شرایط ورود به رشته مهندسی برق

تقریباً غیرممکن است که جهان را بدون برق و الکترونیک تصور کرد. در دنیای مدرن امروزی تقریبا برق به عنوان اصلی‌ترین انرژی به شمار می‌آيد و برای داشتن این انرژی همیشه به حضور افراد متخصص نیاز است. اما بسیاری این موضوع را نادیده می‌گیرند که تولید و توزیع برق هنوز یک مهارت کاملاً تخصصی است و سالانه به هزاران فارغ التحصیل با استعداد در این زمینه نیاز است. چه قرار باشد برق را از شهرها به کوچک‌ترین روستاها منتقل کنید و چه قرار باشد بر روی کوچک‌ترین مدارهای تلفن‌های هوشمند جدید کار شود، برق و الکترونیک از اصلی‌ترین پیش نیازها برای تمام اینها است.

شما با ورود به رشته برق و تحصیل در این رشته می‌توانید در مسیر نیکولا تسلا و توماس ادیسون قدم بردارید، می‌توانید از دانش خود در زمینه تولید گسترده برق استفاده کنید تا جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنید و ارتباطات بین کشورها را آسان کنید. ممکن است در حال حاضر در مورد انتخاب رشته دانشگاهی شک داشته باشید و در مورد حرف‌های انگیزشی که از اطرافیان می‌شنوید در مورد تصمیم خود مردد شده باشید،‌ اما اگر مهارت‌ها و توانایی‌های لازم مهندس برق شدن را دارید، در تصمیم خود شک نکنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

در این مقاله قصد داریم تا با شما درباره شرایط ورود به رشته مهندسی برق بگوییم و به طور اطلاعاتی درباره این رشته و حتی بازار کار آن در ایران بگوییم تا ببینید میزان استخدام مهندس برق چقدر است. بنابراین ما را در این مقاله همراهی کنید.

چرا در دانشگاه مهندسی برق یا الکترونیک بخوانیم؟

پاسخ واضح این سوال فناوری است. در دنیای مدرن گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها تماما به وجود برق وابسته هستند و به همین دلیل نمی‌توان اهمیت برق را انکار کرد. همچنین خیلی طول نخواهد کشید که بسیاری از خودروهای بنزینی امروز جای خود را به ماشین‌های هیبریدی و برقی می‌دهند و دانش و آگاهی از برق و الکترونیک در این مورد نیز بسیار مورد نیاز است. مهندسان برق و الکترونیک بیش از هر زمان دیگری تقاضا برای استخدام خواهند داشت و دارند، زیرا شرکت‌ها برای یافتن کارآمدترین، پایدارترین و سودآورترین روش برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی و “الکتریکی شدن” با یکدیگر رقابت دارند و همیشه به دنبال بهترین افراد در این رشته هستند. شما می‌توانید در بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک در ایران، مهندسی برق را نیز بخوانید.

در واقع زبان مشترک دنیای فناوری جدید برق است و به همین خاطر می‌توان فرصت‌های شغلی بسیار هیجان انگیزی را برای این رشته دانشگاهی هم در حال حاضر و هم در آینده متصور شد. بسته به مسیری که طی می‌کنید، می‌توانید در شرکت‌های خصوصی و دولتی کار کنید، یا حتی ممکن است سراغ تولید و طراحی مدارهایی برای پیشرفت وسایل نوین در فناوری بروید.

با ترکیبی از مهارت‌های فنی، تحلیلی و عملی، فرصت‌های شغلی بسیاری در صنایع مختلف خواهید داشت. با انتخاب این رشته به عنوان رشته تحصیلی در دانشگاه باید دروس خاص و تخصصی را بخوانید و مطالعه کنید. برخی از دروسی که در دانشگاه آنها را باید بخوانید عبارت‌اند از:

  • میدان‌های الکترومغناطیسی
  • آنالیز مدارها
  • برنامه نویسی کامپیوتر
  • الکترونیک دیجیتال
  • طراحی سیستم
  • کنترل موتور
  • پردازش سیگنال دیجیتال
  • برق آنالوگ

بهترین گرایش مهندسی برق

با توجه به آنچه در ابتدای مقاله گفتیم، گرایش‌هایی در مهندسی برق در آینده بهترین خواهند بود که بتوانند در تکنولوژی و فناوری اثرگذارتر باشند. به همین خاطر در ادامه بهترین این گرایش‌ها را عنوان خواهیم کرد.

