چگونه در 90 روز اول شغل جدید خود موفق عمل کنیم؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، باید به شما برای کار جدید تبریک بگوییم و عنوان کنیم که شایسته موفقیت هستید،‌ چرا که تغییر مسیر شغلی معمولا کار سخت و پر چالشی است. افراد وقتی از کار قبلی خود خارج می‌شوند و در جایی استخدام می‌شوند، ابهامات و سؤالاتی دارند. شما با افراد جدید، محیط جدید و مجموعه‌ای جدید از مسئولیت‌ها روبرو خواهید شد. برای اینکه شما را برای موفقیت آماده کنیم، این نکات را گردآوری کردیم تا شما را در این تغییر یاری کنیم.

هفته اول کار جدید

برای موفقیت در کار جدید و در هفته اول باید به دنبال تعادل باشید؛ مطمئنا دوست دارید تا تاثیر مثبتی در اوایل کار داشته باشید، اما نباید فشار زیادی به خودتان وارد کنید تا همه چیز را درست کنید. هدف خود را باید این بگذارید که در مورد محل کار جدید خود بیشتر یاد بگیرید و جایگاه خود را در آن اکوسیستم پیدا کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

در هفته اول:

1. خود را به تمام کارکنان معرفی کنید

موفقیت در شغل جدید

مطالعات نشان داده‌اند که اضطراب در موقعیت‌های شغلی جدید می‌تواند تا حدی ناشی از عدم اعتماد به نفس در نحوه معرفی حرفه‌ای خودمان باشد. معمولا وقتی تازه کار هستید این رفتار طبیعی است و دلیل آن نیز، این است که نمی‌خواهید توجه‌ها خود را به خود جلب کنید. اما در روزهای اول کار جدید، باید اشتیاق خود را به خوبی نشان دهید. بنابراین، زمان مناسب برای معرفی خود بگذارید و خود را با تمام شور و اشتیاق به همه معرفی کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که شناخت دیگران برای شما بسیار اهمیت دارد، می‌توانید از همکاران خود برای برگزاری این معرفی کمک بگیرید. به مدیر خود بگویید که معرفی شما را در اولویت قرار دهد و لیستی از افرادی که باید بشناسید را به شما بدهد. در جلسات، می‌توانید از برگزارکننده بخواهید که در ابتدا یا در پایان به شما زمان بدهد تا خودتان را معرفی کنید.

در اینجا چند راه برای سهولت در معرفی خودتان را بیان خواهیم کرد:

  • زودتر از روز معرفی باید خود را برای این کار آماده کنید. قبل از هر سخنرانی و صحبتی خود را آماده کنید تا زمانی که با چهره‌های جدیدی روبرو شدید، سناریویی از پیش تعیین شده داشته باشید.
  • به اطراف خود و افراد دیگر توجه کنید. هیچ وقت برای اینکه خودتان را معرفی کنید، جلسه‌ای را قطع نکنید و یا با صدای بلند در راهرو صحبت نکنید. همان‌طور که در حال معرفی خود هستید، به نحوه واکنش طرف مقابل توجه کنید. اگر حواسشان پرت است و عجله دارند، صحبت خود را کوتاه و مفید کنید. اگر دیدید که فرد مقابل مشتاق شنیدن است و زمان دارد، می‌توانید صحبت را طولانی کنید و او را بیشتر بشناسید. شما می‌توانید با توجه به طرف مقابل، حس خوبی از معرفی خود به جا بگذارید.
  • تمام تلاش خود را بکنید تا اسامی را به خاطر بسپارید. می‌توانید این کار را با پرسیدن نام فرد و همچنین یادداشت کردن نام او بعد از جدا شدن، انجام دهید. با این حال، برای اینکه نام همه افراد را به خاطر بسپارید خود را عذاب ندهید. اگر نام کسی را فراموش کردید، صداقت بهترین سیاست است: «خیلی ببخشید، ما دو روز پیش با هم صحبت کردیم و من الان نام شما را فراموش کردم. امکانش هست که دوباره اسمتون رو به من بگید؟»

