تجربیاتی که به شرح شغلی مرتبط نیستند را ذکر نکنید.

رزومه خود را کوتاه نگه دارید

این نکته به خصوص وقتی قرار است برای اولین بار رزومه آماده کنید، اهمیت پیدا می‌کند. رزومه شما نباید بیشتر از یک صفحه باشد. سعی کنید کل صفحه را پر کنید و در عین حال فضای سفید و حاشیه بندی درستی برای رزومه در نظر بگیرید. هنگام ساخت رزومه در نرم افزار ورد می‌توانید این موضوع را به خوبی رعایت کنید، چرا که می‌توانید از قالب‌های آماده رزومه استفاده کنید.

برای اینکه مطمئن شوید که رزومه ساخته شده توسط شما بهترین فرمت را دارد، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

به نمونه‌ها نگاه کنید

نکاتی برای نوشتن اولین رزومه

هنگام نوشتن اولین رزومه، خوب است که سراغ نمونه‌های خوب بروید و آنها را بررسی کنید. این رزومه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید چگونه رزومه خود را قالب بندی کنید و چه اطلاعاتی را در رزومه خود قرار دهید. در نوشتن رزومه باید مطمئن شوید که اطلاعات با شرح شغلی مطابقت دارد و به خوبی شما را توصیف می‌کنند.

رزومه خود را تصحیح و ویرایش کنید

از آنجایی که کارشناسان استخدام و کارفرمایان رزومه‌های بسیاری برای یک موقعیت شغلی دریافت می‌کنند، اشکالی کوچک مانند اشتباه تایپی، ممکن است به قیمت یک شغل برای شما تمام شود. حتما رزومه خود را قبل از ارسال به کارفرما به طور کامل تصحیح کنید. آن را برای هر گونه اشتباه املایی و دستوری و همچنین، برای هر گونه ناهماهنگی در قالب (مانند استفاده از فونت‌های متفاوت) بررسی کنید. از یکی از دوستان یا اعضای خانواده یا فردی باتجربه بخواهید که او نیز رزومه شما را ارزیابی کند.

نکاتی برای طراحی رزومه

بسیاری از شنیدن این موضوع که ظاهر و طراحی رزومه به اندازه محتوای آن مهم است متعجب می‌شوند، اما این موضوع بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهند که هر رزومه تنها چند ثانیه برای اثرگذاری وقت دارد و جذابیت و خوانا بودن آن می‌تواند شما را به مرحله مصاحبه هدایت کند.

راه‌های مختلفی برای طراحی درست رزومه وجود دارد. یکی از این راه‌ها ساخت رزومه رایگان با رزومه ساز ایران تلنت است. استفاده از رزومه ساز ایران تلنت به شما کمک می‌کند که خیلی راحت رزومه خود را آماده کنید. این نه تنها در وقت شما صرفه جویی می‌کند، بلکه می‌تواند خطاهای قالب بندی را نیز کاهش دهد.

منبع thebalancecareers

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.