ترس از موفقیت چیست؟

ترس از موفقیت اغلب به حدی بزرگ و مخرب است که افراد را از کارهای بزرگ وامی‌دارد. در حالی که موفقیت عموما برای اکثر مردم امری خوشایند است، اما دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود افراد از رسیدن به آن هراس داشته باشند.

لازم است بدانید که بیشتر مردم از خود موفقیت ترس ندارند. در واقع، عمده ترس آنها از عواقب موفقیت است. از آنجایی که انتظار بیشتر افراد از موفقیت اغلب بر این ایده استوار است که دستیابی به اهداف شما به معنای فداکاری یا تحمل ضرر است، به همین خاطر افراد در مورد هزینه‌ای که موفقیت برای آنها دارد، ترس دارند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

ویژگی‌های افراد دارای ترس از موفقیت

ترس از موفقیت همیشه به راحتی قابل تشخیص نیست. علائمی وجود دارد که نشان می‌دهند افراد ممکن است این ترس را در وجود خود داشته باشند. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • نداشتن هدف: معمولا افرادی که اهداف کمی برای خود دارند، اعتقاد دارند که لازم نیست در مسیر رسیدن به موفقیت قدم بردارند.
  • تسلیم شدن: در بسیاری از موارد، افرادی که به نظر در مسیر موفقیت هستند، خود را از مسیر موفقیت خارج می‌کنند و خیلی سریع تسلیم می‌شوند.
  • به تعویق انداختن کارها: به تعویق انداختن کارها تا آخرین لحظه ممکن به این معنی باشد که افراد کارهای خود را منطقی و به بهترین شکل انجام نمی‌دهند و عملا شانس خود برای رسیدن به موفقیت را از بین می‌برند.
  • خود ناتوانی: افرادی که از موفقیت می‌ترسند ممکن است موانعی را در مسیر خود قرار دهند که شانس خود را برای انجام خوب کارها کاهش دهند. این رفتارها می‌تواند شامل خرابکاری‌های عمدی و به صورت جدی‌تر، رفتارهای خود تخریبی باشند.

درک این رفتارها به عنوان اعمالی که با انگیزه ترس از موفقیت انجام می‌شود، دشوار است. در بسیاری از موارد، افراد بسیاری آنها را به عنوان تنبلی، بی انگیزگی و عدم نظم تلقی می‌کنند. مهم نیست که این ترس چگونه ظاهر می‌شود، اما باید بدانید که این ترس می‌تواند زندگی شما را مختل کند.

شناسایی ترس از موفقیت

ترس از موفقیت

اگر شک دارید که ممکن است از موفقیت بترسید، نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به دنبال آنها در خود باشید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترس از اینکه اگر در کانون توجه باشید، چه اتفاقی می‌افتد.
  • نگران این هستید که با رسیدن به موفقیت افراد اطراف خود را از دست بدهید.
  • احساس نگرانی در مورد به دست آوردن مسئولیت‌های جدید که ناشی از رسیدن به موفقیت خواهند بود.
  • نگران این باشید که همه چیز می‌تواند پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که شما می‌توانید انجام دهید.
  • ترس از نظرات مخالفان یا نگرانی در مورد تجربه سایر مشکلات اجتماعی.

گاهی اوقات مردم از برخی از این نگرانی‌ها آگاه هستند، اما بسیاری ممکن است در مورد علل واقعی رفتارهای مخرب خود آگاهی نداشته باشند. در واقع، در این زمان است که مراجعه به یک فرد درمانگر می‌تواند راهی مؤثر برای یادگیری و شناخت برخی از رفتارهای مبتنی بر ترس باشد که مانع موفقیت شما می‌شوند.

علل ترس از موفقیت

ترس از موفقیت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • سندروم ایمپاستر: گاهی اوقات افرادی که موفقیت را تجربه می‌کنند، می‌ترسند که دستاوردهایشان در خور آنها نباشد یا به خوبیِ سایر افراد در حوزه خود نباشند. مردم ممکن است بترسند که نتوانند انتظارات را برآورده کنند یا اینکه دیگران متوجه شوند که برای این چالش آماده نیستند.
  • تعبیر نادرست احساسات مرتبط با موفقیت: هیجان و اضطراب در بدن به یک شکل رخ می‌دهند. به همین دلیل، گاهی اوقات به راحتی می‌توان احساسات هیجانی را به عنوان عصبی بودن یا اضطراب تعبیر کرد. این می‌تواند باعث شود افراد از موقعیت‌هایی که باعث ایجاد چنین احساساتی می‌شود، اجتناب کنند.
  • ترس از واکنش: گاهی اوقات افراد به دلیل عواقب اجتماعی، از موفقیت می‌ترسند. محققان این پدیده را اجتناب از واکنش متقابل نامیده‌اند. به عنوان مثال، خانم‌ها ممکن است به دلیل مواجهه منفی جامعه، خانواده و اطرافیان با موفقیتشان، از رسیدن به این مهم سر باززنند. بسیاری از مردم از واکنش اجتماعی یا اقتصادی موفقیت خود می‌ترسند.
  • تجارب منفی: افرادی که در گذشته و پس از انجام و موفقیت آمیز کاری، بازخورد منفی دریافت می‌کردند – مانند تمسخر شدن یا تحمل سختی‌ها به دلیل موفقیت – ممکن است از انجام دوباره آن در آینده نیز بترسند.
  • اعتماد به نفس پایین: تحقیقات نشان داده است که افرادی که ترس از موفقیت دارند، معمولا اعتماد به نفس پایینی نیز دارند. عدم اعتماد به باورها و توانایی فرد برای دستیابی به اهداف باعث ترس از موفقیت می‌شود.
  • خجالت یا اضطراب اجتماعی: افرادی که خجالتی هستند یا از نظر اجتماعی مضطرب هستند، ممکن است از موفقیت هراس داشته باشند زیرا نمی‌خواهند در کانون توجه قرار بگیرند.

