چگونه شخصی را که تا به حال ملاقات نکردیم استخدام کنیم؟

استخدام همیشه به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارهای هر کارفرما در شرکت‌ها به شمار می‌آید. یافتن فرد مناسب برای انجام کارها، بسیار دشوار است و احتمالاً بزرگترین تصمیمی است که اکثر مدیران می‌گیرند؛ زیرا این امر بر موفقیت یا عدم موفقیت تیم تأثیر می‌گذارد. در این میان، پیچیدگی‌های استخدام از راه دور، بدون ملاقات حضوری و رودررو این سختی را دو چندان می‌کند و به عنوان یک چالش بزرگ برای هر کارفرمایی به شمار می‌آید.

به عنوان مدیر استخدام، احتمالاً با این حرف ما موافق خواهید بود که تنها تعامل و آن هم به شکل حضوری با کارجو است که می‌تواند شما را در تصمیم گیری در استخدام آن فرد کمک می‌کند. اینکه بدانیم که کارجو از دانش، مهارت و تجربه لازم برخوردار است یا خیر بخشی از روند استخدام است، اما نکته مهم‌تری نیز در استخدام وجود دارد که آن هم این است که بفهمیم که آیا می‌توانیم به خوبی با آن فرد کار کنیم یا خیر. خب تصور ما این است که این مهم تنها در حالتی به دست می‌آید که با کارجو قرار ملاقات حضوری داشته باشیم.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

اما همه گیر شدن ویروس کرونا، روند کار و همچنین استخدام را برای همه ما به کلی تغییر داد. استخدام از راه دور، نه تنها فرصت‌های جدید برای ما به وجود آورد، بلکه چالش‌های جدیدی را نیز به همراه داشت و دارد. خبر خوب این است که این روند تقریبا در تمام شرکت‌ها جا افتاده است، بنابراین شما باید یافتن استعدادها را از همین حالا شروع کنید. متغیرهای جدید زیادی وجود دارد که باید آنها را بخاطر داشته باشید تا کسی را پیدا کنید که بتواند برای تیم شما عملکرد مثبت داشته باشد.

برای افزایش شانس یافتن فرد مناسب و مهیا کردن شرایط برای ورود آن فرد به تیم برای کسب موفقیت، کارهایی وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید.

مصاحبه در چند پلتفرم مختلف

مصاحبه از راه دور

تصور اینکه تمام مصاحبه‌هایی که تا چند ماه قبل همه به صورت رودررو برگزار می‌شدند، قرار است از طریق ویدئو و از راه دور صورت بگیرد، بسیار جالب است. اما مصاحبه از راه دور، چالش‌هایی دارد که مهم‌ترین آنها این است که شما قرار گرفتن رودررو مقابل فرد را به صورت دیجیتال دارید. بنابراین، اگر هدف شما از انجام مصاحبه‌های آنلاین ارزیابی دقیق چگونگی مطابقت سبک ارتباطی کسی با تیم است، پس احتمالاً باید پلتفرم‌ها یا رسانه‌های ارتباطی مورد استفاده خود را در طول روند مصاحبه تغییر دهید.

برای شما، روند اینگونه مصاحبه ممکن است به این صورت باشد که مصاحبه‌های آنلاین و از راه دور به صورت ویدیویی برگزار می‌شود، اما بعد از آن از طریق ایمیل و دیگر پلتفرم‌ها و تنها با تماس صوتی ادامه پیدا می‌کند. شما باید از هر رسانه‌ای که در برقراری ارتباط در شرکت از آن استفاده می‌کنید، برای مصاحبه نیز استفاده کنید. حتی ممکن است در نظر داشته باشید که چند سوال به داوطلبان بدهید و از آنها بخواهید تا پاسخ خود را در ویدیوهای 2 دقیقه‌ای ضبط کنند. این سؤال‌ها می‌توانند سؤالات فنی و یا سؤالات متنوع باشند؛ اما باید سؤالاتی باشند که به طور یکسان از همه نامزدها پرسیده می‌شوند، بنابراین بعداً می‌توانید ویدیوها را با هم مقایسه کنید.

کل تیم را درگیر این ماجرا کنید

مدت‌ها است که فرض را بر این گذاشته‌ایم که فرد مناسب برای استخدام تنها باید دانش، مهارت و توانایی بالایی داشته باشد. اما هرچه بیشتر تحقیق کنیم، بیشتر یاد می‌گیریم که موارد بسیار دیگری برای این انتخاب وجود دارد. همکاری و پویایی در تیم تأثیر قابل توجهی در انتخاب افراد و عملکرد آنها در سازمان دارد، زیرا حتی عملکرد فردی می‌تواند به صورت گسترده بر عملکرد تیم و کل شرکت، اثر بگذارد.