مهندسی الکترونیک

مهندسی الکترونیک نوعی از مهندسی برق است که به کار با مدارهای الکترونیکی، دستگاه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های الکترونیک ربط دارد.

همه چیز در این رشته از زیرشاخه‌های برق به خلاقیت ربط دارد و مهندسان در این رشته باید از خلاقیت خود در طراحی، ساخت، اجرا و سرویس دهی موارد مورد نیاز مردم استفاده کنند. تفاوت عمده مهندسی برق و الکترونیک نیز در این است که در برق مهندسان بر روی کارهای بزرگ‌تر کار می‌کنند و به طراحی دستگاه‌ها و مدارهای بزرگ مشغول هستند و در الکترونیک، دقیقا عکس این است و مهندسان الکترونیک بر روی مدارها و قطعات کوچکتر مانند کامپیوترهای شخصی، مدارهای الکترونیکی، مقاومت‌ها، خازن‌ها، ترانزیستورها و سیم کشی‌ها فعالیت دارند.

مهندسی پردازش سیگنال

زندگی مهندس پردازش سیگنال حول استخراج و پردازش اطلاعات جاسازی شده در سیگنال‌ها است. محتوای اطلاعاتی یک سیگنال معمولاً در فرکانس آن وجود دارد. تجزیه و تحلیل فرکانس سیگنال‌ها با استفاده از انواع مختلفی از ابزارهای ریاضی انجام می‌شود و اصلی‌ترین کاربرد این رشته در یادگیری ماشین است. مهندس پردازش سیگنال، سیگنال‌های دیجیتالی را تجزیه و تحلیل می‌کنند و برای دقیق‌تر کردن آنها روی این سیگنال‌ها کار می‌کنند. وظایف مهندسان پردازش سیگنال شامل توسعه، مدیریت و به روزرسانی سیگنال‌های دیجیتال و طراحی و ساخت الگوریتم‌هایی برای پردازش موثرتر آنها می‌شود.

مهندسی مخابرات

مهندسان مخابرات یکی از اصلی‌ترین افراد در برقراری ارتباطات تلفنی و بی سیم هستند و به همین خاطر، می‌توان این گرایش مهندسی برق را در میان گرایش‌های پرتقاضا دانست. به دلیل استفاده زیاد از تلفن‌های هوشمند و گسترش دانش در برقراری ارتباطات بی سیم، این رشته نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا بسیار طرفدار دارد. مهندسان مخابرات همچنین ارتباط با فضانوردان در فضا را نیز میسر می‌کنند. پیشرفت در فناوری ارتباطات توسط مهندسین مخابرات انجام می‌شود که با آخرین پیشرفت‌ها همگام هستند و به طور مداوم روش‌هایی را که ما برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنیم را بهبود می‌بخشند.

مهندسی کامپیوتر

شاید عجیب باشد، اما مهندسی کامپیوتر از گرایش‌های برق نیز به شمار می‌آید و این گرایش نیز به دلیل ماهیت آن و ارتباط آن با تکنولوژی، در میان گرایش‌های برتر برق به شمار می‌آید و در میان رشته‌هایی که بیشترین بازار کار را دارند نیر قرار می‌گیرد. مهندسان کامپیوتر، سیستم‌ها و اجزای رایانه‌ای مانند پردازنده‌ها، مدارهای رایانه‌ای، حافظه، شبکه‌ها و روترها، ریز تراشه‌ها و سایر قطعات الکترونیکی را مورد بررسی، طراحی، توسعه و آزمایش قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: گرایش های مهندسی مکانیک در ارشد

تا به اینجا درباره مهندسی برق و گرایش‌های برتر آن صحبت کردیم، اما بازار کار مهندسی برق در ایران چگونه است؟

بازار کار مهندسی برق در ایران

پیش بینی شده است که مهندسین برق تا سال ۲۰۲۶ چیزی در حدود ۷ درصد رشد اشتغال خواهند کرد که این رقم با متوسط رشد برای همه مشاغل برابری می‌کند.

