بهترین مشاغل برای افرادی که از نیمکره چپ خود استفاده می‌کنند

طبق نظریه چپ مغزی و راست مغزی که راجر اسپری در سال 1981 مطرح کرد، مردم به طور طبیعی تمایل دارند از یک طرف مغزشان بیشتر از دیگری استفاده کنند. اسپری معتقد است افرادی که از بخش چپ مغز خود استفاده می‌کنند منطقی و منظم هستند، این در حالی است که آن‌ها که از نیمکره راست مغز خود استفاده می‌کنند احساسی و خلاق هستند و بهترین مشاغل برای افراد راست مغز بیشتر با خلاقیت ارتباط دارد.

چه به این تئوری اعتقاد داشته باشید یا نه، این حقیقت ثابت شده این است که بسیاری از افرادی که نیمکره چپ مغز فعال‌تری دارند به سمت مشاغل تحلیلی که نیاز به پردازش ذهنی بیشتری دارد و همچنین یک سری کارهای روتین مشخص شده، جذب می‌شوند. در این مطلب به بررسی دقیق‌تر بهترین مشاغل برای افراد چپ مغز می‌پردازیم همراه ما باشید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

افراد چپ مغز چه ویژگی‌های دارند؟

چپ مغزها به عنوان افرادی جزئی نگر، در محیط‌های ساختار یافته عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. بیشتر افراد چپ مغز به دنبال یافتن راهی‌های جدید برای انجام کارها هستند و دوست دارند یک سیستم مناسب برای انجام کارها کشف کنند و به آن پایبند باشند.

هنوز مطالعات دقیقی در مورد افراد چپ مغز صورت نگرفته است، اما برخی از مشخصات شخصیتی و علایق کاری آن‌ها مشخص شده که در اغلب این افراد وجود دارد. به عنوان مثال، چپ مغزها با گوش دادن و درگیر شدن در بحث بهتر مباحث را یاد می‌گیرند و ترجیح می‌دهند در پروژه‌هایی کار کنند که بتوانند در آن غرق شوند و به تجزیه و تحلیل جزئیات بپردازند. این افراد کار در سکوت و تنهایی را بیشتر از محیط‌های شلوغ و کار کردن با دیگران دوست دارند.

بهترین مشاغل برای افراد چپ مغز این ویژگی‌ها را دارد:

  • کارهایی که با عدد و رقم سرو کار دارد.
  • نیازمند فکر منطقی و ایده‌های گام به گام باشد.
  • به پردازش روشمند نیازمند است.
  • محیط‌ کاری ساختار یافته‌ای داشته باشد.
  • در طول کار بتوانند سیستم و روشی را پیدا کنند و به آن پایبند بمانند.

بهترین مشاغل برای افراد چپ مغز

افراد چپ مغز برای یافتن شغل با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟

افراد چپ مغز می‌توانند در کار خود بسیار خوب عمل کنند و رضایت کارفرما را جلب کنند، اما قبل از این مرحله باید بتوانند در مصاحبه شغلی، خوب ظاهر شده و شغل مورد نظر خود را به دست آورند؛ این درست همان جایی است که برای استخدام اغلب به مشکل بر می‌خورند. آن‌ها روی کاغذ یک کاندیدای عالی برای به دست آوردن موقعیت شغلی هستند و احتمالا رزومه‌ای دارند که پر از سوابق تحصیلی و کاری عالی است، اما این تنها نیمی از مسیر موفقیت در به دست آوردن شغل است.

مصاحبه شغلی جایی است که فرد باید مهارت و عرضه را به بهترین شکل داشته باشد، در واقع جایی است که باید بتواند مهارت‌های خود را به استخدام کننده نشان دهد و این درست همان جایی است که افراد چپ مغز بد عمل می‌کنند. آن‌ها با ارتقا شغلی و شخصی خود مشکل دارند و برایشان راحت نیست در مورد خودشان صحبت کنند. البته جای نگرانی نیست رزومه شغلی و سوابق کاری خوبشان معمولا به جای آن‌ها حرف می‌زند.

افراد چپ مغزی که تازه می‌خواهند وارد محیط‌های کاری شوند یا در حال تحصیل در دانشگاه هستند، باید روی مهارت‌های ارتباطی و سایر سافت اسکیل‌ها بیشتر کار کنند و با انجام تمرینات منظم راهکارهای جلب نظر کارفرما را بیاموزند.

چپ مغزها برای انجام چه کارهایی مناسب‌تر هستند؟

محیط‌های کاری که نظام‌مند هستند و سلسله مراتب خاصی در آن‌ها حاکم است برای چپ مغزها مناسب‌تر است. آنها در محیط‌های ساختار یافته و مقتدر عملکرد بالاتری دارند و به نظم و سلسله مراتب احترام زیادی می‌گذارند. آن‌ها ذاتا برنامه ریزان منطقی‌ای هستند که کارهای دارای برنامه و با قوانین مشخص را به خوبی انجام می‌دهند و از اجرای آن‌ها لذت می‌برند. شغل‌های که به محاسبات بسیار دقیق و حل مسئله نیاز دارد، برای چپ مغزها بسیار لذت بخش است و راه حل‌های عالی برای مشکلات پیدا می‌کنند که تحسین همگان را بر می‌انگیزد. آنها در چنین مشاغلی پیشرفت کاری خوبی را تجربه می‌کنند. در اینجا به چهار گروه شغلی اشاره شده که شاید بهترین مشاغل برای افراد چپ مغز باشد.