2. سوالات را به موقع بپرسید

موفقیت در شغل جدید

تحقیقات نشان داده است که کارمندان جدید وقتی از ندانسته‌های خود می‌پرسند، عملکرد بهتری دارند. با درخواست از مدیران و همتایان خود برای اطلاعات جدید، به سرعت خود را با کار و شرایط وفق خواهید داد. اما در هفته اول، برای هر سوال خود به دنبال زمان مناسب باشید. در ادامه چند راه‌حل برای یافتن زمان مناسب سوال پرسیدن را بیان خواهیم کرد:

  • به آنچه می‌خواهید بدانید فکر کنید. در برخی موارد، ممکن است به اجازه نیاز داشته باشید، در حالی که در موارد دیگر ممکن است به مشاوره یا تایید نیاز داشته باشید. اگر دقیق بدانید که چه می‌خواهید، بهتر می‌توانید سوال خود را بپرسید و کمتر وقت هدر خواهید داد.
  • اطلاعات مورد نیاز خود را اولویت‌بندی کنید. به عنوان مثال، اگر نمی‌توانید رایانه خود را راه اندازی کنید یا به پنل‌ها دسترسی پیدا کنید، این چیزی است که فوراً به کمک نیاز دارید. اگر در مورد Kpiها مطمئن نیستید و نمی‌دانید که چه کارهایی را باید سر وقت تحویل دهید، می‌توانید منتظر بمانید تا در روزهای آینده با مدیر خود در مورد آن صحبت کنید.
  • سوالات خود را یادداشت کنید تا فراموش نکنید. شما می‌توانید این سوالات را در یک جلسه‌ی فردی با مدیر خود مطرح کنید. قبل از آن باید بدانید که مدیرتان ترجیح می‌دهد چگونه با او در تماس باشید: آیا ترجیح می‌دهد که سوالات شما را از طریق ایمیل پاسخ دهد و یا دوست دارد تا با شما جلسه حضوری داشته باشد؟ اگر سؤالات زیادی برای یک فرد یا گروه دارید، به جای اینکه پشت میز آنها بایستید و آنها را ساعت‌ها تماشا کنید، یک جلسه ترتیب دهید. در دعوت‌نامه جلسه، می‌توانید سؤالاتی که دارید را فهرست کنید. این کار باعث می‌شود که آنها برای پاسخ گویی به سوالات شما آماده باشند و شما نیز سوالات را فراموش نکنید.

3. به دنبال یک دوست باشید

هنگامی که کارهای شما روی روال افتاد، می‌توانید از همکار جدید خود بخواهید برای ناهار یا قهوه شما همراهی کند. این فرد می‌تواند همکار کناری شما در اتاق باشد یا فرد تازه وارد دیگری که همزمان با شما کار را آغاز کرده است. ایجاد یک رابطه بر پایه اعتماد باعث می‌شود که با محل کار جدید خود احساس راحتی داشته باشید. در واقع، تحقیقات نشان داده است که داشتن روابط اجتماعی در محل کار می‌تواند بهره‌وری را بیشتر کند.

در هفته اول، ممکن است بهترین دوست خود را پیدا نکنید یا با کسی رابطه عمیقی برقرار نکنید. اما پیدا کردن کسی که بتوانید حتی در کوتاه مدت با او ارتباط برقرار کنید، به شما کمک می‌کند تا در محل کار جدید به ثبات برسید.

4. تمام شرکت را بررسی کنید و یا آن بیشتر آشنا شوید

موفقیت در شغل جدید

سرویس‌های بهداشتی، محل غذاخوری، محل استراحت، پله‌ها و آسانسورها را پیدا کنید و به دنبال امکانات دیگری باشید که محل کار برای شما فراهم کرده است. اگر شرکت برای آشنایی شما با محیط کار توری تدارک ندیده است، از یکی از همکاران خود این کار را بخواهید.

