چگونه در اولین شغل خود تاثیر خوبی بگذارید

تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و قصد دارید تجربه ای داشته باشید که زندگی تان را تغییر می دهد و اولین فرصت شغلی خودتان را به دست می آورید و استخدام می شوید. یا حداقل، این اولین شغل واقعی شما از زمانی است که کار دانشجویی داشتید. بعد از گذراندن تقریبا 18 سال نشستن روی صندلی برای کسب دانش و امتحان شدن برای این که ببینند چقدرش را به یاد سپرده اید، حالا متوجه می شوید که در محل کار چقدر اوضاع متفاوت است.

 

پرتاب شدن به دنیای واقعی

یادتان می آید زمانی که در دانشگاه بودید استادتان از شما می خواست که یک مقاله بنویسید؟ او معمولا اول ترم این تکلیف را مطرح می کرد و تا آخر ترم فرصت می داد و شما همیشه زمان کافی داشتید (البته، آن را تا آخرین لحظه به تعویق می انداختید). امام حالا که اولین کارتان را شروع کرده اید متوجه می شوید که اوضاع کاملا متفاوت است. زمان های مقرر شما ماه ها بعد نیست، اگر کارهایتان را به تعویق بیندازید، احتمالا نمی توانید آن ها را انجام دهید.

خبر خوب این است که دیگر خبری از امتحانات و استرس هایشان نیست. کارفرما قرار نیست از شما امتحان بگیرد. خبر بد این است که هر روز قرار است امتحان شوید. نتایج این امتحان ها روی کارنامه چاپ نخواهد شد، بلکه روی بررسی عملکرد شما درج می شود. رئیس تان شما را نظاره خواهد کرد که چگونه کارهایتان را انجام می دهید و چطور رفتار می کنید. چرا کارفرما شما را زیر نظر دارد؟ ممکن است فکر کنید به خاطر پول است. درست است، اما این تنها دلیل نیست. عملکرد شما در کلاس فقط روی شما اثر می گذاشت و نه روی کل دانشگاه و استاد. اما عملکرد شما سرکار روی کل سازمان، رئیس تان و حتی همکاران تان به عنوان یک کل اثر می گذارد.

نکاتی برای موفق شدن در کار

در ادامه موارد ساده ای را آورده ایم که به شما کمک می کند در اولین شغل تان موفق عمل کنید.

همیشه به موقع برسید

سعی کنید کمی زودتر به محل کارتان برسید. نهارتان را سر وقت بخورید، به خصوص اگر سرتان خیلی شلوغ است.

لباس مناسب بپوشید

به اطراف تان نگاه کنید تا ببینید دیگران چه پوشیده اند، به خصوص کسانی که همان مسیر شغلی را رفته اند که شما می خواهید بروید. به عنوان مثال، اگر در یک آژانس تبلیغاتی کار می کنید و آرزو دارید مدیر حسابداری بشوید، مثل مدیر هنری لباس نپوشید که در لباس پوشیدن آزادی عمل بیشتری دارد.

گوش کنید، گوش کنید، گوش کنید و مشاهده کنید

هفته های اول را به گوش دادن و تماشای آن چه در اطراف تان اتفاق می افتد بگذرانید. از این کار چیزهای زیادی یاد می گیرید.

شایعه سازی نکنید و خودتان هم موضوع شایعه نباشید

لازم به گفتن نیست که نباید به شایعات گوش کنید. حواس تان باشد که چطور واقعیات را از خیالات تشخیص دهید.

 

 

 

مواظب رفتارتان باشید

آن چه در کودکی فرا گرفتید را فراموش نکنید. “لطفا” و “خواهش می کنم” کلمات جادویی هستند. همیشه قبل از ورود در بزنید. اگر توسط همکاران تان برای نهار دعوت شده اید، حواس تان باشد کارهایی هست که نباید در یک نهار کاری انجام دهید.

پاسخ های مناسب برای تلفنی صحبت کردن را یاد بگیرید

البته که در تمام عمرتان از تلفن استفاده کرده ایدت، اما احتمالا سرکار نه. باید یاد بگیرید چطور مودبانه تلفن بزنید و تلفن جواب بدهید.

برای خودتان یک منتور پیدا کنید

در مسیر شغلی تان دنبال کسی بگردید که مایل است شما را زیر پر و بال خود بگیرد. رئیس تان ممکن است گزینه خوبی نباشد، اما کس دیگری که تحت نظر او کار می کند ممکن است بتواند منتور خوبی باشد.

 

تظاهر نکنید که همه چیز را می دانید

به جای این کار، تکالیف تان را خوب انجام دهید و اطلاعات خوبی به دست بیاورید. اگر نمی دانید چطور کاری را انجام دهید، سئوال بپرسید. ممکن است از این که چیزهایی را بلد نیستید احساس حماقت کنید اما همه می دانند که شما تازه کارتان را شروع کرده اید. این کار بهتر است تا این که پروژه ای به تعویق بیفتد، فقط به خاطر این که شما آن را اشتباه انجام داده اید.

یاد بگیرید زمان تان را مدیریت کنید

این کار کمک تان می کند تا به موعدهای مقررتان برسید. این یک ضرورت است، مگر این که رئیس تان بگوید برای تحویل کار زمان منعطفی دارید.

 

به فرهنگ سازمانی توجه کنید

یاد بگیرید در سازمان شما کارها چطور انجام می شوند. آیا روابط رسمی هستند یا دوستانه؟ آیا همه زود می رسند و تا دیروقت می مانند؟ آیا ساعت نهار کوتاه مدت است؟

اگر همیشه به خوبی که انتظار دارید عمل نمی کنید، به خودتان زمان بدهید، این اولین شغل شماست و هنوز برای بهبود عمل کردتان جا دارید.

 

تجربه کاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.