با توجه به ورود فناوری و استفاده از وسایل برقی در آینده، می‌توان آینده شغلی خوبی برای مهندسان برق متصور شد و اگر شما به عنوان فارغ التحصیل این رشته دارای توانایی‌ها و مهارت‌های بسیاری باشید، می‌توانید در بهترین صنایع و شرکت‌ها کار پیدا کنید و استخدام شوید. با توجه به اینکه در دنیای مدرن می‌توان در زمینه‌های مختلف به عنوان مهندس برق کار کرد، به همین دلیل هم شرکت‌های خصوصی و هم شرکت‌های دولتی می‌توانند بهترین انتخاب برای استخدام باشند. اما تمام اینها به خود شما به عنوان مهندس برق بستگی دارد و اینکه چقدر خود را با علم روز همگام کنید و از آن برای ارتقا شرکت‌ها استفاده کنید. مشاهده فرصت های شغلی برای مهندسی برق در ایران تلنت می‌تواند گواهی بر این موضوع باشد و شما می‌توانید با مشاهده آنها از همین حالا برای استخدام در شرکت‌ها اقدام کنید.

شرایط ورود به رشته مهندسی برق

برای تحصیل در رشته مهندسی برق، شما به یک پیشینه قوی در دروسی مانند ریاضیات و علوم پایه (به ویژه فیزیک) نیاز خواهید داشت. اما فکر نکنید که باید در این موارد بسیار قوی باشید و اگر قوی نیستید باید دست بکشید. از اصلی‌ترین شرایط برای ورود به رشته مهندسی برق این است که به مدارها و کار با برق و الکترونیک علاقه داشته باشید. این رشته در میان رشته‌های تخصصی به شمار می‌آید که علاقه در آن حرف اول را می‌زند.

گام دوم در ورود به مهندسی برق این است که باید مهارت‌های خود را بسیار گسترش دهید و مهارت‌های مورد نیاز مهندس برق را نیز فرا بگیرید. این مهارت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارتباطات
  • حل مسئله
  • یادگیری مداوم
  • تجزیه و تحلیل
  • طراحی وسایل الکتریکی
  • رهبری تیم
  • مدیریت پروژه
  • مهارت در تهیه بودجه

علاوه بر مهارت‌های بالا شما باید برای ورود به این رشته و همچنین استخدام در شرکت‌ها موارد زیر را نیز به مهارت‌ها و توانایی‌های خود اضافه کنید:

  • در مهندسی برق خبره باشید.
  • در استفاده از نرم افزارها و ابزارهای برق بسیار ماهر باشید.
  • در مورد فرایندهای تولید برق اطلاعات کاملی داشته باشید و روز به روز به این اطلاعات اضافه کنید.
  • در مورد کدنویسی و برنامه نویسی نیز اطلاعات داشته باشید.
  • به جزئیات توجه کنید.
  • در صورت دریافت مدرک کارشناسی و تمایل به ماندن در این حیطه و افزایش دانش، می‌توانید به گرفتن مدرک ارشد نیز فکر کنید.

اما به هر حال هر رشته تحصیلی ممکن است مزایا و معایبی داشته باشد و شما نیز که می‌خواهید برق را برای تحصیل انتخاب کنید باید با این موارد آشنا شوید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

مزایا و معایب رشته مهندسی برق

ابتدا می‌خواهیم درباره مزایای رشته مهندسی برق بگوییم و شما را با مزیت‌هایی که این رشته در اختیار شما قرار می‌دهد، آشنا کنیم.

1. دستمزد و حقوق

شغل مهندسی یکی از مشاغل پردرآمد در جهان است. به ویژه مهندسان برق بالاترین حقوق را در این زمینه می‌گیرند. طبق اطلاعات به دست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد ایران،‌ اشخاصی که که به عنوان مهندس برق در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۴.۹۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مهندس برق در ایران از ۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. بنابراین می‌توان با کسب مهارت بیشتر و همچنین کسب سابقه در بازار کار انتظار درآمد بیشتر تا ده میلیون را داشت.

2. تنوع در گرایش‌ها و زیرشاخه‌ها

مهندسی برق دارای زیرشاخه‌های متنوعی است که فرد می‌تواند انتخاب کند، مانند برق، کنترل، الکترونیک و میکروالکترونیک، پردازش سیگنال، مخابرات، کامپیوتر و غیره.