در هفته اول، حتی می‌توانید مسیر رفت و آمد خود را آزمون و خطا کنید. پیدا کردن زمان مناسب برای ترک خانه و آزمایش مسیرهای مختلف یا وسایل حمل و نقل عمومی، می‌تواند به شما در سر موقع رسیدن کمک کند.

نکته مهم در هفته اول: به ارزش خود بیفزایید

در هفته اول، اولویت اصلی شما باید به دست آوردن اطلاعات باشد، اما در نظر داشته باشید که خودتان را به چالش بکشید تا بتوانید به دانش و ارزش خود اضافه کنید. در اینجا چند ایده برای شروع وجود دارد:

  • از مدیر خود بپرسید که بزرگترین مشکل آنها چیست؟ هنگامی که پاسخ را فهمیدید، هفته اول خود را به این فکر کنید که چگونه می‌توانید این مشکل را حل کنید. برای حل آن خیلی عجله نکنید و حتی به اصطلاح پا تو کفش بقیه نکنید؛ تنها سراغ راه‌ها و روش‌هایی بروید که توانایی انجام آنها را دارید.
  • به مصاحبه خود فکر کنید. آیا نیاز یا چالش خاصی برای این موقعیت شغلی وجود داشت؟ این موارد را یادداشت کنید و برای حل آن چالش‌ها فکر کنید.

ماه اول کار جدید

پس از روزهای هیجان انگیز اولیه کار، زمان آن است که به کار و مسئولیت‌های خود بپردازید. هدف در ماه اول این است که یاد بگیرید چگونه می‌توانید مجموعه مهارت‌های خود را در چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این سازمان به کار ببرید.

در ماه اول:

1. تیم خود را بهتر بشناسید

موفقیت در شغل جدید

در ماه اول بسیار مهم است که به برقراری ارتباط ادامه دهید و به دیگران نیز اجازه دهید شما را بشناسند. به سادگی با بودن در کنار تیم جدید خود و مشاهده دقیق نحوه کار و همکاری همه، دید خوبی در مورد فرهنگ سازمانی و گروه به دست خواهید آورد.

2. کارهای خود را به خوبی سازماندهی کنید و سراغ ساخت عادت‌های خوب بروید

این شغل شروعی تازه و فرصت خوبی برای کنار گذاشتن روتین‌های قدیمی است. در هفته‌های اول تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید تقویم و فهرست کارهای خود را سازماندهی کنید، چگونه زمان خود را مدیریت کنید و در نهایت مهارت‌های خود را توسعه دهید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

3. در مورد کارها با مدیر هماهنگ باشید

در چند هفته اول، شما و مدیرتان باید زمانی را برای شفاف سازی انتظارات متقابل خود اختصاص دهید. این درک شامل اینکه چگونه با هم کار خواهید کرد، چگونه منابع مورد نیاز برای انجام کار خود را به خوبی دریافت خواهید کرد و عملکرد شغلی شما چگونه ارزیابی خواهد شد، می‌شود.

نکته مهم در ماه اول: متواضع و روشن فکر باشید

وقتی متواضع باشیم، می‌دانیم که نمی‌توانیم به تنهایی از پس کارها بر بیاییم. برای تشکر از افرادی که به شما راه و روش را نشان می‌دهند، وقت بگذارید؛ برای کارهایی که انجام نداده‌اید پاسخگو باشید و بیشتر از آنچه صحبت می‌کنید، گوش دهید. مطمئنا در شغل جدید کارهایی انجام می‌دهید که قبلا انجام ندادید؛ بنابراین، مهم نیست که چقدر تجربه دارید، بلکه باید ذهن خود را برای کارها و تجربیات جدید باز بگذارید.

