10 سوال که باید از پرسیدن آنها در مصاحبه شغلی خودداری کنید

وقتی قرار است برای مصاحبه شغلی آماده شوید، کارهای بسیاری برای انجام دادن دارید. به عنوان متقاضی هر موقعیت شغلی به خوبی درباره آن شرکت و مصاحبه کنندگانی که دارد تحقیق می‌کنید، سؤالات متداول مصاحبه شغلی را مرور می‌کنید و در نهایت یک نسخه چاپ شده از رزومه خود را آماده می‌کنید.

وقتی قرار است با شخصی مصاحبه کنید، کمی کار شما آسان‌تر از نفر قبلی خواهد بود. قرار نیست برای خوش پوش بودن و داشتن ظاهر بسیار آراسته تلاش بسیاری بکنید، نگران چگونگی پیدا کردن سرویس بهداشتی نیستید و در پایان روز، نگران نیستید که آیا برای آن موقعیت شغلی مورد قبول خواهید بود یا خیر.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

جستجو در گوگل برای سؤالات مصاحبه شغلی به شما کمک می‌کند تا به متداول‌ترین سؤالاتی دست پیدا کنید که شاید در مسیر شغلی خود تا به امروز بارها و بارها به این سؤالات پاسخ داده باشید. این سؤالات در میان مصاحبه کنندگان و کارشناسان استخدام بسیار محبوب هستند، اما این به این معنی نیست که سوالات خوبی هستند. در واقع، این سؤالات بعضا تکراری، می‌توانند شانس متقاضیان برای استخدام در موقعیت‌های شغلی را پایین بیاورند.

مطمئنا هیچ کارجویی دوست ندارد تا در طول مصاحبه تحت فشار قرار بگیرد و از سؤالاتی که از او پرسیده می‌شود، حس خوبی نداشته باشد. به هر حال، شما نیز به عنوان یک مصاحبه کننده دوست ندارید تا به صورت روزانه این حس را در متقاضیان مشاهده کنید، پس چرا به پرسیدن این سؤالات اصرار می‌کنید و از متقاضیان می‌خواهید که به این سؤالات پاسخ دهند؟

هنگام آماده شدن برای اولین مصاحبه مراقب انواع شخصیت‌ها، فرهنگ‌ها و شرایط متفاوت باشید که تمام این موارد باید شما را به این موضوع وادار کند که سؤالات را بر اساس این فاکتورها برای هر فرد متقاضی طبقه بندی کنید. به جای پرسیدن این سؤالات کلیشه‌ای سراغ سؤالات کاربردی‌تر بروید و مصاحبه شغلی را به فضایی برای تعامل و نه میدان بازجویی تبدیل کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که سؤالاتی که نباید در مصاحبه شغلی بپرسید کدام هستند.

سؤالاتی که نباید در مصاحبه شغلی بپرسید

1- درباره خودتان چه می‌توانید بگویید؟

شاید از دیدن این سؤال در لیست سؤالات مصاحبه شغلی تعجب نکنید، اما آنقدرها که فکر می‌کنید این سؤال برای کارجویان خوشایند و مناسب نیست. در واقع پرسیدن این سؤال این ذهنیت را برای کارجویان به وجود می‌آورد که شما حتی به رزومه آنها نگاه هم نکردید یا حتی پروفایل آنها در لینکدین را بررسی نکرده‌اید. کارجویان به هیچ عنوان دوست ندارند در دقایق اولیه مصاحبه که باید بیشترین اثربخشی را از خود نشان دهند، با این سؤال مواجه شوند و مجبور شوند درباره تمام آن چیزی توضیح دهند که در رزومه آنها وجود دارد.

به جای این سؤال شما می‌توانید از کارجو درباره آن موردی در رزومه بپرسید که بیشتر برای شما جالب بوده است.

2- چرا می‌خواهید کار فعلی خود را ترک می‌کنید؟

این سؤال می‌تواند به پاسخی ناجوری منجر شود و با پرسیدن این سؤال فرد کارجو را در بد وضعیتی قرار خواهید داد. پاسخ این سؤال می‌تواند بسیار شخصی باشد و پاسخ آن اصلا برای انتخاب فرد واجد شرایط مفید نخواهد بود.

به جای این سؤال، ‌از آنها در مورد قسمت جذاب شغل فعلی‌شان و بزرگترین چالشی که دارند بپرسید. در این حالت شما می‌توانید بدون اینکه مکالمه را خیلی به سمت منفی شدن ببرید، درباره اولویت‌ها، توانایی‌ها و تناسب فرهنگ آنها بیشتر بدانید.

3- پروژه‌ای که به آن بیشتر افتخار می‌کنید چیست؟

اینکه بدانید هر متقاضی از چه نوع پروژه‌های کاری بیشتر لذت می‌برد می‌تواند برای شما مفید باشد، اما می‌توانید این سوال را بسیار کلی‌تر بپرسید.

به جای این سؤال، از آنها بخواهید تا در مورد نحوه پیش بردن کارها با چندین تیم مختلف صحبت کنند. پاسخ آنها نشان خواهد داد که چگونه آنها می‌توانند به صورت تیمی به شکل درست و فعال کار کنند و به عنوان مدیر پروژه چگونه می‌توانند کارها را مدیریت کنند؛ این ویژگی‌ها در میان ویژگی‌های مفید برای اکثر تیم‌های بازاریابی و فروش به شمار می‌آید.

4- بزرگترین ضعف شما چیست؟

به زبان ساده، تصور اینکه هر متقاضی چه نقاط ضعفی دارد و آن را از زبان خود او بشنوید، می‌تواند بسیار خودخواهانه باشد. این پاسخ می‌تواند لیست نهایی شما از متقاضیان را محدودتر کند و همچنین کارجو را از نظر روحی در وضعیت نامناسب قرار دهد.

