بهترین پاسخ‌ها به سؤال “لیست علاقه‌مندی‌های شما چیست؟”

لیست علاقه‌مندی‌های شما فعالیت‌هایی هستند که شما در اوقات فراغت از انجام آنها لذت می‌برید. ممکن است درک رابطه سرگرمی‌ها و لیست علاقه‌مندی‌های شما با درخواست و مصاحبه شغلی، کمی سخت باشد. با این حال، بیشتر کارفرمایان دوست دارند تا بدانند که چه چیزی نیروی کار و کارمند آنها را انگیزه می‌دهد و باعث می‌شود برای کار اشتیاق پیدا کند.

در مورد تمام سؤالات مصاحبه شغلی بسیار گفته شده است، ‌اما ممکن است تا به حال درباره این مورد چیزی نشنیده بودید. چیزی که درباره سؤال لیست علاقه‌مندی‌ها باید بدانید، این است که به هیچ عنوان نباید از اهمیت آن غافل شوید و آن را باید هم دره با دیگر سؤالات قرار دهید. استخدام کنندگان معمولا در این مصاحبه‌ها به دنبال استعدادها هستند و دوست دارند بدانند که این افراد به چه چیزهایی علاقه دارند، بنابراین وقتی مدیر استخدام سؤال اغلب عجیب “لیست علاقه‌مندی‌های شما چیست؟” را از شما پرسید، خوب است که آن را به بهترین شکل پاسخ دهید تا او را جذب کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را برای پاسخ به این سؤال آماده کنیم و بگوییم در اولین مصاحبه شغلی چگونه این سؤال را پاسخ دهید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

چگونه در مورد علاقه‌مندی‌های خود درست صحبت کنیم؟

بهترین روش برای عنوان فعالیت‌های خود در اوقات فراغت این است که، خود واقعی‌تان باشید. اگر واقعاً کاری شما را هیجان زده می‌کند، شور و شوق شما در بیان آن کار نیز نمایان خواهد بود. از این گذشته، شما به هیچ وجه نمی‌توانید در این مورد اشتیاق تقلبی یا همان فیک نشان دهید، چرا که کاملا مشخص خواهد شد.

این نکات به شما کمک می‌کند تمام موارد این سؤال را در عین حال که صداقت نیز دارید، انتقال دهید:

  • روی یک یا دو سرگرمی یا فعالیت‌هایی تمرکز کنید که باعث شادی شما می‌شوند.
  • برای پاسخ دادن به این سؤال خود را آماده کنید. این کار را می‌توانید با تمرین جلوی آینه آغاز کنید و کلمات را در این حالت مرور کنید.
  • خود غیر واقعی‌تان را وانمود نکنید.

کارفرمایان به دنبال پاسخ “کامل” برای این سوال شخصی نیستند. آنها بیشتر به دنبال این هستند که درباره شما و علاقه‌مندی‌هایی که دارید، بیشتر بدانند و به اشتراک گذاشتن سرگرمی‌هایی که دارید می‌تواند یک روش عالی برای نشان دادن آن مواردی باشد که شما را به حرکت وا می‌دارد و به شما انگیزه می‌دهد.

علاقه‌مندی‌های شما می‌تواند شغل شما باشد

لیست علاقه‌مندی‌های شما چیست؟

هدف اصلی مصاحبه رسیدن به شناخت کلی کارفرمایان و داوطلبان از یکدیگر است. برخی سؤالات دو طرف را به بینشی می‌رساند که ممکن است برخی از آنها در رزومه شغلی آورده نشده باشد، که تمام این اطلاعات که رد و بدل می‌شود می‌تواند شما را از دیگر متقاضیان متمایز کند. بهترین شرکت‌ها به دنبال کارمندانی هستند که برای زندگی شور و اشتیاق داشته باشند، نه اینکه فردی باشند که مدام پشت میز بنشیند و دیگران از وجود او کنار خود خسته شوند.

اگر شغل شما یکی از همان علاقه‌مندی‌ها است که دارید، از بهترین روش برای توضیح این موضوع برای کارفرمایان استفاده کنید:

  • مهارت‌هایی که خودتان آموختید و میزان کارایی آنها در شغل مورد نظر را به خوبی بیان کنید.
  • نشان دهید که چگونه شور و اشتیاق شما برای این کار، شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.
  • توضیح دهید که چرا عاشق شغل خود هستید.

