بهترین مشاغل برای افرادی که از نیمکره راست خود استفاده می‌کنند

سال 1981، راجر اسپِری برای کار روی تئوری نیمکره راست و چپ مغز برنده جایزه نوبل شد. اسپِری این نظریه را مطرح کرد که نیمکره راست مغز مسئول کنترل احساسات، انگیزه و خلاقیت است در حالی که سمت چپ عملکردهایی مانند یادگیری زبان، استدلال و منطق را کنترل می‌کند.

حتی اگر نتوانید تشخیص دهید که با کدام سمت مغزتان بیشتر تصمیمات را می‌گیرید و در واقع کدام نیمکره مغزتان بیشتر فعال است، اما با این حال دوست دارید بدانید که کدام مشاغل برای این دو دسته افراد مناسب است و در واقع آیا در اصول انتخاب شغل این مورد اهمیت دارد. اگر خود را به افرادی که با نیمکره راست تصمیم می‌گیرند شبیه می‌دانید، باید بگوییم که مشاغلی که به این دسته مربوط می‌شوند با “خلاقیت” افراد ارتباط بسیاری دارند، اما لزوما تمام مشاغل این دسته با هنر و این حوزه مرتبط نیستند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

افرادی که از نیمکره راست استفاده می‌کنند خیلی در جزئیات گم نمی‌شوند. آنها به طور طبیعی کل تصویر را تجسم می‌کنند و عاشق کارهایی هستند که نیاز به برنامه ریزی نظری، انگیزه دادن به دیگران و خارج از چارچوب فکر کردن، دارد. افراد راست مغز از امتحان روش‌های جدید و انجام کارها و بررسی مشکلات از زوایای مختلف لذت می‌برند. بسیاری از جالب‌ترین ابتکارات جهان نتیجه قدرت تفکر خلاقانه‌ای بوده، که این افراد داشتند.

گرایش‌های افرادی که از نیمکره راست خود استفاده می‌کنند

در حالی که همه افراد از هر دو طرف مغز خود در کار و زندگی استفاده می‌کنند، اما افرادی که بیشتر خود را به استفاده از سمت راست مغز خود متمایل می‌دانند به خلاق بودن، احساساتی بودن و شهودی بودن مشهور هستند. این افراد قدرت تخیل بسیار خوبی دارند و همچنین به عنوان مبتکران خوبی نیز شناخته می‌شوند و اغلب به سمت موضوعاتی کشیده می‌شوند که می‌توانند در آنها آزادانه ابراز وجود کنند و به دیگران کمک کنند.

برخلاف تصور رایج، راست مغز بودن به معنای تحلیلی و منطقی نبودن افراد نیست. حتی افراد راست مغز کار با اعداد را دوست ندارند و آنها به دنبال الگوها هستند و دوست دارند همه چیز را براساس ویژگی‌های مشابه خود گروه بندی کنند. سایر ویژگی‌های افرادی که از سمت راست مغز خود استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • با احساسات خود هدایت می‌شوند.
  • هوش هیجانی و حس همدلی بسیار بالایی دارند.
  • تصویری کلی از هر چیزی را می‌بینند.
  • افراد بصری هستند و بیشتر به سمت ارتباطات بصری تمایل دارند.

کارجویانی که از نیمکره راست خود استفاده می‌کنند

بهترین مشاغل برای افراد راست مغز

از آنجایی که بسیاری از متقاضیان کار راست مغز به سمت کارها و مشاغلی تمایل دارند که در آنها خلاقیت وجود داشته باشد، اما برای بسیاری از مردم این اشتباه رخ می‌دهد که آنها را افرادی هنری می‌دانند و بیشترین مشاغلی که برای آنها مناسب است را مشاغل هنری می‌دانند. اما، همیشه اینطور نیست. مشاغل زیادی وجود دارد که بعضا درآمد خوبی هم دارند که به این افراد آن حس خلاق بودن و همچنین پیشرفت کاری و رشد را ارائه می‌دهند.

