نحوه درج سوابق علمی منتشر ‌شده در رزومه یا CV

اگر قصد دارید برای یک موقعیت شغلی در زمینه علمی یا دانشگاهی درخواست دهید و به صورت رسمی استخدام سازمانی شوید، می‌بایست در نوشتن یک رزومه حرفه ای موفق عمل کنید. اولین اصل در نوشتن یک رزومه ایده‌آل ارائه دادن نمونه‌هایی از دانش‌ و دستاوردهایتان است. یک راه برای این کار ذکر کردن مقالات و هرچه که منتشر کرده‌اید در رزومه یا CV شماست. این لیست به کارفرما اجازه می‌دهد که به لیست سوابق تحقیقاتی منتشر شده شما به راحتی دسترسی پیدا کند.

در این مقاله نحوه درج و فهرست‌بندی تحقیقات منتشر شده در رزومه یا CV را شرح می‌دهیم.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

CV چیست؟

به فهرستی از تحصیلات، تجربه و مدارک تحصیلی شما که آن را به همراه درخواست موقعیت شغلی ارسال می‌کنید، CV گفته می‌شود. در واقع CV خلاصه‌ای از حرفه شماست. افراد معمولا هنگام درخواست شغل در زمینه‌های دانشگاهی، علمی ‌تحقیقاتی یا پزشکی از  CV به جای رزومه استفاده می‌کنند.

CV معمولا شامل موارد زیر است:

  1. تحصیلات
  2. تجارب تدریس
  3. جوایز و دستاوردها
  4. پژوهش‌ها و تحقیقات
  5. مقالات یا کتاب‌های منتشر شده
  6. کنفرانس‌ها

تفاوت رزومه و CV در این است که، CV معمولاً طولانی‌تر از رزومه بوده و ممکن است به جای یک صفحه، دو تا سه صفحه باشد. اگر برای شغلی غیرعلمی متقاضی هستید که نیازی به انتشار مقاله یا کتاب‌های شما ندارد، اما ارائه این موارد شما را از سایر متقاضیان متمایز می‌کند، می‌توانید بخشی از آن‌ها را در رزومه خود ذکر کنید.

چرا فهرست‌بندی و درج مطالب منتشر شده روی CV مهم است؟

درج سوابق علمی منتشر ‌شده در رزومه

اولین دلیل برای اهمیت درج مقاله یا کتاب‌های منتشر شده در CV این است که شما با این کار ثابت می‌کنید در یک زمینه خاص علمی، تجربه و دانش دارید.

این لیست همچنین نشان می‌دهد که شما مهارت بالایی در نوشتار و تحلیل دارید‌. نشان دادن دانش و مهارت‌های خود از طریق مطالب منتشر شده شما زمانی مهم است که برای یک کار علمی یا تحقیقاتی درخواست می‌کنید، مانند:

  • محقق
  • دستیار تحقیق
  • استاد
  • استادیار
  • دانشمند
  • مدیر آزمایشگاه
  • ریاست

CV شما بهترین مکان برای فهرست‌بندی و درج مقاله‌های (کتاب‌های) شما است زیرا به کارفرما اجازه می‌دهد تمام تجربیات و دستاوردهای شما را در یک فضا داشته باشد.

چه نشریات و مقالاتی را درج کنیم؟

هرگونه اثر معتبری را که چاپ کرده‌اید یا در شرف انتشار است، در رزومه خود قرار دهید. نشریات معتبر به طور معمول توسط افراد متخصص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، به این معنی که متخصصان هر حیطه قبل از انتشار، مقاله را ارزیابی کرده‌اند تا از صحت و کیفیت خوب آن اطمینان حاصل کنند. مطالب منتشر شده معتبر شامل موارد زیر هستند:

  • کتاب‌های دانشگاهی
  • مقالات پژوهشی منتشر شده در مجلات علمی
  • مقالات تحقیقی در انتظار انتشار
  • مقالات علمی
  • مقالات کنفرانس‌ها

از درج مطالبی که در وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها یا مقالاتی که در مجلات یا نشریات غیرعلمی منتشر می‌شوند، خودداری کنید. اگر پایان‌نامه شما در مجله‌ای منتشر نشده است، آن را در قسمت “آموزش” CV خود به جای “مقاله‌ها (کتاب‌ها)” ذکر کنید. برای رزومه چه مطالب منتشر شده‌ای قابل ارائه هستند؟

فهرست انتشاراتی که می‌توانید در رزومه خود ثبت کنید، عبارت‌اند از:

  • ارائه‌ها در کنفرانس‌های تجاری
  • کتاب یا بخشی از یک کتاب غیر دانشگاهی
  • مقالات در مجله‌های صنفی
  • مقالات در مجلات صنعتی

نحوه فهرست‌بندی و درج مقالات یا کتاب‌های منتشر شده در CV یا رزومه

درج سوابق علمی منتشر ‌شده در رزومه

پیش از هر چیز به شما پیشنهاد می‌دهیم برای آماده کردن این رزومه از زبان انگلیسی استفاده کنید. اهمیت زبان انگلیسی در کار آنقدر بالاست که می‌تواند شما را از سایر متقاضیان متمایز کند. به این ترتیب نشان می‌دهید که شما نه تنها به زبان فارسی بلکه به زبان انگلیسی هم تسلط دارید. از اصلی‌ترین مزایای جذب نیروی مسلط به زبان انگلیسی می‌توان به ماموریت‌های کاری خارج از کشور، امکان دسترسی به جدیدترین آپدیت‌های علمی و جست‌وجوی سریع در منابع اصلی اشاره کرد.

