چرا بهتر است رابطه خوبی با استاد خود داشته باشیم

توانایی برقراری رابطه حرفه ای، تسریع کننده مسیر حرفه ای شماست

همه ما در طول زندگی خود بارها و بارها سر کلاس های مختلف اجباری یا اختیاری می نشینیم و با اساتید مختلف تعامل می کنیم. اما آیا کلاس رفتن تنها برای پاس کردن درس های اجباری یا یاد گرفتن مهارت های اختیاری است؟ به طور کلی بپرسیم، آیا فقط سر کلاس می رویم که چیزی یاد گرفته باشیم و تمام؟ کلاس رفتن، کارگاه رفتن و شرکت کردن در سمینارهای گوناگون فرصتی طلایی را در اختیارمان می گذارد تا با اساتید آن ها بیشتر آَشنا شویم و ارتباط خوبی برقرار کنیم. پس از پایان کلاس یا کارگاه، می توانید سراغ استادتان بروید و سئوالات تان را مطرح کنید، با او تا دفترش قدم بزنید و فروتنانه و مشتاقانه از او ایمیل و راه های ارتباطی بخواهید.  از این ارتباطات نتایج خوبی می تواند حاصل شود که در ادامه، نگاهی می اندازیم به آن ها می اندازیم:

 

شبکه سازی

اولین فایده ای که برقراری رابطه خوب با استادتان دارد، شبکه سازی است. شبکه سازی به معنای برقراری ارتباط حرفه ای با افرادی است که می توانند شما را در میسرتان یاری کنند. با معرفی بیشتر  خود به استاد و گپ زدن با او، می توانید رابطه پایداری ایجاد کنید که بتواند به فرصت های شغلی یا تحصیلی خوب منجر شود. معمولا اساتید افرادی هستند که شبکه ارتباطی گسترده ای دارند و با پروژه های زیادی در ارتباط اند. آن ها ممکن است بتوانند شما را به جاهای مختلفی معرفی کنند که مانند سکوی پرتابی برایتان عمل کند. فرض کنید که به استادتان می گویید به یک زمینه کاری یا پروژه ای علاقه مند هستید، دست بر قضا، استادتان هم دارد روی چنین پروژه ای کار می کند یا همکاری دارد که می داند زمینه فعالیتش برای شما جذابیت دارد و شما را به او معرفی می کند. چه چیزی از این بهتر؟

 

 

یادگیری بهتر

با وجود این که اساتید دانش و مهارت های خود را سر کلاس در اختیار افراد شرکت کننده قرار می دهند، ممکن است با توجه به حوصله و زمان محدود کلاس، از حدی بیشتر وارد مباحث نشوند. برقراری ارتباط خوب با استاد و سئوال پرسیدن از او بعد یا قبل از کلاس، می تواند کمک تان کند در مباحثی که برایتان کاربردی است دانش بیشتری کسب کنید و آن را در راه پیشرفت بیشتر به کار بگیرید. ممکن است استادتان متوجه علاقه شما به موضوعی شود و شما را برای کسب دانش بیشتر در آن زمینه به کلاس دیگرش یا کارگاهی دیگر معرفی کند یا کتاب های ارزشمند و کمیابی را در اختیارتان قرار دهد.

فرصت های کاری

همان طور که گفتیم، معمولا اساتید با پروژه های مختلفی در ارتباط هستند. می توانید بعد از ایجاد رابطه ای مثبت، مستقیما از آن ها بخواهید تا در صورت امکان شما را به پروژه ای معرفی کنند. به این ترتبیب نه تنها فرصت ویژه ای را به دست آورده اید، بلکه تا حدی نیز از نظارت و راهنمایی آن استاد در کار خود نیز بهره مند خواهید شد. کسانی که تدریس می کنند ممکن است بتوانند شما را در پیدا کردن شغل مورد علاقه تان یاری دهند.  اساتید هم چنین می توانند شما را در یافتن فرصت های کارآموزی کمک کنند که به فرایند استخدامی آینده تان کمک شایانی می کند. آن ها هم چنین با دورنمای که از رشته خود دارند می دانند چه جاهایی موقعیت های شغلی برای شما بیشتر فراهم است و بهتر است به آن جاها مراجعه کنید.

 

کوچینگ

در صورتی که بتوانید خود را به خوبی به استادتان معرفی کنید و ارتباط موثری ایجاد کنید، آن ها می توانند کوچ شما در زندگی حرفه ای  و حتی  شخصی شوند و تجربیات خود را برای راهنمایی شما در اختیارتان قرار دهند. این کار ملزم ارتباطی بلند مدت و سازنده است که اگر فرد مناسبی را انتخاب کرده باشید و قادر به ایجاد آن ارتباط باشید، می تواند زندگی تان را با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت پی ببرد. بسیاری از اساتید با روی گشاده حاضرند تجارب خود را با شما درمیان بگذارند و در چالش ها و موانع زندگی شخصی و حرفه ای، شما را راهنمایی کنند. حتی لحظه ای هم در شنیدن نصایح کسانی که پیش از شما با خیلی از مسائل رو به رو شده اند تردید نکنید و آن ها را با گوش جان پذیرا باشید.

 

 

حس خوب

فراتر از تمام مزایایی که ارتباط گرفتن با استاد برای شما خواهد داشت، احساس مثبت و رشد محوری که از چنین رابطه خوب دوطرفه ای به شما دست خواهد داد، غیرقابل وصف است. به طور کلی، ما موجوداتی هستیم که از بازخوردهای دنیای اطراف نسبت به خودمان شناخت پیدا می کنیم. یکی از این بازخوردها که می تواند احساس خوبی در ما ایجاد کند، این است که با فرد دیگری به خوبی ارتباط برقرار کنیم. چه چیزی بهتر از این که بدانیم توانسته ایم خودمان و توانایی هایمان را به بهترین شکل به فردی متخصص ارائه دهیم و حسی خوب را ایجاد کنیم؟ حس خوب ناشی از برقراری یک ارتباط سازنده با فردی که پختگی و تجربه بیشتری دارد، به شما کمک می کند تا تصویر بهتری از خود و عملکردهایتان داشته باشید و آن را به دیگران منتقل کنید. شاید روزی خود شما به استادی تبدیل شوید که مایل باشید نسل جوان تر را راهنمایی کنید!

پس دفعه بعد که در کلاس یا همایشی حاضر شدید، در کنار جزوه نوشتن و جمع کردن وسایلتان، حواستان به استاد هم باشد که ناگهان غیبش نزند! با روی خوش و لبخند جلو بروید، خسته نباشید بگویید و خیلی راحت سر صحبت را باز کنید.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.