چگونه اهداف شغلی خود را تعیین کنیم؟

تعیین اهداف یکی از اصلی‌ترین کارها برای رسیدن به شغل مناسب و دلخواه شماست. با تعریف آرزوها و رویاهایتان، مطمئنا انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید برای رسیدن به آنها تلاش کنید. یکی از مواردی که هنگام تعیین اهداف باید به خاطر بسپارید، این است که اهداف را جاه طلبانه و در عین حال قابل دستیابی انتخاب کنید. در این مقاله ما در مورد اهداف شغلی، نحوه انتخاب آنها، نمونه‌هایی از انتخاب‌های انجام شده و چگونگی بیان اهداف خود در یک مصاحبه شغلی صحبت خواهیم کرد.

اهداف شغلی چیست؟

اهداف شغلی اهدافی هستند که می‌توانند شما را در پیشرفت شغلی یاری دهند. آنها بیشتر از اینکه بر زندگی شخصی شما تمرکز داشته باشند، به زندگی کاری شما مربوط می‌‌شوند. به عنوان مثال، ساخت مجموعه‌ای از مهارت‌های یا شبکه حرفه‌ای خود، هر دو در میان اهداف شغلی برای رسیدن به حرفه دلخواه شما به شمار می‌آیند. با تعیین این اهداف، می‌توانید در جهت رشد شغلی خود قرار بگیرید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

چگونه اهداف شغلی خود را تعیین کنیم؟

برای تعیین اهداف شغلی بهتر این مراحل را دنبال کنید:

1. در مورد آنچه می‌خواهید فکر کنید

قبل از تعیین اهداف، بهتر است بدانید که شغل ایده آل شما چه شغلی است. حتی فقط فکر کردن کوتاه مدت به این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی سریع‌تر و همچنین اصولی‌تر به اهداف شغلی خود برسید. با تقسیم اهداف بزرگ‌تر به اهداف کوچک‌تر، می‌توانید شروع کار را برای خود آسان‌تر کنید. همچنین، بسیاری از اهداف کوچک در نهایت می‌توانند به یک هدف بزرگتر بپیوندند. به عنوان مثال، اگر بزرگترین هدف شغلی شما مدیر اجرایی بودن است، باید اهداف كوچک‌تری از قبیل شبکه سازی، ترقی و پیشرفت در شرکت و توسعه مهارت‌های رهبری را برای رسیدن به این هدف تعیین کنید.

2. از روش SMART استفاده کنید

وقتی به زمان هدف گذاری نزدیک می‌شوید، استفاده از روش SMART می‌تواند به شما در ساخت اهداف متمرکزتر و واقع بینانه‌تر کمک کند. به طور خلاصه روش SMART از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • خاص: هدف خود را محدود کنید تا تصور واضح‌تری از آنچه می‌خواهید دقیقاً به دست آورید، داشته باشید.
  • قابل اندازه گیری: به دنبال اهدافی باشید که بتوانید به راحتی پیشرفت در دستیابی به آن را ارزیابی و اندازه گیری کنید.
  • قابل دستیابی: اگرچه هدف شما می‌تواند جاه طلبانه باشد، اما باید از واقع بینانه آن مطمئن باشید که بتوانید در جهت رسیدن به آن تلاش کنید.
  • مرتبط: اطمینان حاصل کنید که این هدف شغلی شما با کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، ارزش‌ها و اهداف بلند مدت شما مرتبط است.
  • محدودیت زمانی: به جای اینکه بازه زمانی رسیدن به هدف خود را باز بگذارید، یک ددلاین مشخص کنید و در آن بازه زمانی نقاط عطف مهم در اره رسیدن به هدف را تعیین کنید.

3. موفقیت‌های خود را جشن بگیرید

هنگامی که یکی از اهداف خود را محقق کردید، برای اینکه هر روز پیشرفت داشته باشید، باید بلافاصله هدفی جدید برای خود تعیین کنید. البته، بسیار مهم است که موفقیت‌های خود را جشن بگیرید و در روند رسیدن به اهداف با دیگر افراد تعامل داشته باشید. هنگام رسیدن به هدف خود می‌توانید به خود پاداش دهید و با این کار، می‌توانید به خود کمک کنید که برای ادامه حرکت خود انگیزه بیشتری داشته باشید.

نمونه‌هایی از اهداف شغلی

اینها نمونه‌هایی از اهداف شغلی است که افراد برای خود تعیین کردند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در حرفه خود رشد کنید:

مثال 1: ادامه تحصیل

همراه با افزایش مهارت‌های خود، تحصیلات عالی می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر شود. با کسب مدرک یا گواهینامه‌های اضافی‌، می‌توانید به تحصیل و گرفتن تخصص در زمینه‌ای خاص ادامه دهید. همچنین، آموزش و تحصیلات بیشتر می‌تواند گرفتن پیشنهادات شغلی و ارتقا شغلی را افزایش دهد.

