مهارت های مذاکره برای مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

یادگیری مذاکره

هنگامی که برای یک مصاحبه کاری می روید، ممکن است ناچار شوید در مورد حقوق مزایا و سایر جزئیات شغل با کارفرما مذاکره کنید. مذاکره باید به توافقی برسد که شما و کارفرما را به اهدافتان برساند. مذاکره کردن نیز یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری باید یادگرفته شود. می توانید به کارگاه های شغلی بروید تا این مهارت را یاد بگیرید یا در موردش مطالعه کنید تا اصول آن را فرا بگیرید. آن گاه برای خودتان تمرین کنید. برای خودتان مربی را پیدا کنید تا بتواند در طول فرایند یادگیری، با ایفای نقش و مربی گری، به شما آموزش دهد. حتی کسی در حرفه خودتان نیز می تواند نقش مربی گری یا کوچینگ را برایتان به عهده بگیرد.

 

چه زمانی مذاکره کنید

زمانی در موقعیتی برای مذاکره هستید که کارفرما ارزش شما برای سازمانش را درک کرده باشد. زمانی می توانید بر سر حقوق و مزایا مذاکره کنید که به شما شغلی پیشنهاد شده باشد. در صورتی که کارفرمای احتمالی بخواهد قبل از دادن یک پیشنهاد کاری در مورد انتظارات مالی شما  یا سایر مزایا صحبت کند، از او بخواهید زمانی این کار را بکند که شما و کارفرما مطمئن هستید که شما انتخاب مناسبی محسوب می شوید. پیشنهاد کنید اول به این توافق برسید که می خواهید با یکدیگر کار کنید آن گاه بر سر میزان پرداختی صحبت کنید.

برای مذاکره آماده شوید

همان طور که خودتان را برای مذاکره آماده می کنید، دریابید که احتیاجات کارفرما چیست و سعی کنید آن ها را بدون از دست دادن بینش تان نسبت به اهداف و ایده هایتان برآورده کنید. سئوالات زیر را در نظر بگیرید:

-در حقوق، شرایط کاری و سایر شرایط به دنبال چه چیزی هستید؟

-سازمان از شما چه می خواهد؟

-شما چه چیزی می توانید به سازمان ارائه کنید؟

-سازمان جه چیزی می تواند به شما ارائه کند؟

-شرایطی که در آن مذاکره می کنید چیست؟

-به طور کلی این صنعت برای مهارت ها، محصولات و خدمات شما چه میزان می پردازد؟

زمانی که اهداف کلی تان را مشخص می کنید، بیستی از برخی موارد مشخصی که ممکن است شامل این اهداف شود را نیز مشخص کنید، مانند:

کار نکردن در آخر هفته

دریافت چه مبلغی در طول سال

تعداد روزهای مرخصی

مشاهده عملکرد در سه ماه اول برای افزایش احتمالی حقوق

هزینه جا به جایی

این اهداف را با مقایسه کردن شان با یکدیگر ارزیابی کنید. برای مثال، مورد اول، کار نکردن در آخر هفته ها برایتان مهم تر است یا مورد دوم، دریافت مبلغ معینی در طول سال؟ اهداف تان را اولویت بندی کنید و گزینه هایی را که می توانید در صورت رد شدن راهکارهای پیشنهادی تان ارائه دهید از قبل آماده داشته باشید. نقاطی را که ممکن است مشکل ساز باشد پیش بینی کنید و لیستی از چندین گزینه پیشنهادی برای حل این مشکلات داشته باشید.

 

چطور مذاکره کنید

در طول مذاکره کردن، یادتان باشد که پذیرا و صادق باشید. مذاکره باید باعث شود هر دو طرف از نتایج احساس رضایت داشته باشند. اینجا برخی از نکاتی را که باید مد نظر داشته باشید ارائه می کنیم:

1)سئوال بپرسید. اگر اجازه دارید که سئوال بپرسید، پایه ای بر مبنای توافق بنا می کنید و احتمالا جواب کاملی نیز دریافت می کنید. سئوالاتی را که می خواهید بپرسید از قبل طرح ریزی کنید.

-سئوالات باز بپرسید تا اطلاعات به دست بیاورید و ارتباط خوبی برقرار کنید. سئوالات باز معمولا با «چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا» شروع می شوند.

-زمانی از سئوالات بسته، سئوالاتی که به جواب کوتاه نظیر بله یا نه منجر می شوند، استفاده کنید که می خواهید امتیاز یا تایید یک نکته را به دست بیاورید.

2)یک شنونده عالی باشید. هرچه اطلاعات بیتشری به دست بیاورید، بهتر می توانید نیازهای دیگران را دریابید. آن گاه برایتان راحت تر خواهد بود تا به آن ها نشان دهید که قادر هستید این نیازها را برآورده کنید.

3)صحبت ها را به زبان خودتان دوباره بیان کنید تا مطمئن شوید درست متوجه شده اید. با کلمات خودتان حرف ها را به زبان بیاوریدتا اطمینان یابید که به درستی متوجه منظورشان شده اید. مطمئن شوید از کلمات متفاوتی استفاده می کنید تا این طور به نظر نرسد که دارید از آن ها تقلید می کنید.

4) بنویسید. در طول مذاکره یادداشت بردارید. یادداشت برداری به هر دو طرف کمک می کند آن چه تا به حال مطرح شده یا در موردش تصمیم گیری شده را به یاد بسپارند. اما یادتان باشد تمام موارد پیشنهادی را به صورت مکتوب دریافت کنید.

 

 

 

  1. مسائلی را برای صحبت های آینده بگذارید. روی یک مورد مطرح شده به خوبی تمرکز کنید و بعد به سراغ مورد بعدی بروید.
  2. روی ارزش تان تاکید کنید. اگر سازمان فکر کند که انتظارات مالی شما خیلی بالاست، اشاره کردن به این که آن چه می توانید برای سازمان انجام دهید اهمیت دارد.
  3. در مذاکره کردن انعطاف پذیر باشید. رویکردتان این باشد که با جزئیات نیز کنار می آیید و مایل باشید تا چیزهایی را که واقعا برایتان اهمیت ندارند را برای شکل دادن به حسن نیت تان رها کنید.
  4. سکوت را نیز در نظر بگیرید. در پاسخ به یک پیشنهاد، آن را دوباره بیان کنید، ساکت بنشینید و به آرامی تا 10 بشمارید. به همه زمان دهید تا فکر کنند. این تکنیک هم چنین کارفرما را وا می دارد تا پیشنهاد را تصدیق کند، که می تواند باعث شوند فرایند مذاکره ادامه پیدا کند یا به پیشنهاد بهتری منجر شود.

9)به خودتان زمان بدهید تا پیشنهاد را ارزیابی کنید. زمانی که پیشنهاد نهایی ادامه پیدا می کند، اگر زمان برای فکر کردن کافی نیست، از کارفرما تشکر کنید و از او برای فکر کردن زمان بخواهید.

10.قدردانی تان را ابراز کنید. زمانی که به توافق می رسید، قدردانی تان را ابراز کنید و تشکر کنید. نشان بدهید که چقدر مشتاق پیوستن به سازمان و کمک کردن به آن هستید.

 

مصاحبه شغلی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.