در حالی که ممکن است در رزومه شغلی بسیاری از افراد راست مغز خیلی هارد اسکیل‌های زیادی وجود نداشته باشد، اما افراد راست مغز می‌توانند در رزومه خود به سافت اسکیل‌های خود بپردازند و آنها را برجسته کنند، که در واقع این مهارت‌ها را نیز مانند هارد اسکیل‌ها برای استخدام و کارفرمایان بسیار مهم هستند. همچنین، در طول مصاحبه شغلی، افرادی که از سمت راست مغز خود استفاده می‌کنند ممکن است شانس بیشتری داشته باشند. توانایی آنها برای دیدن کلیات و ربط دادن اینکه چگونه تجربه آنها منجر گرفتن بهترین نتایج و پیشرفت کسب و کارها شده، به عنوان یک یک سرمایه بزرگ برای آنها به شمار می‌آید.

مشاغل و زمینه‌های شغلی متداول برای افرادی که از سمت راست مغز خود استفاده می‌کنند

افراد راست مغز از سلسله مراتب و قوانین سخت‌گیرانه متنفر هستند و خیلی تمایل به کار در چنین موقعیت‌های شغلی ندارند. گرچه این بدان معنا نیست که آنها باید هم کارمند خود باشند و هم رئیس خود، اما به هر حال آنها در مشاغلی که فاقد ساختار رسمی و قوانین سخت است، عملکرد بهتری خواهند داشت. مشاغلی که به افراد اجازه خلاقیت را می‌دهند و کسب و کارهایی که از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند، با این افراد بیشتر مطابقت دارد. مشاغلی که افراد راست مغز می‌توانند در آنها بسیار موفق شوند، می‌تواند شامل مشاغل بصری مانند تصویرگری، تلویزیون یا بازاریابی شود. در ادامه نمونه‌هایی از مشاغل اندیشمندان راست مغز را بیان خواهیم کرد.

طراحی گرافیک

طراحان گرافیک از رنگ‌ها، اشکال، لوگوها و حتی بافت‌ها برای شکل دادن به هویت بصری یک برند استفاده می‌کنند. این شغل می‌تواند از طراحی چاپ، که ممکن است شامل کار روی جلد کتاب، بسته بندی و منسوجات یا کالاها، تا طراحی دیجیتال باشد، که ممکن است کار بر روی محصولات، گرافیک وب‌سایت، رابط کاربری و تجربه کاربری را شامل شود.

چرا مناسب است؟

طراحان گرافیک معمولا برای کار خود مجبور به استفاده از عناصر مختلف هستند. آنها از این عناصر برای خلق کاری بصری استفاده می‌کنند که از نظر احساسی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. در حالی که مشتری طراح گرافیک ممکن است قوانینی در مورد نحوه لوگوی برند خود داشته باشد، اما در نهایت این گرافیست است که آزادانه کار می‌کند و می‌تواند هنگام طراحی محصول نهایی خلاق نیز باشد. این شغل نیازهای “بصری” سمت راست مغز را برآورده می‌کند و در واقع به افراد راست مغز این امکان داده می‌شود که سراغ تخیل تصویر کلی از هر برندی بروند.

روانشناس

بهترین مشاغل برای افراد راست مغز

یکی از مشاغل پردرآمد برای متفکران راست مغز، روانشناسی و کار با بیمارانی است که دارای مشکلات سلامت روان هستند. روانشناسان به آنها کمک می‌کنند تا برنامه‌ای برای درمان مشکلات خود داشته باشند تا به آنها در مدیریت احساسات و حرکت به سمت زندگی سالم‌تر و شادتر کمک کنند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

