کدام فصل سال برای تغییر شغل مناسب‌تر است؟

شاید عبارت بهترین زمان برای تغییر شغل، عبارت خیلی متداول بین کارجویان نباشد؛ اما آمارها و همچنین اطلاعات بازار کار در ایران و دنیا نشان می‌دهد که در برخی فصل‌ها و ماه‌های سال میزان استخدام شرکت‌ها و تغییر شغل کارمندان بیشتر است. حتما با خود فکر می‌کنید که فرق بهار و پاییز چیست و تغییر شغل در تابستان با زمستان چه تفاوتی دارد. این چیزی است که ذهن برخی از کارجویان را درگیر کرده است و برای بالا بردن شانس استخدام خود، به دنبال پیدا کردن بهترین زمان و فصل سال برای استخدام و کارمندان برای تغییر شغل هستند.

صحبت‌هایی مبنی از کم بودن میزان استخدام شرکت‌ها در زمان تعطیلات و فصل بهار وجود دارد. در عین حال، استخدام‌کنندگان اغلب تابستان و پایان سال مالی را برای جذب نیروی جدید در سازمان پیشنهاد می‌کنند. بنابراین، به نظر می‌رسد که در ماه‌های خاص پیدا کردن شغل آسان‌تر باشد. در این مقاله به تفکیک، الگوهای رایج فصل استخدام و بهترین و بدترین زمان‌های سال برای تغییر شغل را بیان خواهیم کرد.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

بهترین فصل برای تغییر شغل

تغییر شغل در بهار

بسیاری از کارجویان و کارمندان فصل بهار را برای تغییر شغل مناسب می‌دانند و دلیل مهم آنها مشخص شدن بودجه بندی آنها در ابتدای سال است. البته نباید فراموش کرد که پانزده روز اول سال و فروردین ماه که تعطیلات عید نوروز است، شامل این بخش بندی برای فصل بهار نمی‌شود و شرکت‌ها بعد از این روزها است که به تکاپوی استخدام می‌افتند.

در این ماه‌ها مدیران به درک درستی از میزان نیاز به نیروی کار و همچنین مخارج شرکت رسیده‌اند و به راحتی می‌توانند برای جذب کارجویان اقدام کنند. علاوه بر این، ماه آخر سال معمولا زمان مناسبی برای استخدام نیست  و شرکت‌های جذب نیرو  برای فرصت‌های شغلی خود را به ماه‌های بعد موکول می‌کنند. به همین خاطر، می‌توانید در سه ماهه اول سال درخواست همکاری خود را برای فرصت‌های شغلی شرکت‌ها ارسال کنید.

بهترین فصل برای تغییر شغل

البته طبق آمار به دست آمده از وب‌سایت ایران‌تلنت، فصل بهار کمترین میزان استخدام در سال گذشته را داشته است و ممکن است مهم‌ترین دلیل میزان کم استخدام در فصل بهار موارد زیر باشد:

  • از آنجایی که فصل بهار شروع سال کاری در هر شرکتی به شمار می‌آید، به همین خاطر بودجه کاملا مشخص است و برای جذب نیرو نیز به اندازه‌ی کافی بودجه وجود دارد. از این رو، کارشناسان استخدام و مدیران منابع انسانی کار بررسی رزومه‌ها و درخواست‌ها را بدون در نظر گرفتن زمان انجام می‌دهند و بعضا برای پذیرش سریع، عجله‌ای ندارند.
  • با آمدن فصل بهار همه به دنبال این هستند که تحولی در زندگی خود ایجاد کنند و این تحول را در شغل خود نیز در نظر می‌گیرند. همین موضوع باعث می‌شود که رقابت میان کارجویان افزایش یابد و کار برای آنها در استخدام کمی سخت شود.

بنابراین در فصل بهار با اینکه میزان فرصت‌های شغلی ممکن است بسیار باشد، اما کار سختی پیش روی دارید و باید برای رقابت با دیگر کارجویان، رزومه‌ی بسیار قوی‌ای آماده کنید.

تغییر شغل در تابستان

بهترین فصل برای تغییر شغل

همان‌طور که گفتیم، فصل بهار فصلی است که دست کارشناسان استخدام در مورد بودجه باز است و می‌توانند خیلی راحت تصمیم بگیرند. به همین خاطر، تابستان میزان بودجه کاهش پیدا می‌کند و کار برای کارجویان کمی سخت می‌شود.