مهندسان برق می‌توانند در پروژه‌هایی مانند طراحی توربین‌های آبی، طراحی سیستم مخابراتی، سیم کشی ساختمان‌ها، طراحی لوازم خانگی یا راه اندازی نیروگاه برق کار کنند. به عنوان یک مهندس برق، هرگز نگران ایستا بودن کار خود نخواهید بود، زیرا همیشه فرصت‌ها و پیشرفت‌های جدیدی برای شما وجود خواهد داشت.

3. فرصت‌های شغلی

فرصت‌های شغلی فراوانی برای مهندسان برق وجود دارد. مهندسان برق می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله ارتباطات از راه دور، رایانه، هوا فضا، تولید برق و صنایع تولیدی کار کنند.

از آنجایی که مهندسی برق با مهندسی الکترونیک ارتباط نزدیکی دارند، بنابراین هر دو می‌توانند برای کار در برخی پروژه‌ها که هر دو فناوری را با هم ترکیب می‌کنند، با هم کار کنند.

4. مهارت‌ها

مهندسان برق دانش عملی و نظری عمیقی در زمینه تحصیلی خود دارند. مهارت‌های آموخته شده در دانشگاه می‌توانند در زمینه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند و از آنها بسیار استفاده شود. این به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مرتبط دیگر را راحت‌تر یاد بگیرید. درک چگونگی طراحی مدارهای و همچنین دانش در الکترونیک و  ریاضی به شما کمک می‌کند در حل مسئله نیز مهارت کسب کنید. یک مهندس برق علاوه بر حل مسئله، از خلاقیت و مهارت‌های عملی قابل توجهی نیز برخوردار است.

5. احترام و شناخت

مهندسی برق یکی از مشاغل مطرح در تمام کشورها است. مهندس برق بودن باعث افتخار و اعتبار است. بدیهی است که کل جهان به فناوری الکتریکی متکی هستند و بدون آن زندگی ما متوقف می‌شود. بنابراین، مهندس برق شدن به شما اعتبار و احترام می‌بخشد که در مشاغل دیگر یافت نمی‌شود.

مهندسی برق نیز مانند هر رشته و شغل دیگری معایبی دارد. این معایب عبارت‌اند از:

1. استرس

رضایت شغلی قسمت اساسی هر شغلی است. محیط کاری که انتخاب می‌کنید بسته به شاخه تحصیلی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد. بیشتر مهندسان برق در تیم‌ها کار می‌کنند و همیشه رقابت بین آنها ادامه دارد. این واقعیت که مهندسان برق در رقابت هستند و باید اصول را رعایت کنند، می‌تواند مهندسی برق را به یک شغل پرتنش تبدیل کند.

2. خطرات احتمالی

به دلیل ماهیتی که مشاغل برق دارند، مهندسان برق همیشه در معرض آسیب هستند. بیشترین خطر به برق گرفتگی مربوط می‌شود. مهندسان برق قراردادی بیشتر وقت خود را در فضای باز در محل‌های ساختمانی می‌گذرانند و محیط‌های ساختمانی مستعد رخ دادن مشکلاتی هستند. این خطرات می‌توانند تأثیر بسیاری روی زندگی انسان داشته باشند.

3. به دانش بالا در دروس تخصصی نیاز دارد

شغل مهندس برق بسیار پیچیده است، زیرا به سطح بالایی از هوش و مهارت حل مسئله و همچنین دانش بالا در دروس تخصصی نیاز دارد. این موضوع می‌تواند برای بسیاری مشکل ساز و دلسرد کننده باشد. مهندسان برق بیشتر با مدارهای الکتریکی کار می‌کنند، که یک کار بسیار هوشمندانه است. مهارت‌های حل مسئله، صبر زیاد و دروس بسیار تخصصی احتیاج به روحیه عدم تسلیم نیاز دارند.

سخن پایانی

مهندسی برق در میان رشته‌های آينده دار در ایران به شمار می‌آید که تحصیل در آن می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری را پیش روی شما قرار دهد. این رشته نیز مانند هر رشته‌ی دیگری مزایای و معایب دارد و این شما هستید که باید در مورد مناسب بودن و نبودن آن برای خود تصمیم بگیرید. شرایط ورود به این رشته نیز ابتدا علاقه و بعد به دست آوردن مهارت‌ها و الزامات مورد نیاز است. در نهایت شما می‌توانید با کسب دانش بالا در برق به بازار کار راه پیدا کنید و از دانش خود کسب درآمد داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.