نحوه درخواست کارآموزی؛ مراحل و نکات آن

کارآموزی یک تجربه یادگیری کوتاه مدت و عملی در یک محیط حرفه‌ای است، که تجربه کار عملی برای دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده به وجود می‌آورد. این تجربه به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در دنیای واقعی مسیر شغلی خود را تجربه کنند و در محیط کاری خود از مهارت‌ها و اصولی که در دانشگاه آموخته‌اند، استفاده کنند.

کارفرمایانی که به دنبال کارآموز هستند، معمولا به دنبال این هستند که از نیروی با انرژی و با پشتکار استفاده کنند و محیطی برای یادگیری آنها فراهم کنند، تا بتوانند در آینده از دانش آنها استفاده کنند. آنها همچنین با شرایطی که به کارآموزان ارائه می‌دهند، نحوه درخواست کارآموزی را برای کارآموز راحت می‌کنند و همچنین با آموزش‌هایی که در محیط کار دارند، مسیر را برای پرورش یک کارمند تمام وقت آماده می‌کنند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

از آنجایی که دوره‌های کارآموزی به طور معمول با درآمد همراه نیست و پولی به دانشجو پرداخت نمی‌شود، یک دوره کارآموزی مناسب باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • کمتر از 25 درصد کارآموزی‌ها شامل کارهای دفتری و اداری می‌شود.
  • شرح وظایف در آن کاملا واضح و شفاف است.
  • فرصتی را برای توسعه مهارت‌ها و آشنایی دانشجو با فرهنگ محیط کار فراهم می‌کند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه درخواست کارآموزی، مشاوره در مورد مصاحبه کارآموزی و سایر نکات مربوط به آن صحبت کنیم تا این موضوع را برای دانشجویانی که به دنبال تجربه کار حرفه‌ای هستند، موشکافی کنیم.

نحوه درخواست کارآموزی

هنگام درخواست کارآموزی، باید مراحلی را طی کنید. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود:

در مورد شرکت‌ها تحقیق کنید

درباره مشاغل و شرکت‌های اطراف خود تحقیق کنید و ببینید کدامیک در حیطه تحصیلی شما فعالیت می‌کنند و با زمینه کاری شما همخوانی دارند. به دنبال وب‌سایت آنها بگردید و اطلاعات تماس مربوط به بخش کارآموزی و استخدام را یادداشت کنید و با آنها تماس برقرار کنید.

تماس بگیرید

با شرکت‌ها از طریق ایمیل و یا از طریق تماس تلفنی با بخش استخدام ارتباط برقرار کنید. خود را معرفی کنید و با بیان توضیحاتی درباره شرکت به آنها نشان دهید که از قبل درباره کسب و کار آنها تحقیق کردید. این نه تنها علاقه واقعی شما را نشان می‌دهد، بلکه به شما این امکان را می‌دهد درک درستی از کارهایی که ممکن است در آنجا انجام دهید داشته باشید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا متوجه شوید آیا باز هم فرصت کارآموزی دیگری نیز است تا بخواهید در آن مشغول به کار شوید یا خیر.

رزومه خود را به اشتراک بگذارید

هر نکته‌ای که به مهارت‌ها و تجربیات کاری شما مربوط می‌شود، هر آنچه که در دانشگاه یاد گرفتید و دوست دارید تا آن را در محل کارآموزی خود به کار بگیرید را در رزومه خود بیاورید. تجربیات مرتبط با کارآموزی می‌تواند شامل دوره‌های تحصیلی، تجربه کاری یا تجربیاتی باشد که از طریق کارهای داوطلبانه به دست آورید.

مهارت‌های خود را به بازار عرضه کنید

در مورد مزایایی که شرکت می‌تواند با استخدام شما به عنوان کارآموز و همچنین مزایایی که از مهارت‌های شما در ارتباط با شغل مورد نظر به دست آورد، توضیح دهید. برای این کار علاوه بر مهارت‌های کاری، به موفقیت‌هایی که در دوره تحصیلی خود به دست آوردید نیز اشاره کنید.

رک باشید

در بخش موضوع ایمیل تمام آنچه شما قصد دارید در ایمیل عنوان کنید باید به صورت مختصر و با شفافیت عنوان شود. سراغ عبارتی مانند مانند نام+کارآموز بروید و این حالت را امتحان کنید. با ذکر نام در عنوان ایمیل می‌توانید مطمئن شوید که ایمیل شما در پوشه اسپم قرار نمی‌گیرد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

خوشرو باشید و درخواست خود را با خوشرویی پیگیری کنید

در آخر، ایمیل خود را در نهایت احترام و ادب به پایان برسانید. به عنوان مثال عنوان کنید که راه‌های تماس با شماره تلفن X و ایمیل Y است. همچنین عنوان کنید که در روز X درخواست کارآموزی را پیگیری خواهید کرد.

مصاحبه کارآموزی

زمانی که با مسئول کارآموزی صحبت کردید، نمونه کارهای دانشگاهی و یا پروژه‌های قبلی را سریع برای او ارسال کنید. سرعت عمل شما نشان دهنده دقت و همچنین مهم بودن کار برای شماست. اگر با شرکت در مورد کارورزی به توافق رسیدید، انتظار مصاحبه کارورزی را داشته باشید. اگر به مصاحبه دعوت شدید، با کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت و پیدا کردن نقاط مشترک، خود را برای آن آماده کنید. نکات مشترک بین شما و شرکت، می‌تواند موضوع خوبی برای صحبت در مصاحبه کارورزی باشد.