سه ماه تعطیلی مدارس در این فصل باعث می‌شود که بسیاری از مدیران نیز از تعطیلات استفاده کنند و فعالیت آنها در محیط کار کاهش پیدا می‌کند. اکثر شرکت‌های بزرگ در ماه‌های تابستان، خود را برای استخدام‌های فصلی آماده می‌کنند، تمام کارهای مربوط به منابع انسانی و روندها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و گزارش‌هایی را برای فصل پاییز و زمستان و همچنین شروع استخدام‌های جدید تهیه می‌کنند.

معمولا در این سه ماه، شرکت‌ها برای مشاغلی آگهی منتشر می‌کنند که از نظر اهمیت شغلی در رده پایین‌تری نسبت به باقی مشاغل قرار دارند و خب به طبع، میزان حقوق و مزایای کمتری نیز دارند.

تابستان بهترین زمان برای کارجویان است که روی نوشتن رزومه خود کار کنند و آن را برای ماه‌ها بعد آماده و قوی کنند. در این فرصت سه ماهه، همچنین می‌توانند در مورد شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی احتمالی آنها تحقیق کنند و با زیر نظر داشتن آنها به صورت مداوم، در زمان درست و با دست پر برای فرصت‌های شغلی آنها اقدام کنند.

اگر تابستان بهترین زمان برای استخدام و تغییر شغل نیست، اما می‌تواند مزایایی نیز داشته باشد که در دیگر ماه‌ها وجود ندارد.

  • معمولا در ماه‌هایی که تقاضا برای کار از سمت شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، کارجویان نیز جست و جوی شغلی را متوقف می‌کنند و سعی می‌کنند تا خود را برای فصل استخدام آماده کنند. به همین خاطر رقابت میان کارجویان برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی در تابستان بسیار کاهش پیدا می‌کند و این می‌تواند فرصت خوبی برای استخدام در برخی مشاغل باشد.
  • شهریور زمانی است که دوباره استخدام‌ها آغاز می‌شود و کارجویان می‌توانند با ساخت رزومه خود و همچنین گوش به زنگ بودن برای انتشار آگهی‌های استخدامی، برای آنها اقدام کنند.

تغییر شغل در پاییز

پاییز در بررسی وب‌سایت ایران‌تلنت، دومین فصل سال برای تغییر شغل به شمار می‌آید. با بازگشت خانواده‌ها از تعطیلات و بازگشایی مدارس پس از سه ماه وقفه، مدیران استخدام بیشتر برای انجام کارهای استخدامی  زمان دارند و راحت‌تر می‌توانند غربالگری متقاضیان را انجام دهند. در این ماه‌ها، همه افراد سرحال‌تر و آرام‌تر ‌هستند و همین موضوع فرآیند استخدام را روان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها در فصل بهار بسیاری از استخدامی‌ها خود را انجام دادند و در تابستان نیز به خود و شرکت در استخدام استراحت دادند، طوفان استخدامی شرکت‌ها دوباره از پاییز آغاز می‌شود و شرکت‌ها به دنبال این هستند که تمام کارها به ماه‌های آخر سال نکشند.

بنابراین، اگر در ماه‌های بهار و تابستان شغل مورد نظر خود را پیدا نکردید و قصد دارید تا در پاییز برای استخدام اقدام می‌کنید، بدانید که رقابت برای فرصت‌های شغلی در این فصل نیز مانند بهار بسیار بالا است و این شما هستید که با ساخت رزومه‌ی حرفه‌ای، شانس خود را برای برنده شدن در این رقابت افزایش می‌دهید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

تغییر شغل در زمستان

بهترین فصل برای تغییر شغل

تب استخدام در فصل پاییز تا کمی مانده به نوروز ادامه دارد و کارمندان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا قبل از سال جدید شغل خود را عوض کنند و یا اینکه کارجویان در شرکتی استخدام شوند. همان‌طور که در فصل تابستان مدیران و کارشناسان استخدام درگیر سفر و تعطیلات مدارس هستند، در ماه آخر زمستان نیز این موضوع وجود دارد و بیشتر خانواده‌ها به دنبال مهیا کردن شرایط برای سفرهای نوروزی و تعطیلات هستند. از این رو، دیگر زمانی برای نوشتن شرح شغلی و همچنین انتشار آگهی توسط تیم‌ها استخدامی وجود نخواهد داشت.

