پراهمیت‌ترین و کم اهمیت‌ترین عوامل برای قبول یک شغل

زمانی که به شما شغلی پیشنهاد می‌شود، موارد بسیاری وجود دارد که باید بیش از پرداختی و حقوق به آنها توجه کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. البته حقوق و دستمزد مهم است و می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای در پذیرش پیشنهاد کار باشد، اما همه چیز نیست و موارد پر اهمیت دیگری نیز وجود دارد.

با این حال، می‌توان گفت که سایر موارد در پذیرش یک موقعیت شغلی به یک اندازه اهمیت دارند و نمی‌توان آنها را تقسیم بندی کرد. فیش حقوقی شما صورت‌حساب‌های ماهانه شما را پوشش می‌دهد و مخارج ماهیانه شما را تأمین می‌کند، اما همچنین باید به مزایایی که هر شرکت برای شما فراهم می‌کند و به شما اعطا می‌کند نیز اهمیت دهید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

در این مقاله مواردی را عنوان می‌کنیم که باید قبل از پذیرش پیشنهاد شغلی آنها را در نظر بگیرید، از جمله اینکه هنگام بررسی پیشنهادهای شغلی به دنبال چه ارزش‌هایی باشید. اما در کنار این مقاله به شما پیشنها می‌کنیم که مقاله ۱۰ دلیل برای رد کردن پیشنهاد کار را نیز مطالعه کنید.

پراهمیت‌ترین عوامل برای قبول یک شغل

1. تعادل بین کار و زندگی

تعادل بین زندگی و کار برای بسیاری از کارجویان بسیار مهم است. ممکن است شرکتی حقوق بالایی بدهد، اما ساعت کاری بیشتری نسبت به شرکت‌های دیگر داشته باشد. هنگام قبول کاری باید بپرسید که میزان ساعت کاری آن چقدر است، به چه اندازه می‌توانید در ماه مرخصی بگیرید؟ آیا ساعت کاری شرکت انعطاف پذیری دارد و می‌توانید در هر ساعتی وظایف خود را تمام و کمال انجام دهید؟

بسیاری از افراد بدون توجه به این موارد با شرکتی قرارداد همکاری امضاء می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند که آن شرکت قوانین سخت و پیچیده‌ای برای مرخصی گرفتن دارد و حتی به سختی می‌توانند برای موارد ضروری از شرکت خارج شوند. حتی حقوق آنها نیز با توجه به ساعت کاری که دارند کم است و نمی‌توانند بین زندگی و کار خود تعادل برقرار کنند.

2. وضعیت مالی شرکت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در پذیرش شغلی، این است که به وضعیت مالی آن شرکت توجه کنید. مطمئنا دوست ندارید تا وارد شرکتی بشوید که از نظر مالی وضعیت نابسامانی دارد و مرتبا در حال شکست‌های مالی است و برای کارمندان خود پول برای هزینه کردن ندارد.

بسیاری از شرکت‌ها هستند که برای مخارج عادی شرکت نیز پول ندارند و این مشکل در آینده نیز برطرف نخواهد شد. شما می‌توانید این مورد را از کارمندان و افرادی که قبلا در این شرکت کار می‌کردند پرس و جو کنید. اگر شرکت در حال رشد باشد و در حال حاضر سرمایه زیادی نداشته باشد، مشکلی ندارد؛ اما حواستان به بی پولی‌های مداوم باشد.

3. برند و آوازه شرکت

هنگام قبول موقعیت شغلی و استخدام از خودتان بپرسید که آیا کار کردن در این شرکت می‌تواند برای شما رزومه‌ی خوبی بسازد و همچنین تجربه شما را بیشتر و بیشتر کند. شرکت‌های بزرگ و برند به شما کمک می‌کنند که در کار خود پیشرفت کنید و در موقعیت خود بسیار دانش خود را بالاتر ببرید.

برندها همچنین این امکان را به شما می‌دهند تا هنگام خروج، بهترین پیشنهادها را داشته باشید و منتظر شرکت‌های بزرگ دیگر باشید.

4. مکان و زمان رفت و آمد

از دیگر عوامل مهم و پراهمیت در پذیرش پیشنهاد شغلی موقعیت جغرافیایی آن و مدت زمانی است که برای رفت و آمد به آن شرکت باید صرف کنید. زمان طولانی که برای رفت و آمد به شرکت صرف می‌شود، شما را خسته و فرسوده می‌کند و دیگر نمی‌توانید کارایی روزهای اول کار در شرکت را از خود نشان دهید.

5. بخش کاری شما در شرکت

شاید به نظر خیلی‌ها این مورد خیلی جزئی و کم اهمیت باشد، اما باید سعی کنید به خوبی محل کار خود را بررسی کنید و ببینید فضایی که برای کار در اختیار دارید یک اتاق است و یا قرار است در میان ده‌ها کارمند دیگر در وسط اتاقی کوچک کار کنید.