لباس مناسب بپوشید. سعی کنید برای مصاحبه کمی بیشتر از حالت روزمره رسمی باشید و مرتب لباس بپوشید. هنگامی که برای مصاحبه وارد اتاق شدید، ابتدا خود را به طور کامل و مفصل معرفی کنید. به عنوان مثال، هنگامی که برای اولین بار وارد شرکت می‌شوید، به اولین فرد درباره خود بگویید و دلیل بودن خود در آنجا را عنوان کنید.

در طول مصاحبه، در مورد دوره کارآموزی سوالاتی بپرسید. از یک روز کاری معمول برای یک کارآموز سوال کنید. نگذارید شخص مصاحبه کننده تنها فردی باشد که در اتاق صحبت می‌کند و شما فقط شنونده باشید. صادقانه، موجز و با اطمینان به سوالات پاسخ دهید. آماده بودن خود برای کار را نشان دهید. مانند همه مصاحبه‌ها، از فرد مصاحبه کننده و زمانی که برای شما اختصاص داده تشکر کنید و اشتیاق خود برای شروع دوره کارورزی را نشان دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن رزومه کارآموزی

نکاتی برای گرفتن کارآموزی

برای اینکه بتوانید دوره کارآموزی را به دست آورید و از آن برای شروع دوره حرفه‌ای کار خود استفاده کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • رزومه خود را درست کنید و توجه داشته باشید که همسو کردن اطلاعات داخل رزومه با آنچه شرکت از کارآموز می‌خواهد، بسیار مهم است. با تحقیق در مورد شرکتی که درخواست کارآموزی دادید، شروع کنید. درباره نوشتن رزومه بیشتر بخوانید و با اطلاعات کامل درباره نوشتن آن را آغاز کنید، چرا که رزومه مهم است.
  • شبکه‌های اجتماعی خود را کنترل کنید. اطلاعات خود در این شبکه‌ها را کنترل کنید و مطمئن شوید که اطلاعات و وجهه شما در این شبکه‌ها در بهترین حالت قرار دارد. این به بدان معناست که تصاویر و پست‌هایی که باعث خجالت شما پیش کارفرما می‌شود را، از این شبکه‌ها حذف کنید.
  • برای کارهای مربوط به کارورزی و حتی مسائل مربوط به شغل خود باید یک حساب ایمیل حرفه‌ای داشته باشید. از قرار دادن اعداد بسیار در ایمیل و نام‌ها غیر مرتبط با نام خود خودداری کنید و سراغ ساخت ایمیلی بروید که حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد.
  • جزئیات مربوط به خود را وارد کنید. تجربیات، آموزش‌ها یا مهارت‌های همسو با آنچه شرکت به دنبال آن است را برجسته کنید تا نشان دهید شما یک کاندید عالی برای کارآموزی هستید. سراغ نکاتی بروید که شما را از باقی افراد متمایز می‌کند.
  • در رزومه خود به مراجع اشاره کنید. اساتید شما خوشحال خواهند شد که بتوانند شما در این موارد یاری و تایید کنند. قبل از اینکه نام و شماره تماس آنها را بیاورید حتما با خودشان مشورت کنید و از آنها اجازه بگیرید.
  • ایمیلی برای پذیرش خود ارسال کنید. این اشتیاق شما به کارفرمایان این دید را می‌دهد که بهترین فرد برای آن موقعیت هستید و همچنین می‌توانید در آن ایمیل از فرد مصاحبه کننده تشکر کنید. حتی اگر در نهایت برای دوره کارآموزی قبول نشدید، حتماً یک ایمیل ارسال کنید و از آنها برای گذاشتن وقت تشکر کنید.
  • از زبان حرفه‌ای استفاده کنید. اجتناب از استفاده از زبان عامیانه باعث می‌شود که حرفه‌ای‌تر به نظر برسید و به عنوان فرد عالی برای آن موقعیت شغلی خود را نشان دهید. همیشه مودب باشید و از فحاشی دوری کنید.
  • اطلاعات تماس خود را به روز کنید. مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما در هر ایمیلی واضح و مشخص است. اولین جایی که کسی به دنبال اطلاعات شما خواهد بود، ایمیل است. هنگام نوشتن ایمیل مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما به روز است تا بتوانند در اولین فرصت با شما تماس بگیرند. در پایان هر ایمیل از اشتیاق خود بگویید و اطلاعات تماس مانند شماره تماس و ایمیل را عنوان کنید.

اگر به دنبال گذراندن دوره کارآموزی و دانستن نحوه درخواست کارآموزی هستید، این نکات را حتما مطالعه کنید و خود را برای این دوره از مسیر شغلی خود آماده کنید. همچنین در مقاله نکاتی که درباره کارآموزی باید بدانید بیشتر درباره کارآموزی صحبت کردیم که می‌توانید با خواندن آن اطلاعات خود را کامل‌تر کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.