به جای این سؤال، از آنها بخواهید چالشی را که در یک موقعیت شغلی با آن روبرو شده‌اند و نحوه کنار آمدن با آن را توصیف کنند. پاسخ آنها به این سؤال بدون قرار دادن آنها در موقعیت ناخوشایند، انعکاسی از شخصیت و توانایی آنها در حل مسئله به شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کاری که نباید در مصاحبه شغلی انجام دهید

5- برنامه شغلی شما برای پنج ساله آینده چیست؟

این سؤال یک سؤال بسیار کلی است که پاسخ آن نیز برای انتخاب افراد شایسته کمکی به شما نخواهد کرد.

به جای این سؤال، پیشنهاد می‌کنیم سوال مشخص‌تری از نامزدها بپرسید؛ به عنوان مثال، آیا این موقعیت شغلی در برنامه‌های شغلی بلند مدت شما جایی دارد؟ اگر موقعیت شغلی و سازمان شما فرصتی برای رشد آنها فراهم کند، پاسخ به این سؤال، اطلاعاتی برای شما فراهم می‌کند که واقعاً به دنبال آن هستید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

6- چه چیزی باعث اشتیاق شما در کارتان می‌شود؟

کارجویان برای موفقیت در یک موقعیت شغلی نیازی به شور و اشتیاق ندارند. مطمئناً، این موضوع به آنها کمک می‌کند – اما علاقه موضوعی ذهنی است و نیازی به پرسیدن آن در مصاحبه شغلی نیست.

به جای این سؤال، از آنها بپرسید چه چیزی آنها را به یک شرکت علاقه‌مند می‌کند؟ پاسخ در مورد اولویت‌های فرهنگی آنها به شما این سرنخ را می‌دهد که آیا کارجوی مورد مصاحبه، برای کار در این موقعیت شغلی آماده و مناسب است یا خیر.

7- آیا شما فردی با مهارت کار تیمی هستید؟

به طور کلی، توصیه ما به شما این است که سراغ سؤالاتی که جواب آنها بله و خیر است نروید. سؤالات باز و آنهایی که نیاز به مکالمه برای گرفتن جواب دارند را به جای این سؤالات بپرسید تا اطلاعات بیشتری نیز به دست آورید.

این سؤال به خودی خود سؤال خوبی است، اما بعید است که یک کارجو خود را به صورت منفی معرفی کند. به همین ترتیب، هیچ شرکتی مخصوصا شرکت شما به دنبال فردی با مهارت کار انفرادی نمی‌گردد و کارمندان شما باید در جلسات حضور مستمر و فعالیت زیادی در تیم داشته باشند.

به جای این سؤال، از کارجو درباره تیم پویا و مورد علاقه‌اش بپرسید. با این سؤال این امکان را برای کارجو فراهم می‌کنید تا درباره تیم و شرایط ایده آل‌ خود برای کار بگوید و شما نیز همان جواب مورد نظر خود را خواهید گرفت.

8- فکر می‌کنید سال گذشته چند نفر از فرودگاه امام خمینی خارج شده‌اند؟

سؤالات معلومات عمومی و فکری ممکن است سرگرم کننده باشند و ممکن است اطلاعاتی هر چند اندک درباره مهارت حل مسئله کارجو به شما بدهد، اما اینگونه سؤالات استرس زیادی را برای داوطلب ایجاد می‌کنند. حل آنها معمولاً به طرز مضحکی دشوار است و با پرسیدن آنها کارجو را در موقعیت بدی قرار می‌دهید، بدون اینکه به مقدار اطلاعات مفید دست پیدا کنید.

به جای این سؤال، از کارجو درباره روشی که او می‌تواند برای حل مسئله در تیم به کار ببرد، بپرسید. پاسخ این سؤال برای شما مفیدتر خواهد بود و او را نیز در وضعیت دشوار قرار نخواهید داد.

9- این خودکار را به من بفروش

اگر برای موقعیت شغلی فروش در حال مصاحبه هستید، باید بدانید که سؤال “این خودکار را به من بفروش” به یکی از متداول‌ترین سؤالات مصاحبه شغلی فروش تبدیل شده است و کارجو با کمی تحقیق و بررسی در گوگل می‌تواند به خوبی به این سؤال پاسخ دهد. این سؤال می‌تواند به خوبی توانایی کارجو در فروش را به شما نشان ندهد.

به جای این سؤال، از آنها بپرسید که چگونه می‌توانند از پس مشکلاتی که تیم فروش شما با آنها روبرو است، مقابله کنند. پاسخ فرد متقاضی ثابت خواهد کرد که آیا آنها تحقیق خود را انجام داده‌اند یا خیر و اگر مصاحبه شما به صورت تلفنی باشد از مهارت اقناع آنها می‌توانید به خوبی پی به مهارت های شغلی او در فروش ببرید.

10- سابقه میزان حقوق و دریافتی شما چقدر است؟

تا زمانی که بحث استخدام فرد متقاضی قطعی نشده است، به هیچ عنوان درباره حقوق و دستمزد و انتظار از حقوق از او سؤال نکنید. سابقه حقوق نباید تعیین کند که بسته پیشنهادی یک کارجو چه میزان است. این سوال در واقع می‌تواند شما را مجبور به حذف برخی متقاضیان کند و به دنبال آن قائل شدن تبعیض میان افراد شود.

شما باید حتما این سؤال را از لیست سؤالات مصاحبه شغلی خود حذف کنید.

مصاحبه تنها یک بخش از معمای استخدام برای فرد کارجو است، اما با پرسیدن سؤالات متفکرانه‌تر، می‌توانید همه چیز را به نفع خودتان و کارجو به پایان برسانید.

منبع blog.hubspot

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.