حتی در استخدام‌های از راه دور، شما فردی را قرار است استخدام کنید که هم به صورت کوتاه مدت و هم به صورت بلند مدت قرار است بر تیم تأثیر بگذارد، بنابراین خوب است که تمام آن تیم در روند استخدام مشارکت داشته باشند. حتی می‌توانید به صورت یک به یک بین افراد تیم و فرد کارجو، مصاحبه بگذارید. یا حتی می‌شود که با اعضای تیم به صورت گروهی مصاحبه‌ای را ترتیب دهید. اگر مانند مثالی که در پاراگراف‌های بالا زدیم، از کارجو درخواست ضبط ویدیو کردید، آن ویدیو را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید تا قبل از تصمیم گیری نهایی بتوانید نظرات آنها را نیز دریافت کنید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

یک پروژه آزمایشی در نظر بگیرید

مصاحبه از راه دور

بهترین راه برای درگیر کردن تیم در تصمیم گیری استخدام و ارزیابی نحوه کار کارجویان با تیم، همکاری آنها با هم به عنوان یک تیم است. بسیاری از شرکت‌ها از تجربه، پروژه‌ها، نمونه کار یا موارد مشابه استفاده می‌کنند تا بتوانند از مدل کار کارجو مطلع شوند. در حالت ایده آل، این روش نمی‌تواند خیلی جوابگو باشد. روشی هم که ما پیشنهاد می‌دهیم، انجام کار به صورت رایگان نیست. شما می‌توانید با اجرا کردن این پروژه تعامل و همکاری بین افراد تیم و کارجو را مشاهده و تصمیم گیری کنید. شما حتی می‌توانید پروژه آزمایشی را به عنوان وسیله‌ای برای سنجش سازگاری یا تفکر خلاقانه و کنار آمدن کارجو با دستورالعمل‌ها بدانید و در نهایت نیز بهترین راه برای مشاهده نحوه برخورد متقاضیان با چالش‌ها را در اختیار خواهید داشت.

انتظارات خود را زود مطرح کنید

مطمئنا در زمان دورکاری و بعد از آن انتظارات شما از کارمندان تغییر می‌کند و شما باید در مصاحبه آنلاین و ویدیویی با کارجو، حتما از انتظارات خود بگویید و آنها را با وی در میان بگذارید. اگر سازمان شما قوانین ثبت شده‌ای در مورد دورکاری دارد و آنها را سند کرده است، تا آنجایی که می‌توانید آنها را در آگهی‌های شغلی و مصاحبه‌های اولیه به اشتراک بگذارید. در غیر اینصورت، حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که درباره برنامه‌های دورکاری و سیاست‌های آینده شرکت با کارجو صحبت کنید و تمام موارد را به او اطلاع دهید. مطمئنا دوست ندارید که فردی عالی را استخدام کنید و بعد از شش ماه او را از دست بدهید، زیرا به او نگفتید که تنها دو روز در هفته می‌تواند دورکار باشد.

به همین ترتیب، تمام بایدها و نبایدهای تیم را نیز به او بگویید. اگر تیم شما دارای پروتکل خاصی برای انجام کارها است که همکاری اعضای تیم را راحت‌تر می‌کند، باید بتوانید تا این پروتکل‌ها را به صورت کتابچه‌ای راهنما آماده کنید و آن را با فرد مصاحبه شونده به اشتراک بگذارید.

مصاحبه از راه دور

وقتی پیشنهادی را ارائه دادید و مورد قبول واقع شد، باید ارتباط و صمیمیت را بین او و دیگر اعضای تیم برقرار کنید. بله، شما باید روند استخدام را به شکل کامل به پایان برسانید. انجام مصاحبه شغلی موفق با کارجو به این معنا نیست که شما باید تنها ارتباط خود را این فرد را خوب کنید. شما می‌توانید بعد از تمام شدن تمام صحبت‌ها و استخدام کارجو، جلسه‌ای آنلاین به صورت گروهی میان خودتان، کارجو و اعضای تیم برگزار کنید تا هم به فرد استخدام شده خوشامد بگویید و هم افراد را با هم تیمی جدید آشنا کنید.

سخن پایانی

استخدام با چند سال پیش بسیار تفاوت دارد و در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که روند استخدام‌ها اکثرا به صورت آنلاین و از راه دور است. این روش چالش‌هایی دارد که باید بتوانید آنها را رفع کنید. در این مقاله راه‌هایی برای رفع چالش‌های احتمالی این روند استخدام مطرح کردیم که می‌توانید از آنها برای مصاحبه‌های آنلاین آینده خود استفاده کنید.

منبع hbr

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.