نکاتی که درباره کارآموزی باید بدانید

کارآموزی چیست

کارآموزی فرصتی است که توسط کارفرما یا کارفرمای احتمالی ارائه می شود تا کارآموز برای مدت مشخصی در یک شرکت مشغول به کار شود. کارآموز معمولا فردی فارغ التحصیل یا دانشجو است و بیشتر کارآموزی ها بین یک تا سه ماه طول می کشند. اگر کارآموزی ها در طول ترم ارائه شوند معمولا نیمه وقت، و اگر در تعطیلات ارائه شوند تمام وقت هستند. یک دوره کارآموزی باید در عوض استفاده ای که کارفرما از شما می کند، به شما مهارت های عملی، تجربه محیط کار و دانش بیشتر از آن صنعت بدهد. کارآموزی می تواند با حقوق یا داوطلبانه باشدکه تمایل اکثرا و به حق، با حقوق است و به همین دلیل، رقابت بیشتری برای این نوع کارآموزی وجود دارد.

 

تفاوت کارآموزی و کارورزی

از آن جا کارآموزی و کارورزی تجارب متفاوتی را ارائه می کنند، مهم است که فرق آن ها را بدانید. کارآموزی یک برنامه متعهدانه شغلی است که تعلیم بر اساس کار و مطالعه بر پایه صلاحیت حرفه ای را فراهم می کند. کارورزان معمولا چهار روز در هفته را در محل کارشان و یک روز را در محل آموزشی می گذرانند؛ جایی که روی بهبود رزومه شان کار می کنند.  به طور سنتی، کارورزی برای مشاغل تجارتبی مانند ساخت و ساز، برنامه ریزی انجام می شد و اخیرا در بسیاری صنایع، از حسابداری تا بازاریابی ارائه می شود. کارورزی می تواند راه با ارزشی در استخدام باشد، همان طور که کارورزان معمولا جایی مشغول می شوند که دوره کارورزی شان را گذرانده اند. شاید مهم تر از هر چیزی این باشد که کارورزی با حقوق است و حداقل حقوق پرداخت می شود یا این موضوع بستگی به سن فرد دارد.

 

 

 

 

بر همین اساس، کارورزی بین 12 تا 18 ماه طول می کشد، گرچه این مدت بستگی به سطح گواهی دریافتی دارد. برعکس، کارآموزی منجر به دریافت گواهی رسمی نمی شود و معمولا دوران کوتاه تری به طول می انجامد و همان طور که اشاره شد همه کارآموزی ها با حقوق نیستند. شاید مهم ترین تفاوت بین کارآموزی و کارورزی، تعهدی است که برای اتمام کارورزی انتظار می رود. کارورزان مدت بیشتری مشغول هستند و باید مدت حداقل 12 ماه مشغول باشند تا گواهی نامه شان را بگیرند. کارآموزی، از طرف دیگر، انعطاف پذیر است و به شما اجازه می دهد شرکت های مختلفی را امتحان کنید، و در نقش های مختلفی مشغول به کار شوید و واقعا یک صنعت را مورد کنکاش قرار دهید. این کار مخصوصا در صورتی فایده دارد که مطمئن نیستید که حوزه تخصصی تان چه خواهد بود. برخی صنایع برای کارآموزی و برخی برای کارورزی مناسب هستند.

 

چرا شرکت ها فرصت های کارآموزی ارائه می کنند؟

شرکت ها به دلایل مختلفی برای دانشجویان فرصت های کارآموزی کوتاه مدت ارائه می کنند. کارآموزی ها نیز کوتاه مدت یا بلند مدت هستند.

