جانشین پروری چیست و چه کاربردی دارد؟

جانشین پروری باعث می شود نیروهای مناسب  از پیش برای مشاغل کلیدی آماده شوند. برنامه جانشین پروری، فرآیندی است که در آن، برای مشاغل مهم سازمان، نیروهای مناسب استخدام و تربیت می شوند.

در واقع باعث می شود که سازمان ها هیج موقعیت خالی برای سمت های کلیدی نداشته باشند و نیروها از پیش برای این موقعیت پرورش داده شده باشند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

ممکن است گاهی شرایطی پیش بیاید که شما برای آن آمادگی نداشته باشید اما جانشین پروری در اکثر مواقع جوابگو خواهد بود. سازمان ها باید یک فرآیند سیستماتیک داشته باشند تا زمانی که یک پوزیشن مهم در سازمان خالی شد بتوان با نیروی مناسب جایگزین کرد.

 

 

در طی زمان جانشین پروری، واحد جذب و استخدام شرکت به خوبی روی تربیت این نیروها کار می کنند تا از نظر، دانش، مهارت و توانمندی به خوبی تجربه کسب کنند و این افراد را برای مشاغل کلیدی و پر چالش آماده کنند.

.

در زمان پرورش این نیرو برای یک موقعیت شغلی خاص، یکی از راه ها job shadowing  می باشد که این شانس را به نیرو می دهد تا بتواند با مشاغل دیگر در عمل نیز آشنا شوند.

برنامه جانشین پروری باعث می شود، کارفرما دغدغه نبودن نیروی کلیدی سازمانش را نداشته باشد و از طرفی باعث می شود که دیگر نیروها برای بالا بردن صلاحیت خود در این راستا تلاش کنند..

چه کسانی به برنامه جانشین پروری نیاز خواهند داشت؟
همه سازمان ها فارق از اندازه شان به بحث جانشین پروری نیاز دارند. در طی آموزش های حین کار، یک نیرو را کاملا نتاسب با اهداف و فرهنگ سازمان تربیت خواهد کرد که منجر به بهره وری سازمان می شوند. اما این امکان هم وجود دارد که گاهی نتوان این برنامه را با موفقیت به پایان رساند و این موضوع به دلیل پویایی زیاد بعضی سازمان ها می تواند باشد.

پروسه جانشین پروری، برای هر دو طرف کارفرما و کارمند، مزایایی را در پی خواهد داشت که به مهمترین آن ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

مزایای جانشین پروری برای کارکنان

1- خود انگیزشی:
با توجه به اینکه مسیر شغلی برای این افراد روشن است، باعث ایجاد اعتماد به نفس و خود انگیزشی می شود.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

2- پیشرفت شغلی:
به دلیل مشخص بودن مسیر شغلی، و مطمئن بودن افراد از مسیر همواری که برای رشد دارند، پیشرفتشان با سرعت بیشتری رقم خواهد خورد.

3- حرفه ای شدن:
یکی از تایج مطلوب جانشین پروری برای کارمندان ،  تسلط بر ابزارها و مهارت های مورد نیاز بازار کارمی باشد.

4- شبکه سازی حرفه ای:
ارتباط با افراد با تجربه و کلیدی سازمان و یاد گرفتن استراتژی های این افراد در هنگام چالش ها، یکی دیگر از مزایای جانشین پروری برای افراد کم تجربه می باشد.

5- زیاد بودن فرصت ها برای رشد:
در این برنامه این امکان وجود دارد که  امکان جایگزین شدن با اکثر افراد کلیدی سازمان و نه فقط یک نفروجود دارد.

 

 

مزایای جانشین پروری برای سازمان ها

 

1- نداشتن دغدغه نسبت به سمت های مهم و کلیدی سازمان:
قطعا مهمترین مزیت جانشین پروری برای یک مدیر ایجاد آرامش ذهنی در خصوص یک قسمت مهم کسب و کار خواهد بود.

2- بالاتر رفتن سرعت رشد سازمان:
با توجه به اینکه انتخاب نیروی مناسب برای سازمان مستلزم انرژی، هزینه و زمان زیادی هست، دسترسی به نیروی خوب برای سمت های کلیدی، باعث می شود که این انرژی و هزینه صزف رشد سازمان شود.

3- آماده بودن برای تغییرات:
در سازمان های پویا احتمال تغییرات بسیار وجود دارد و  داشتن نیروهای خوب برای پوزیشن هایی که به تازگی قرار هست تعریف شوند، آمادگی برای این تغییرات را بسیار بالا می برد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.