علاقه‌مندی‌های من بی ارتباط با کار است

لیست علاقه‌مندی‌های شما و همچنین شور و اشتیاق شما چیزهای زیادی در مورد شما ارائه می‌دهند و داشتن زندگی متعادل در خارج از دفتر کار درست به اندازه مهارت‌هایی که برای کار می‌توانید ارائه دهید، مهم است. استخدام کنندگانِ باهوش به راحتی می‌توانند تفاوت بین کارمندی که برای زندگی کار می‌کند و برعکس آن را، تشخیص دهند.

حتما نیازی نیست که علاقه‌مندی‌های شما ارتباطی به شغل مورد نظر و حتی فعلی شما داشته باشد. آنها می‌توانند فعالیت‌هایی باشند که شما از انجام آنها بسیار لذت می‌برید، مانند موارد زیر:

  • کارهای داوطلبانه
  • کارهای هنری و خلاقانه
  • فعالیت‌های مربوط به سلامتی و تندرستی
  • بازی کردن
  • مسافرت رفتن
  • ساخت آهنگ و علاقه به موسیقی
  • نوشتن و وبلاگ نویسی
  • باغبانی
  • پخت و پز
  • جمع آوری وسایل عتیقه و دیگر موارد

اگرچه صحبت درباره لیست علاقه‌مندی‌هایی که به شغل مورد نظر مربوط نیستند، ممکن است کمی ناخوشایند و نادرست به نظر برسد؛ اما بیشتر کارفرمایان می‌خواهند بدانند که چه چیزی باعث خوشحالی شما می‌شود و اینکه شما در زندگی خود به دنبال چه سرگرمی‌هایی هستید و این نشان می‌دهد که شما فردی کاملاً سرحال هستید.

علاقه‌مندی‌های من در حال تکمیل است

این کاملا واضح است که همه در کار عکاسی پرتره مهارت ندارند و حتی در میان علاقه‌مندی‌های همه نیز حساب نمی‌شود. اگر نمی‌توانید به خوبی به این لیست فکر کنید و آنها را مشخص کنید، نگران نباشید. بسته به جایی که در آن در حال حاضر زندگی می‌کنید و یا حتی بسته به شرایطی که در حال حاضر دارید، ممکن است این لیست برای شما تغییر کرده باشد و شاید درباره آن تردید داشته باشید.

سؤالات زیر به شما کمک خواهند کرد که بتوانید ذهن خود را برای پاسخ به این سؤال باز کنید و به بهترین جواب برسید:

  • وقتی در محل کار نیستید وقت خود را بیشتر صرف چه کاری می‌کنید؟
  • اگر یک روز آزاد داشته باشید و بتوانید هر کاری که دوست دارید در آن روز انجام دهید، آن کار چیست؟
  • یک رؤیای همیشگی یا یک هدفی که برای آینده خود دارید را ذکر کنید.

اگر فکر می‌کنید که در حال حاضر هیچ علاقه‌مندی خاصی ندارید، فعالیت‌هایی مانند پختن شام نیز می‌تواند شروع خوبی برای عنوان در این لیست باشد. چیزهایی را که از آن بیشتر لذت می‌برید – حتی اگر یکی از آنها غذا خوردن است – به اشتراک بگذارید! آدم خوش خوراک و شکمو بودن، قطعاً علاقه‌ای است که باید درباره‌اش صحبت کرد.