90 روز اول کار جدید

هدف در چند ماه اول شغل جدید این است که تمام مسئولیت‌ها شغل خود را قبول کنید. در این دوره زمانی، باید خودتان را طوری آماده کنید که بهترین خود را نشان دهید.

در 90 روز اول:

1. خود را به چالش بکشید

موفقیت در شغل جدید

در بسیاری از موقعیت‌ها، ما بیش از آنچه تصور می‌کنیم، قدرت داریم. اهداف بلندپروازانه‌ای برای خود تعیین کنید، با درگیر شدن با کار، اهداف و مسئولیت‌ها، در جهت رسیدن به آنها تلاش کنید و این روند را به طور مداوم تکرار کنید. فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف باید مداوم خود را بهتر کنید. ممکن است همیشه به اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اید دست یابید، اما قدرت شما در زمانی بیشتر جلوه می‌کند که در کار سراغ پیشرفت و رشد بروید و آن را نشان دهید.

2. حد و مرز تعیین کنید

برخی افراد در ماه‌های اول هر شغلی، از مرزها گذر می‌کنند تا بتوانند راحت‌تر با کار جدید کنار بیایند. ممکن است از ساعت تعیین شده زودتر بیایید و یا تا پاسی از شب در شرکت بمانید تا پروژه‌هایی مانده را تمام کنید. این رفتارها در محیط‌های کاری جدید طبیعی است و دوست دارید تا تعهد خود به کار را، به دیگران نشان دهید.

با این حال، در چند ماه اول کار خود، باید برای خود حد و مرز تعیین کنید که در واقع این کار باعث می‌شود که کار خود را بهتر انجام دهید. در حالی که باید به کار تیمی ادامه دهید، اما یادگیری “نه” گفتن به شما کمک می‌کند تا روی اهداف شغلی خود تمرکز کنید و زمان را به طور موثر مدیریت کنید.

3. در طول سه ماه روند خود را بررسی و ارزیابی کنید

در برخی سازمان‌ها، افراد قرارداد سه ماهه امضا می‌کنند و دلیل آن نیز ارزیابی وی برای آن موقعیت شغلی است. حتی اگر کارفرمای جدید این روند را برای شما در نظر نگرفت، از سرپرست و مدیر خود بخواهید که این ارزیابی را برای شما انجام دهد.

این کار یک راه ساده برای اطمینان از مناسب بودن شما برای آن موقعیت شغلی و همچنین روند رشد شما در آن شغل است. در بررسی خود می‌تواند روند رشد Kpiها را اندازه گیری کنید. همچنین می‌توانید آینده را در نظر بگیرید: مدیرتان انتظار دارد در سه ماه آینده یا سال آینده به چه نقاط عطفی برسید؟

4. دوباره با همکاران قدیمی خود ارتباط برقرار کنید

موفقیت در شغل جدید

اکنون که در شغل جدید خود جا افتاده‌اید، زمان آن رسیده که با همکاران قدیم خود دورهمی داشته باشید تا ببینید که اوضاع برای آنها به چه صورت است. حفظ شبکه اطرافیان به شما کمک می‌کند تا در بازار کار باقی بمانید و فردی فعال به نظر برسید.

نکته مهم در 90 روز اول: با خودتان ملایم باشید

باور به خود کلید موفقیت در یک شغل جدید است. شک نداشته باشید که هر شغل جدیدی با اشتباهات و چالش‌هایی همراه است. روی کارهایی که هنوز انجام ندادید و باید انجام دهید، تمرکز نکنید. در عوض، به اینکه تا چه حد پیش رفته‌اید و چه کار سختی را پشت سر گذاشته‌اید، فکر کنید. از این گذشته، کارفرمای جدید شما را از میان دیگر کارجویان انتخاب کرده است و شما می‌توانید با همین فکر خود را در مسیر موفقیت در شغل جدید قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۵ کاری که باید در اولین شغل تان انجام دهید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.