گرایش های مهندسی مکانیک در ارشد

هر کسی که قصد تحصیل در رشته های دانشگاهی مهندسی مکانیک را دارد و دوست دارد تا آن را بالاتر از مدرک لیسانس ادامه دهد، باید بداند که این رشته در ارشد چه گرایش‌هایی دارد. با آگاهی از تمام گرایش های مهندسی مکانیک در ارشد می‌توانید راحت‌تر برای آینده تحصیلی و همچنین شغلی خود برنامه ریزی کنید و به همین ترتیب شانس خود را برای کار در بهترین فرصت‌های شغلی بیشتر کنید.

مهندسان مکانیک در خط مقدم توسعه فناوری جدید برای کشاورزی، حمل و نقل، اصلاح محیط زیست، ایمنی، تولید مواد غذایی، مسکن، امنیت، منابع آب، مراقبت‌های بهداشتی و غیره هستند. به این ترتیب دامنه تحصیلی آنها را می‌توان گسترده دانست و نمی‌توان آن را محدود به گرایش خاص دانست. در ادامه این مقاله قصد داریم تا با شما درباره گرایش های مهندسی مکانیک در ارشد صحبت کنیم  و درباره آنها توضیحاتی نیز ارائه کنیم.

گرایش ‌های مهندسی مکانیک در ارشد

مهندسی مکانیک در ارشد گرایش‌های متنوع و در عین حال بسیار پر تقاضا را برای بازار کار دارد. به طور کلی مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد دارای هفت گرایش اصلی است. این گرایش‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی
  • مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی
  • مهندسی مکانیک – ساخت تولید
  • مهندسی مکانیک – بیومکانیک
  • مهندسی مکانیک – سیستم محرکه خودرو
  • مهندسی مکانیک – سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان
  • مهندسی مکانیک – سازه بدنه خودرو

این گرایش‌هایی که در بالا معرفی کردیم تمام گرایش‌هیا اصلی مهندسی مکانیک در مقطع ارشد است، اما این رشته گرایش‌های فرعی نیز دارد که این گرایش‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • سیستم‌های انرژی و محیط زیست
  • انرژی هسته‌ای
  • مهندسی دریا

موفقیت در تمام این گرایش‌ها نیازمند پشتکار و همچنین مهارت‌های مورد نیاز در هر شاخه است. تمام این گرایش‌ها به طور خاص به مهارت در ریاضی نیاز دارند و ریاضی در آنها حرف اول را می‌زند. به همین دلیل تمام دانشجویان این رشته‌ها باید در ریاضی بسیار قوی باشند و حتی مهارت آنها در فیزیک نیز بسیار بالا باشد. شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها در میان مکان‌های پر تقاضا برای جذب و استخدام مهندسان مکانیک به شمار می‌آیند و تا زمانی که چرخه تولید پا بر جا باشد، نیاز به حضور مهندسان مکانیک با هر میزان تحصیلات نیز وجود دارد.

اما هر کدام از این گرایش‌ها چه هستند و دانشجو در این گرایش‌ها قرار است چه چیزی را بیاموزد؟

گرایش طراحی کاربردی

در گرایش طراحی کاربردی به طور کلی به طراحی و تولید اجزاء و ماشین آلات در کارخانه‌ها و مراکز تولیدی پرداخته می‌شود و هدف از خواندن درس در این گرایش متخصص شدن در این زمینه است. به طور کلی می‌توان در سرفصل‌های این گرایش بررسی انواع نیروها، حرکت‌ها و استفاده از این موارد در انواع ماشین آلات را مشاهده کرد و دانشجویان در این گرایش مهندسی مکانیک باید بتوانند به خوبی با روش و سازوکار ساخت و طراحی آشنا شوند و می‌توانند پس از فارغ التحصیلی به خوبی از این سازوکارها برای طراحی بهترین ماشین آلات و با عمر بالا بهره ببرند.

گرایش تبدیل انرژی

در این رشته تمام دانشجویان می‌توانند با علم استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای تبدیل انرژی آشنا شوند و به آنها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در شرکت‌های مختلف از این علم به خوبی استفاده کنند. همچنین این گرایش در ارتباط با به کار بردن علوم مربوطه جهت بررسی سیستم‌هایی است که کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی است. در واقع می‌توان این رشته را شبیه به رشته حرارت و سیالات نیز در نظر گرفت.