بسیاری از افراد برای کار کردن به محیطی آرام و به دور از استرس نیاز دارند. مطمئنا، بودن در میان ده‌ها کارمند دیگر و در سر و صدای بسیار می‌تواند تمرکز شما را برهم زند و کارایی شما را کاهش دهد.

6. مسئولیت‌های شما

برای اینکه در آینده از وظایف خود شگفت زده نشوید، باید بدانید که دقیقا چه کارهایی باید در شرکت انجام دهید و در آینده نیز چه وظایف و مسئولیت‌هایی در انتظار شماست.

7. سطح رضایت شغلی فعلی شما

اگر در حال حاضر در شرکتی مشغول به کار هستید، حتما از خود بپرسید که آیا از شغل فعلی خود راضی هستم یا خیر؟ اگر میزان رضایت شما از شغل فعلی شما بالا باشد، بنابراین چه لزومی به تغییر و قرار گرفتن در موقعیتی جدید است؟ در این حالت شما به این نتیجه رسیده‌اید که چه شغلی مناسب شماست و دلیلی برای تغییر آن وجود ندارد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

8. مزایا

اگرچه مزایای یک موقعیت شغلی معمولاً اولین عاملی نیست که در یک پیشنهاد کار یباید بررسی شود، اما عامل نیز نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. در برخی موارد بسیاری از شرکت‌ها از همان اول درباره حقوق و مزایایی که برای کارمند آینده خود در نظر می‌گیرند صحبت می‌کنند و این می‌تواند به شما ایده‌ی خوبی درباره پذیرش پیشنهاد بدهد.

9. کارمندان شرکت

همسن و سالان شما چه کسانی هستند؟ سوابق آنها چیست؟ آنها را چگونه افرادی می‌بینید؟ آیا شما در سطح آنها هستید؟

افرادی که قرار است در آینده با آنها در شرکت مقایسه شوید، باید در سطح و اندازه‌های شما باشند. همچنین باید به این موضوع توجه کنید که کار در شرکت یعنی کار تیمی؛ به این ترتیب، اگر غیر از شما باقی افراد نتوانند به خوبی کار کنند شما نیز با مشکل مواجه خواهید شد و مقصر شناخته خواهید شد.

10. معیارهایی که در آنها ارزیابی می‌شوید

قبل از پذیرش هر شغلی از خود بپرسید که من و کار من قرار است در آینده چگونه ارزیابی شوم؟

با رسیدن به پاسخ این سؤال، می‌توانید به انتظارات منطقی که شرکت از شما خواهد داشت، دست پیدا کنید و پی به این موضوع ببرید که آنها معیارهای غیرمنطقی برای ارزیابی و سنجش شما نگذاشته‌اند.

11. پیشرفت شغلی

توجه به پتانسیل پیشرفت شغلی در موقعیتی که برای آن پیشنهاد گرفتید، نیز مهم است. آیا در این حرفه و شغل جایی برای پیشرفت خود میٰ‌بینید؟ آیا این شغل یک شغل کوتاه مدت است و یا اینکه می‌توانید به آن به چشم یک شغل بلند مدت نگاه کنید؟

اگر دوست دارید تا در شغل خود پیشرفت داشته باشید، باید محیط کار این امکان را برای شما فراهم کند. به بررسی این مورد بپردازید و تفکر بلندپروازانه خود را در این زمینه به کار بگیرید.

کم اهمیت‌ترین عوامل برای قبول یک شغل

نظرسنجی اخیر لینکدین در مورد رضایت شغلی و تعداد افراد شاغل که به دنبال کار در جاهای دیگر هستند، یافته‌های جالبی را نشان داده است. هنگام جستجوی نقش جدید، مهم‌ترین عوامل برای جستجوی نقش جدید شامل پیشرفت شغلی، میزان پرداختی، فرصت‌ها و چالش‌ها می‌شود. کاملاً واضح است که افراد با دیدن این موارد و مورد قبول بودن اینها می‌توانند جواب مثبت به هر موقعیت شغلی بدهند. اما کم اهمیت‌ترین عوامل را می‌توانیم موارد زیر عنوان کنیم:

  • عنوان شغلی دهان پرکن
  • محل کار بهتر و شیک‌تر
  • افزایش امنیت شغلی
  • رابطه قوی‌تر با مدیر
  • نقش تأثیرگذارتر

آنچه از همه مهم‌تر است این است که از کاری که به شما پیشنهاد می‌شود بسیار راضی باشید و آن را بسیار مناسب خود بدانید. تنها کاری نیز که برای قبول شدن در آن موقعیت شغلی باید انجام دهید، این است که خود را برای مصاحبه شغلی آماده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.