چگونه از صحبت بیش از حد درباره علاقه‌مندی‌ها خودداری کنیم؟

لیست علاقه‌مندی‌های شما چیست؟

مطمئنا هنگام صحبت درباره کارهایی که دوست دارید آخر هفته انجام دهید، ممکن است کمی هیجان زده شوید و بیشتر از ظرفیت جلسه بگویید. بهترین راه برای جلوگیری از اختصاص دادن محوریت جلسه به خود، محدود کردن پاسخ خود به چند جمله است. در حالی که ممکن است در رزومه از سرگرمی‌های خود نیز مواردی را عنوان کرده باشید، اما شما می‌توانید در این باره در حد ده دقیقه یک مکالمه مفید داشته باشید. برای عنوان و صحبت درباره علاقه‌مندی‌های خود، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

  • از موضوعات بحث برانگیز دور شوید. تمام تابوهای سنتی محل کار، مانند سیاست و مذهب و هر آنچه نباید در محل کار عنوان کرد را در میان خط قرمزهای خود قرار دهید. چون به مکالمات سیاسی علاقه دارید، دلیل نمی‌شود که بخواهید با حرف‌های خود کسی را آزرده خاطر کنید. اینها تمام در میان کارهایی که نباید در مصاحبه شغلی انجام دهید، قرار می‌گیرند.
  • صادق باشید. اگر دوچرخه سواری کوهستان را دوست دارید، از زیادی آب و تاب دادن به مهارت‌های خود و همچنین کم کردن آنها خودداری کنید. مدیر استخدام ممکن است اشتیاق شما به دوچرخه را با حرف‌های ما درک کند و نیاز به اغراق نیست. لذت بردن شما از این سرگرمی، تنها می‌تواند با بیان یکی از موفقیت‌های شما در نبردی کوهستانی بیان شود.
  • از صحبت درباره جزئیات زندگی خود خودداری کنید. در حالی که ممکن است شما دوست داشته باشید که تمام علاقه‌مندی‌های خود را برای کارفرما شرح دهید، اما ممکن است برخی از آنها بسیار شخصی باشند و بیان آنها نتیجه معکوس داشته باشد. از بیان درام‌های خانوادگی و نگرانی‌های سلامتی دور شوید.
  • حرفه‌ای بودن خود را حفظ کنید. تمام تلاش خود را انجام دهید تا با حفظ آرامش و حرفه‌ای بودن این مکالمه را به بهترین شکل پیش ببرید.

نمونه‌های از پاسخ به سؤال “لیست علاقه‌مندی‌های شما چیست؟”

داشتن چند مثال به شما کمک می‌کند با اطمینان به سؤال “لیست علاقه‌مندی‌های شما چیست؟” که ممکن است استخدام کننده از شما بپرسد، پاسخ دهید. در مصاحبه بعدی خود، می‌توانید این مثال‌ها را برای خود شخصی سازی کنید و یا از آنها الهام بگیرید:

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

فعالیت‌های داوطلبانه

داوطلب شدن یک سرگرمی شرافتمندانه است. این علاقه‌مندی و فعالیت شما می‌تواند دید بسیار مثبتی از شما به کارفرمایان ارائه دهد و شخصیت و نگرانی شما را نسبت به دیگران نشان می‌دهد. برای گفتن آن نمونه زیر را در نظر بگیرید:

“یکی از کارهای مورد علاقه من فعالیت‌های داوطلبانه است. بازگشت به جامعه این فرصت را به من داده است كه نه تنها با سالمندان كار كنم، بلكه از کارهایی که یک سازمان غیر انتفاعی انجام می‌دهد نیز یاد بگیرم.”

مثال دیگر:

“من تقریبا لیست علاقه‌مندی بسیار بزرگی دارم، اما اخیراً وقت خود برای کارهای داوطلبانه گذرانده‌ام. من هر شنبه چهار ساعت چهار در انجمن حمایت از حیوانات هستم. من از گذراندن وقت با حیوانات لذت می‌برم و این فرصت باعث شده است که مهارت‌های سازمانی من در این زمینه نیز بهبود یابد، زیرا من برای کاری که باید انجام دهم نیز نیاز به نگهداری سوابق حیوانات دارم.”