مشاغل حقوقی

بهترین مشاغل برای افراد چپ مغز

شغل‌های حوزه رشته حقوق مثل وکالت، قاضی و کار در دادگستری مشاغلی است که با روحیه و نیازهای شغلی افراد چپ مغز بسیار نزدیک است. هر کاری که مرتبط با تفسیر و تحلیل قوانین و تصمیمات دادگاه باشد، این افراد را شاد می‌کند. این کارها به توجه به جزئیات نیاز دارد و تنها با تجزیه و تحلیل مسائل می‌توان در آن موفق شد. کارشناسان حقوقی باید مشکلات بزرگ را در محدوده مشخص مرزهای قانون حل کنند و این برای افراد چپ مغز بسیار عالی است.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

علوم پایه

در این گروه از مشاغل دانشمندان برای حل مسائل مهم علمی، آزمایشات منظمی را طراحی کرده و به بررسی صحت نظریات خود می‌پردازند. تمام این کارها نظام‌مند است و در چارچوب «روش تحقیق علمی» انجام می‌شود. قوانین، رویه‌ها و پروتکل‌های سختگیرانه‌ای وجود دارد که دانشمندان باید در تمام آزمایش‌های خود از آنها پیروی کنند. دانشمندان داده‌ها را دریافت کرده و ضمن تجزیه و تحلیل آنها نظریات خود را اثبات یا رد می‌کنند.

این شغل برای چپ مغزها عالی است چرا که در یک محیط ساکت و تنها کار می‌کنند و ضمن پیروی از قوانین به کشف‌های بزرگی دست پیدا می‌کنند که برای این افراد بسیار لذت بخش است.

مهندسی

رشته مهندسی بسیار گسترده  بوده و شامل شاخه‌های مختلفی مثل عمران، مکانیک، برق، کامپیوتر و غیره است. این مشاغل با وجود تفاوت‌های بسیار نقاط مشترکی هم دارند. مهندسان باید بر یک پروژه نظارت داشته و آن را توسعه دهند. ارائه مشاوره فنی و تعیین استانداردها و رویه‌ها بخش مهمی از کار آنها است. این افراد همچنین باید بررسی کنند که محیط کاری ایمن باشد و همه اجزاء پروژه عملکرد خوبی داشته باشند. مهندسان باید جزئی‌نگر باشند و از قوانین مشخصی پیروی کنند. بسته به رشته کاری شاید به تجزیه و تحلیل داده‌ها یا محاسبات پیچیده هم نیاز پیدا کنند. کار مهندسی پیروی از یک سری مراحل منطقی برای به نتیجه رساندن پروژه است که با مشخصات شخصیتی افراد چپ مغز مطابقت دارد.

امور مالی و سرمایه گذاری

بهترین مشاغل برای افراد چپ مغز

عناوین شغلی امور مالی بسیار گسترده است که به عنوان مثال، تحلیل‌گر مالی، حسابدار، دفتردار و … در این دسته قرار می‌گیرند. بسته به علاقه شخصی و استعداد، افراد چپ مغز می‌توانند در بخش‌های مختلف این مشاغل مشغول کار شوند تا ضمن بررسی اسناد مالی و تجزیه و تحلیل‌های دقیق از صحت انجام کارها اطمینان حاصل کنند. این کار نیاز شدید چپ مغزها به کار با عدد و رقم‌ها را برآورده می‌کند. جزئی نگری بخش جدا نشدنی از این گروه مشاغل است و در نهایت، وقت کافی را به این افراد می‌دهد که به تنهایی روی پروژه‌های خود کار کنند و به تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازند.

سخن پایانی

مهم نیست کدام بخش از مغز بر افکار و روحیه شما غالب است، همه افراد استعداد و توانایی‌های خاص خود را دارند که با شناخت آن‌ها و رعایت اصول انتخاب شغل می‌توانند به موفقیت‌های شغلی دلخواه خود برسند. اگر شما چپ مغز هستید احتمالا تفکر منطقی خوبی دارید و بهتر از سایرین می‌توانید با عددها کار کنید. جای نگرانی نیست، شما هنوز می‌توانید سمت راست مغز خود را هم بکار بگیرید و خلاقیت را در خود فعال کنید.

انسان موجود پیچیده‌ای است که با قدرت اراده می‌تواند از عهده هر کاری بر بیاید، اما اگر بر طبق مهارت‌ها و استعدادهای خود عمل کنید خیلی سریع‌تر به نتیجه می‌رسید و پیشرفت‌های بیشتری را هم تجربه خواهید کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.