چرا مناسب است؟

روانشناسی (مانند بیشتر مشاغل در زمینه سلامت روان) متفکران راست مغز را مجذوب خود می‌کند، زیرا مشاوره دادن به افراد به هوش هیجانی و حس همدلی این افراد نیاز دارد و از این خصیصه می‌تواند به بهترین شکل استفاده کنند. به طور خاص، روانشناسان و مشاوران به بیماران خود کمک می‌کنند تا در خود انواع احساسات را شناسایی کنند و با کمک آن احساسات بتوانند درمان خود را آغاز کنند. این امر مستلزم این است که مشاور مسائل را از دیدگاه بیمار ببیند و اجازه دهد تا هوش هیجانی و مهارت او در همدلی، فرد را برای بیان مشکلات منعطف کند.

انیماتور

انیماتورها می‌توانند با استفاده از تصاویر متحرک یک داستان روایت کنند و آن را با خلاقیت خود بسیار جذاب کنند. خلاقیت‌های آنها می‌تواند در ساخت بخشی از یک بازی ویدیویی، یک ویدیوی آموزشی یا یک فیلم خلاصه شود. افراد در این شغل می‌توانند به ساخت انیمیشن‌ها و کارتون‌ها جذاب بپردازند و حتی بازی ویدیویی بسازند و آن را بفروشند، حتی بسیاری از آنها نیز می‌توانند به صورت مستقل برای شرکت‌ها به عنوان تولید کننده محتوای بصری فعالیت کنند.

چرا مناسب است؟

باز هم شغلی بصری که می‌تواند به خوبی افراد راست مغز را به استفاده از خلاقیت وادار کند. در حالی که در این شغل نیز ممکن است مشتری اهداف خاصی را برای تولید محتوای بصری داشته باشد، اما هدف اصلی ایجاد ارتباط عاطفی با بیننده از طریق استفاده از عناصر بصری است که افراد راست مغز در این حیطه مهارت دارند.

معمار

بهترین مشاغل برای افراد راست مغز

معماران ساختمان‌ها و سایر فضاهای بیرونی (مانند زمین‌های گلف و پارک‌ها) را طراحی می‌کنند. حیطه فعالیت افرادی که از سمت راست مغز خود استفاده می‌کنند، ممکن است پروژه‌های بزرگ یا پروژه‌های کوچک و یا پروژه‌های دولتی یا خصوصی باشد. اما، نتیجه نهایی فضایی راحت، ایمن و کاربردی است که توسط این افراد طراحی و ساخته می‌شود.

چرا مناسب است؟

در حالی که معماری مستلزم منطق و تجزیه و تحلیل بسیار خوب است، اما با این حال، معماران از مهارت‌های بصری و خلاقانه زیادی استفاده می‌کنند تا بتوانند زیبایی را در کنار ایمنی قرار دهند. با این حال، تا زمانی که قانون فیزیک را نادیده نگیرند، معماران می‌توانند ساختمان‌ها و فضاها را به همان اندازه که می‌خواهند آزادانه طراحی کنند و بسازند.

شغل مناسبت رو پیدا کن

صرف نظر از اینکه شما از سمت راست مغز خود برای کار استفاده می‌کنید یا سمت چپ و یا هر دو، ما در تلنت کوچ مشاغل مختلفی را برای شما داریم که می‌توانید برای هر کدام از آنها اقدام کنید و حتی آنها را متناسب با خواست خود فیلتر کنید.

منبع flexjobs
2 دیدگاه
  1. عبدالله می‌گوید

    من راست مغزم ولی راست دستم چه شغلی به درد من میخوره؟ (با تشکر از جواب هاتون).

  2. دانیال می‌گوید

    سپاس از مطالب خوبتون . من یک راست مغزم و معتقدم همان نیروی خداوند که در ما دمیده شده قدرت تخیل و تصویرسازی ذهنی هست که این امر مربوط به سمت راست مغز است و چه راست مغزها و چه چپ مغزها میتوانند از این قدرت فوق العاده جادویی برای رسیدن به خواسته ها ازش استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.