در فصل زمستان و خصوصا ماه پایانی آن، شرکت‌ها بیشتر به دنبال این هستند تا بتوانند برای سال آینده خود برنامه ریزی کنند و به همین خاطر، بودجه برای استخدام جدید در این زمان وجود ندارد. از طرفی هم شرکت‌ها تمایلی به استخدام ندارند، چرا که پروسه زمان‌بری است و مطمئنا انجام آن در پایان سال کار منطقی نخواهد بود. بنابراین، برای استخدام کمی دست نگه دارید و روی رزومه و روزهای آخر سال خود تمرکز کنید، تا بتوانید در فصل بهار و سه ماهه نخست سال در این کار موفق عمل کنید.

نکاتی برای استخدام در هر زمان از سال

تا به اینجای کار با بهترین و بدترین زمان برای استخدام و تغییر شغل آشنا شدید. اکنون زمان آن رسیده که با نکاتی آشنا شوید که شانس شما برای استخدام را افزایش می‌دهند:

1. رزومه خود را به روز کنید

همان‌طور که در حرفه خود پیشرفت می‌کنید و مهارت‌های جدید یاد می‌گیرید، باید به رزومه خود نیز توجه کنید و مدام آن را به روز کنید. سعی کنید این کار را به صورت فصلی انجام دهید تا برای هر فرصت شغلی جدیدی که معرفی می‌شود، ‌آماده باشید. برای اینکه به روز کردن رزومه خود را فراموش نکنید، می‌توانید اول هر فصل روی تقویم یادآوری تنظیم کنید.

2. به یادگیری ادامه دهید

مطمئنا هر کارشناس و مدیر استخدامی، به دنبال فردی است که مهارت‌ها و دانش بالایی در حوزه تخصصی خود داشته باشد. به همین خاطر، همیشه در صنعت و حوزه کاری خود مطالعه داشته باشید و یادگیری را کنار نگذارید. حتی اگر برای مدت طولانی‌ای بیکار بودید، می‌توانید از این فرصت برای یادگیری مهارت‌های جدید استفاده کنید و از همین موضوع برای جلب نظر مدیران استفاده کنید.

در دوره‌ها و کلاس‌های آنلاین شرکت کنید. انجام این کار می‌تواند به متمایز شدن شما از سایر نامزدها کمک کند. در برخی مشاغل، کسب گواهینامه‌های خاص می‌تواند به شما کمک کند تا شانس استخدام خود را افزایش دهید و درآمد خوبی نیز به دست آورید.

بهترین فصل برای تغییر شغل

3. به تلاش خود برای درخواست همکاری ادامه دهید

جدا از ماه‌هایی که استخدام در آنها کم است، شما باید در تمام ماه‌ها به تلاش خود برای ارسال رزومه و درخواست همکاری ادامه دهید. فرآیند استخدام به زمان و صبر نیاز دارد. مهم است به خاطر داشته باشید که هر تلاش بزرگ یا کوچک به شما کمک می‌کند تا به هدف خود برای استخدام نزدیک شوید. اگر از درخواست‌های خود پاسخی دریافت نمی‌کنید، ناامید نشوید و به کار خود ادامه دهید.

4. انعطاف پذیر باشید

هنگامی که به دلیل محیط کاری ناخوشایند یا شرایط دیگر به خروج سریع از شغل فعلی خود نیاز دارید، بدانید که ممکن است نیاز باشد در انتظارات خود برای شغلی دیگر انعطاف پذیر باشید. گاهی اوقات برخی مشاغل که به ظاهر مشاغل مهمی به شمار نمی‌آیند، می‌توانند پلی برای راه‌یابی به جایگاه‌های بزرگ‌تر باشند. در پیدا کردن شغل انعطاف پذیری داشته باشید تا بتوانید به شغل دلخواه خود دست پیدا کنید.

منبع indeed topresume

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.