گرایش ساخت و تولید

در این گرایش دانشجویان می‌توانند با علم ابزارشناسی  و ساخت ابزار برای انواع مشاغل از ریخته گری تا شکل دهی به اجسام آشنا شوند و با کسب دانش در این زمینه برای کار در کارگاه‌ها یا کارخانه‌های تولیدی در زمینه ساخت ماشین آلات ریخته گری و ابزارسازی خود را آماده کنند.

گرایش بیومکانیک

اصطلاح بیومکانیک پیشوند bio به معنای “زندگی” را با رشته مکانیک که مطالعه عملکرد نیروها است ترکیب می‌کند. در واقع این گرایش تحصیلی به مطالعه جنبه‌های مکانیکی موجودات زنده می‌پردازد و در زمینه درک مکانیزم سیستم‌ها زنده است. در زمینه‌های كینزیولوژی و علوم ورزشی، ارگانیسم زنده که بیشتر در بدن به آن پرداخته می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در واقع هدف اصلی از این گرایش این است که افراد فارغ التحصیل توانایی طراحی و ساخت تجهیزات و مواد لوازم پزشکی، اعم از پروتزها، ایمپلنت‌ها، اورتزها و دیگر تجهیزات را به دست آوردند.

گرایش سیستم محرکه

در این گرایش مهندسی مکانیک، دانشجویان به مطالعه درباره خودرو و اجزای آن می‌پردازند و برای طراحی خودروهایی سازگار با محیط زیست، بدون آلودگی، با مصرف سوخت کم و بسیار راحت از آنها در بازار کار کمک گرفته می‌شود.

گرایش خودرو سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان

این گرایش نیز مانند گرایش سیستم محرکه در مورد خودرو و سازوکار آن است. هدف از این گرایش تحصیلی تربیت کارشناسان و متخصصانی برای طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو است. در این دوره تحصیلی سعی می‌شود تا به دانشجو مباحثی مانند طراحی اجزاء و مجموعه سیستم‌های شاسی و تحلیل دینامیک خودرو آموزش داده شود و از آنها در تحقیق و بررسی این سیستم‌ها در خودرو کمک گرفته شود.

گرایش سازه بدنه خودرو

مسلما هر شرکت تولیدی خودرو به متخصصانی در زمینه طراحی و ساخت خودروهای کم مصرف و با دوام نیاز است و کسانی که این گرایش مهندسی مکانیک را برای تحصیل انتخاب می‌کنند در زمينه مواد، مقاومت آنها، طراحی بدنه خودرو و همچنین فرآیندهای تولیدی آن دانش بالایی به دست می‌آورند.

گرایش سیستم‌های انرژی و محیط زیست

در این گرایش دانشجویان به خوبی یاد می‌گیرند تا سیستم‌هایی را طراحی کنند تا در خدمات انرژی و محیط زیست باشند.

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه طراحی سیستم‌های بهینه مصرف سوخت فعالیت کنند و یکی از مهم‌ترین مباحث تحصیلی آنها مبحث اقتصاد است. در این رشته فارغ التحصیلان یاد می‌گیرند که چگونه سیستم‌هایی را طراحی کنند که هم از نظر مصرف اقتصادی به صرفه باشد و هم اینکه به محیط زیست کمترین ضربه را وارد کند.

گرایش مهندسی هسته‌ای

طراحی و استفاده از انرژی هسته‌ای هدف اصلی تحصیل در این رشته است. این گرایش خود به ۳ گرایش پرتوپزشکی، طراحی راکتور و چرخ سوخت تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد. در گرایش راکتور بر طراحی راکتور برای تهیه سوخت هسته‌ای پرداخته می‌شود و تمرکز بر این مورد است. در گرایش چرخه سوخت به فرآیند تهیه و تولید سوخت هسته‌ای از ابتدا تا پایان آن پرداخته می‌شود و در گرایش پرتوپزشکی به استفاده از انرژی هسته‌ای در کارهای پزشکی پرداخته می‌شود.

گرایش مهندسی دریا

در این گرایش مهندسی مکانیک به طور خاص به طراحی و تولید کشتی و سازه‌های بندری پرداخته می‌شود و از جمله موارد مباحث مهم در این گرایش تحصیلی طراحی بدنه، طراحی سیستم‌های موتور گیربکس، استحکام و پایداری کشتی در مقابل امواج و همچنین ناوبری کشتی می‌باشد.

تمام این موارد را می‌توانید به عنوان گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در نظر بگیرید و قبل از ورود به مقطع کارشناسی ارشد، در مورد تمام این گرایش‌ها و همچنین لیست دانشگاه های مهندسی مکانیک ایران تحقیق کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.