کوتاه مدت

کارآموزی برای کارفرمایان نیروی کار ارزان (و بیشتر وقت ها رایگان) فراهم می کند که معمولا سطح پایینی از مهارت های دفتری مانند کپی گرفتن، بایگانی کردن، گزارش نوشتن و تهیه پیش نویس دارند. بسیاری از کسب و کارها برای چند هفته یا چند ماه نیروی کارآموز می گیرند تا یک پروژه اصلی یا رویدادی را به پایان ببرند. این فرصت برای دانش آموزان عالی است، زیرا کمک می کند تا مهارت های مدیریت پروژه، حل مسئله و مدیریت ارتباط با مشتری  شان را بهبود بخشند؛ حتی اگر این دوره کوتاه باشد، شما را به طیفی از مهارت های قابل انتقال مجهز می کند و به شما کمک می کند تا شبکه سازی کنید و روابط باارزشی را در آن صنعت شکل دهید. به علاوه این که، رزومه تان را هم بهبود می بخشد.

 

 

 

بلند مدت

کارفرمایان از کارآموزی به عنوان راه موثری برای تبلیغ طرح هایشان برای دانشجویان استفاده می نند. بررسی ها نشان می دهند که تقریبا نصف تمام کارفرمایان حدالقل 20 درصد از کارآموزان قبلی خود را بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه برای موقعیت های تمام وقت استخدام می کنند. استخدام کارآموزان سابق برای کارفرما مزایایی دارد، از جمله این که کارآموز شرکت و کاری را که باید  انجام دهد می شناسد. کارآموزان سابق نسبت به سایر کاندیداها آموزش کمتری نیاز دارند که باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود.

 

کارآموزان دقیقا چه کاری انجام می دهند؟

بیشتر کارآموزان طیفی از وظایف حمایتی را در نقشی سطح پایین تر ایفا می کنند. وظایف مشخص یک دوره کارآموزی بستگی بسیاری به کارفرمای شما، نوع صنعت و نوع کارآموزی دارد. بر خلاف اشتغال سنتی، کارآموزی بر آموزش تاکید دارد تا خود اشتغال. انتظار نداشته باشید کارهایی مثل مدیریت حساب مراجع یا پروژه های خلاقانه در هفته اول کارآموزی به شما محول شود.  کارآموزی بیشتر از هر چیز حالت یک نقش حمایتی را دارد.

اما این برای شما یک فرصت عالی است تا یاد بگیرید کسب و کارها چطور کار می کنند، حتی اگر وظایف ابتدایی را انجام می دهید. وظایف معمولا شامل  ایمیل کردن، وارد کردن اطلاعات، بایگانی کردن و دسته بندی کردن مدارک یا برنامه ریزی قرار ملاقات ها هستند. اما همیشه این گونه نیست. برخی کارآموزان وظایف بیشتری بر عهده دارند و می توانند به عضو کارآمدی در تیم تبدیل شوند و خدمات مهمی را به شرکت ارائه دهند.

 

برای کارآموزی به چه تجاربی نیاز دارید؟

گرچه کارفرماها از شما انتظار ندارند  تجربه کاری قبلی داشته باشید، به مهارت هایی نگاه می کنند که در طول تحصیل تان به دست آورده اید. بنابراین، اگر سابقه کاری مداوم ندارید بهتر است چه چیزی از خودتان ارائه کنید؟ اینجا چند پیشنهاد به شما ارائه می کنیم:

-کارهای داوطلبانه یکی از عالی ترین راه هایی است که می توانید از طریق آن تجربه کسب کنید. تصور نکنید که کارتان بدون دستمزد می ماند. از این کار به عنوان راهی برای رسیدن به هدف و روشی موثر  استفاده کنید تا مهارت هایتان را پرورش دهید و شبکه سازی کنید.

-کارهای نیمه وقت بسیاری هستند که در طول تحصیل می توانید انجام دهید. زیاد نگران نوع کار و سطح آن نباشید. این خود تجربه و مهارت های قابل انتقال است که کارفرما به دنبال آن است.

-با عضو شدن در گروه های دانشجویی و انجمن ها می توانید مهارت هایی را که کارفرما به دنبال آن است به دست بیاورید.

-اگر نمی خواهید کار نمیه وقت انجام دهید، به فریلنسری نیز نیم نگاهی داشته باشید. به خصوص در صنایعی که خلاقیت در آن ها نقش مهمی ایفا می کند؛ جوری که بتوانید رزومه خوبی برای خود تهیه کنید و مهارت های مختلفی را در خود پرورش دهید.

کارآموزی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.