تاثیر ترس از موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای

ترس از موفقیت

ترس از موفقیت می‌تواند تأثیر منفی و مخربی بر زندگی افراد بگذارد. حتی ممکن است افراد را از رسیدن به آنچه در زندگی می‌خواهند باز دارد. اما به صورت کلی این ترس روی موارد زیر بیشتر اثر دارد:

  • رضایت کمتر از زندگی: یک مطالعه نشان داده است که این ترس به طور قابل توجهی رضایت از زندگی را کاهش می‌دهد.
  • مشکل در پیگیری اهداف: تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که ترس از موفقیت با مشکل ثابت قدم بودن در کارها ارتباط دارد. از آنجایی که معمولا اولین قدم‌ها به سمت یک هدف بسیار دشوار است، افرادی که از موفقیت می‌ترسند ممکن است برای شروع با مشکل مواجه شوند. یا حتی ممکن است کاری را شروع کنند، اما برای ادامه و به سرانجام رساندن آن انگیزه‌ای نداشته باشند.
  • کاهش عزت نفس: در حالی که موفقیت معمولاً با عزت نفس قوی همراه است، به همین خاطر افرادی که از موفقیت می‌ترسند ممکن است عزت نفس نداشته باشند. این مخصوصاً برای افرادی که سندروم ایمپاستر را نیز تجربه می‌کنند بیشتر صدق می‌کند، زیرا آنها موفقیت خود را به مهارت، دانش یا کار سخت خود نسبت نمی‌دهند.
  • انتظارات کم: محققان همچنین دریافته‌اند که افرادی که از موفقیت می‌ترسند، در مقایسه با توانایی‌های خود، اهداف تحصیلی و شغلی پایینی را اتخاذ می‌کنند.

درمان ترس از موفقیت

خوشبختانه، روش‌های درمانی می‌توانند بهترین و موثرترین روش برای مقابله با ترس از موفقیت باشند. برخی از کارهای درمانی که برای این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند عبار‌ت‌اند از:

  • درمان روانکاوی: این نوع روان درمانی بر درک تأثیرات ناخودآگاه و تجربیات دوران کودکی و چگونگی کمک آنها به مشکلات فعلی فرد متمرکز است.
  • درمان شناختی-رفتاری (CBT): این روش درمانی به افراد کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه افکار منفی خود را شناسایی و آنها را از خود دور کنند. یا با درک و شناسایی افکار منفی، افراد می‌توانند یاد بگیرند که چگونه مثبت‌تر فکر کنند که مانع از توانایی آنها برای رسیدن به اهدافشان نشود.
ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

مقابله با ترس از موفقیت

ترس از موفقیت

همچنین کارهایی وجود دارد که می‌توانید به تنهایی انجام دهید تا با ترس از موفقیت کنار بیایید و بر آن غلبه کنید. این شامل تفکر در مورد ماهیت و منبع ترس شما و یادگیری شناسایی رفتارهایی است که در نتیجه این ترس رخ می‌دهد.

هنگامی که درک بهتری از این ترس پیدا کنید، می‌توانید توجه خود را بر روی مبارزه با این تمایلات خود ویرانگر قرار دهید.

با استرس مقابله کنید

از آنجایی که استرس می‌تواند در ترس شما نقش داشته باشد، مهم است که به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به آرامش و مدیریت استرس و اضطراب خود باشید. تکنیک‌های مدیریت استرس شامل موارد زیر می‌شود:

  • نفس عمیق
  • ورزش
  • نوشتن
  • مراقبه
  • تجسم فکری
  • آرام کردن عضلات

باورهای منفی را شناسایی کنید

یافتن افکار منفی در مسیر رسیدن به موفقیت نیز می‌تواند یک استراتژی موثر برای مقابله با این ترس باشد. برای این کار به دنبال عوامل ایجاد افکار منفی باشید تا بتوانید تمرکز خود را از روی آنها بردارید.

تحمل ناراحتی را تمرین کنید

از آنجایی که ترس از موفقیت می‌تواند منجر به بروز رفتارهای مخرب مانند انزوا شود، یکی از راه‌های مقابله، بهبود مهارت تحمل ناراحتی و پریشانی است. وقتی احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کنید، به جای فرار از آنها، به تدریج یاد بگیرید که با آن احساسات کنار بیایید.

به مرور متوجه خواهید شد که با گذشت زمان مقابله با ترس و ناراحتی بسیار آسان‌تر خواهد شد. همچنین ممکن است متوجه شوید که منبع اضطراب شما آنقدرها هم که فکر می‌کردید سخت یا ترسناک نبوده است.

ترس از موفقیت

سخن پایانی

ترس از موفقیت می‌تواند رسیدن به اهداف را دشوار کند و برای عزت نفس و آینده شما مضر باشد. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای غلبه بر این ترس انجام دهید. تقویت مهارت در مقابله با مشکلات می‌تواند به شما بسیار کمک کند، اما اگر ترس شما باعث ناراحتی یا اختلال در توانایی شما برای انجام کارهای عادی روزمره شده است، حتما با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: 5 اثر ذهنیت رشد در پیشرفت کاری شما

منبع verywellmind

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.