مثال 2: بهبود مهارت‌ها

چه بخواهید فردی با روابط عمومی بالا باشید و مهارت خود در برقراری ارتباط را افزایش دهید و چه بخواهید فردی موفق در زمینه برنامه نویسی باشید، هدف گذاری در بهبود مهارت‌هایی که به دنبال پیشرفت در آنها هستید می‌تواند به شما کمک کند تا خود را در حرفه‌ای که در آن قرار دارید به بالاترین سطح برسانید. هرچه مهارت بیشتری برای ارائه داشته باشید، صلاحیت شما نسبت به دیگر افراد برای گرفتن موقعیت‌های شغلی بیشتر می‌شود. هنگام انتخاب، مهارتی را انتخاب کنید که دست شما را برای درخواست موقعیت‌های شغلی باز بگذارد.

مثال 3: تغییر شغل

شاید شما دیگر به شغلی که دارید علاقه ندارید و دوست دارید تا سراغ کاری جدید و ماجراجویی‌های جدیدتر بروید. شما می‌توانید برای رسیدن به این هدف، ابتدا با کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرصت‌های مختلف تلاش کنید. سپس، می‌توانید کارهایی مانند شبکه سازی، کسب تجربه یا آموزش مناسب شغل مورد نظر خود را شروع کنید. این ممکن است یک هدف بلند مدت باشد که می‌توانید آن را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید تا آسان‌تر به هدف نهایی خود برسید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

مثال 4: رئیس خود شدن

اگر از کار کردن برای دیگران خسته شدید، ممکن است به دنبال این هدف باشید که رئیس خود باشید و دیگر از کسی دستور نگیرید. به این ترتیب، ممکن است دوست داشته باشید که از علایق و تخصص خود برای خدمت به دیگران استفاده کنید. با کسب تجربه در زمینه مورد نظر خود، اکنون می‌توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید چرا که مهارت‌های لازم برای آن را به دست آورده‌اید. بسیاری از کارآفرینان از کسب و کارهای کوچک شروع کرده‌اند و وقت و تلاش زیادی را صرف ساخت چیزی کردند که در آینده به آن افتخار کنند.

مثال 5: از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید

گاهی بزرگترین شاخص موفقیت، لذت واقعی از کاری است که انجام می‌دهید. برای رسیدن به این هدف، ممکن است لازم باشد که روش کاری خود را تغییر دهید یا اینکه یاد بگیرید که چگونه نگاه مثبت‌تری به اتفاقات و کارهای اطراف خود داشته باشید. اگر ناآرامی فعلی شما به دلیل وضعیت فعلی شما یا آن چیزی است که در ذهن دارید، پس لازم است که کمی تأمل کنید.

چگونه به سؤال “اهداف شغلی شما چیست؟” پاسخ دهیم؟

زمانی که در مصاحبه در مورد اهداف شغلی از شما سؤال می‌شود، این مراحل را دنبال کنید:

1. پاسخ خود را به کار ربط دهید

اگر مصاحبه کننده از شما در مورد اهداف شغلی خود سؤال کرد، سعی کنید روی آنچه می‌خواهید در شرکت آنها انجام دهید تمرکز کنید. این پاسخ شما به آنها نشان می‌دهد که شما یک آینده طولانی را با آنها تصور می‌کنید و امیدوارید که در موقعیت شغلی آینده‌ی خود رشد کنید. مشکلی نیست اگر بخواهید درباره این صحبت کنید که دوست دارید تا از پله‌های ترقی در این شرکت بالا بروید، اما در عین حال بدانید که آنها دوست دارند درباره مهارت‌های خاص شما بشوند که دوست دارید تا در شرکت آنها را بهبود دهید.

2. نشان دهید که جاه طلب و در عین حال واقع بین هستید

همان‌طور که گفتیم باید روش SMART را در هدف گذاری به کار بگیرید و هنگام به اشتراک گذاشتن آنها نیز این متد را استفاده کنید. مطمئنا دوست دارید تا به کارفرما نشان دهید که وقتی صحبت از کارتان می‌شود هم انگیزه دارید و هم واقع بین هستید. آنها از داشتن فردی فعال و زرنگ در شرکت خود خوشحال خواهند شد، اما توضیح اینکه چطور دقیقاً قصد انجام کارهای خود در شرکت را دارید نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.

3. درباره اهداف کوتاه مدت و بلند مدت صحبت کنید

درباره آنچه می‌خواهید در شروع کار و در آینده در شرکت انجام دهید، صحبت کنید و اهداف خود در این باره را با آنها به اشتراک بگذارید. داشتن اهدافی برای دستیابی به موفقیت در شروع کار، نشان می‌دهد که شما برای پیشرفت و موفقیت شرکت آماده هستید و بسیار علاقه دارید تا شرکت را به اهداف خود برسانید. همچنین، به اشتراک گذاشتن اهداف بلند مدت نشان می‌دهد که کار در این شرکت برای شما در طولانی مدت هدف گذاری شده است و شرکت با انتخاب شما سرمایه گذاری خوبی انجام داده است.

اهداف شغلی را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و به آنها به اندازه دیگر موارد در حرفه خود اهمیت دهید، چرا که لازمه موفقیت و پیشرفت هستند.

منبع glassdoor

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.