کارهای هنری و خلاقانه

اگر شما در خارج از ساعت کاری و در زمان فراغت خود، کارهای هنری انجام می‌دهد آن را به کارفرما و کارشناس استخدام بگویید. داشتن و کار کردن روی پروژه‌های هنری نشان دهنده خلاقیت شما هستند. آنها بیانگر توجه به جزئیات، توانایی پیروی از دستورالعمل‌های دقیق و ظرفیت تفکر خارج از چارچوب در شما را نشان می‌دهند. اگر اهل هنر هستید، می‌توانید آن را مانند نمونه زیر بیان کنید:

“بگذارید در مورد علاقه‌ام به کار چرم بگویم. من عاشق استفاده از دستانم برای خلق چیزی زیبا هستم. این توجه بیش از حد به جزئیات، تمرکز روی تمام کارها، همه به صبر زیادی نیاز دارد. خوشبختانه، من به عنوان کسی که سال‌ها در زمینه پشتیبانی مشتری کار کرده‌ام، توانسته‌ام این خصوصیات را در کار خودم نیز داشته باشم. “

فعالیت‌های خود را با نشان دادن موارد زیر به کار گره بزنید:

“یکی از سرگرمی‌های من نقاشی است. زمان آمدن به شرکت شما متوجه نقاشی دیواری در اتاق انتظار شدم و فهمیدم چنین نقاشی زیبایی می‌تواند توانایی من را در کار افزایش دهد، زیرا حتی فقط پنج دقیقه خلاقیت در طول روز به طور چشمگیری بهره وری من را افزایش می‌دهد.”

فعالیت‌های مربوط به سلامتی و تندرستی

سرگرمی‌های مربوط به سلامتی معمولا نشان دهنده این است که فردی مانند شما برای انجام کار از انرژی و نشاط برخوردار است. این یک روش فوق العاده برای کنترل استرس است و اغلب نشان دهنده این است، که روزهایی که برای بیماری باید مرخصی بگیرید بسیار کمتر از افراد عادی است. فعالیت‌های سلامتی خود را با ذکر موارد زیر به اشتراک بگذارید:

“من یک دونده هستم و بیشتر وقت آزاد خود را برای تمرین مسابقه بعدی‌ام می‌گذرانم. زمان تعطیلاتِ من معمولاً در سفر به خارج از کشور و پذیرفتن چالش‌های جدید می‌گذرد. این ورزش به من انگیزه و تمرکز داده است تا برای رسیدن به همه اهدافم در پیست و میز کارم تمرکز کنم. “

اگر صبح‌ها را در باشگاه می‌گذرانید، پاسخ شما به “علاقه‌مندی شما چیست” ممکن است نمونه زیر باشد:

“سلامتی من یکی از اولویت‌های اصلی من است و من به بهبود سطح تناسب اندام خود بسیار اهمیت می‌دهم. من تقریباً هر روز تمرین و ورزش می‌کنم. این به من کمک کرده تا نظم و انضباط را حفظ کنم و سلامت بودن به من این امکان را داده است که اهداف فوری و بلند مدت خود مدام پیگیر باشم. “

علایق مرتبط با کار

اگر سرگرمی‌های شما مربوط به کار می‌شود، مانند شرکت در سمینارها، خواندن مجلات حرفه‌ای و کلاس‌هایی که مهارت شما را بهبود می‌بخشد، این اطلاعات را با مدیر استخدام در میان بگذارید. به آنها بگویید:

“یکی از فعالیت‌های فوق برنامه و مورد علاقه قدم برداشتن در مسیر پیشرفت است. برای این منظور هر سال به دنبال این هستم که در کلاس‌های مختلف شرکت کنم تا گواهینامه‌های معتبر به دست آورم. معمولا هم ترجیح می‌دهم یادگیری را با نشستن سر کلاس‌های حضوری و به صورت سنتی انجام دهم.”

کاری را که دوست دارید انجام دهید که با مسئولیت‌های شغل مورد نظر هم همسو است را بیان کنید:

“من اخیراً علاقه زیادی به بازار سهام پیدا کرده‌ام. در حالی که تخصص من در پشتیبانی مشتری است، یادگیری و بحث در مورد علاقه جدید من به پیشرفت مهارت‌های ارتباطی من کمک کرده است. “

لیست علاقه‌مندی‌های شما قسمت مهمی از این که شما که هستید و چگونه دنیا را می‌بینید. تمام این علاقه‌مندی‌ها به طوری خاص بر هر جنبه از زندگی شما تأثیر می‌گذارند، از جمله عملکرد شما در کار. با استفاده از این نکات بهترین پاسخ خود را به سؤال “علاقه‌مندی‌های شما چیست؟” بدهید.

منبع glassdoor

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.