نمی‌دانید در زبان انگلیسی چقدر تسلط دارید؟ پیشنهاد ما در این زمینه شرکت در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی است. به این ترتیب با خیال راحت برای به دست‌آوردن یک موقعیت شغلی اقدام می‌کنید. حالا برویم سراغ نحوه‌ درج مقالات در رزومه شما.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

هنگام فهرست‌بندی مطالب منتشر شده، مهمترین جزئیاتی که باید ذکر شود، عنوان اثر و محل انتشار آن است.

این جزئیات به کارفرما اجازه می‌دهد تا موضوع مطلب ارائه‌شده شما را به سرعت بفهمد و در صورت نیاز آن را پیدا کند. در ادامه چند روش پذیرفته‌شده برای ارائه این لیست در CV را ذکر کرده‌ایم:

  1. نحوه یا فرمت ارائه فهرست خود را انتخاب کنید. اگر کتاب‌ها و مقالات شما محدود هستند، می‌توانید آن‌ها را در یک زیربخش تحت عنوان تحقیقات و مقالات ارائه دهید. اگر نیاز به ارائه این لیست در CV دارید، یک صفحه اضافی برای آن در نظر بگیرید. این روش مرسوم‌تر است.
  2. سبک فهرست‌بندی مناسبی را انتخاب کنید و به ‌طور مداوم از آن استفاده کنید. شما می‌توانید از سبک MLA یا APA استفاده کنید. معمولا رشته‌های علوم انسانی مانند فلسفه‌، تاریخ و زبان اغلب از سبک MLA پیروی می‎کنند، در حالی‌که رشته‌های فنی و مهندسی به طور معمول از سبک APA پیروی می‌کنند.
  3. از ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید. با جدیدترین مطالب منتشر شده خود شروع کنید و بقیه را به ترتیب نزولی لیست کنید تا به اولین اثری که منتشر کرده‌اید، برسید.
  4. مطالب منتشر ‌شده قدیمی را از لیست خارج کنید. شما می‌توانید مطالب قدیمی یا نشریاتی که دیگر مفید یا مرتبط با شغل و رشته شما نیستند را نیز حذف کنید.
  5. مطالب در نوبت انتشار را در لیست خود ذکر کنید. مقالات (کتاب‌هایی) را که در نوبت چاپ یا بازبینی قرار دارند، به لیست خود اضافه کنید. عنوان این مقالات را به صورت ایتالیک درج کرده و قسمت مربوط به محل انتشار را خالی بگذارید.
  6. توجهات را به خود جلب کنید. اگر نشریه شما دارای نویسندگان مشترک است، نام آن‌ها را هم ذکر کنید، اما نام خود را به صورت برجسته (Bold) بنویسید.

اگر می‌خواهید لیست مقاله‌ها (کتاب‌های) خود را در رزومه فهرست کنید، می‌توانید روش ساده‌تری را به کار بگیرید:

  • یک بخش اختصاصی ایجاد کنید. یک زیربخش از رزومه خود به عنوان “انتشارات” اختصاص دهید.
  • از ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید. ابتدا به‌روز‌ترین و جدیدترین آثار را اضافه کنید و در ادامه سایر را اضافه کنید تا از اشغال فضای اضافی در رزومه جلوگیری کنید.
  • به فهرست خود سبک بدهید. به جای پیروی از سبک MLA یا APA، می‌توانید عنوان، نام انتشار و تاریخ هر اثر را به سادگی لیست کنید.

به عنوان مثال: “تجزیه و تحلیل معماری گوتیک در کلیساهای جامع آلمان”، انجمن بین المللی معماری، ژوئن 2018.

درج سوابق علمی منتشر ‌شده در رزومه

سبک فرمت APA برای مقالات منتشر شده

نام خانوادگی، حرف اول اسم اول، حرف اول اسم وسط، (سال انتشار)، عنوان مقاله، نام منتشر کننده، چاپ (نسخه) و صفحه منتشر شده.

سبک فرمت MLA برای مقالات منتشر شده

اسم نویسنده، “عنوان مقاله”، نام مجله، جلد، نسخه، تاریخ و صفحه منتشر شده.

فرمت APA برای کتاب‌های منتشر شده

نام خانوادگی، حرف اول اسم اول، حرف اول اسم وسط، (سال انتشار)، نام کتاب، زیرعنوان و نام منتشر کننده.

فرمت MLA برای کتاب‌های منتشر شده

نام نویسندگان، عنوان کتاب، زیر عنوان، منتشر کننده و سال انتشار.

لیست و فهرست خود را به صورت مدام به‌روز کنید. اگر در تهیه فهرست با سوالاتی روبرو بودید، رزومه افراد معتبر در حوزه کاری یا همکاران خود را ببینید. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر، CV‌های مرتبط را ببینید و به سوالاتتان پاسخ دهید.

به خاطر داشته باشید جدا از فرمت و سبکی که انتخاب می‌کنید CV شما باید مرتب و ساده باشد، به طوری‌که کارفرما بتواند به راحتی به اطلاعات مورد نیازش دسترسی پیدا کند.

اگر همچنان در آماده‌سازی رزومه با مشکلاتی روبرو بودید، روی رزومه ساز ایران تلنت حساب باز کنید. ما به شما کمک می‌کنیم تا موقعیت شغلی دلخواهتان را هرچه سریع‌تر بیابید.

منبع indeed
۱ دیدگاه
  1. هلنا می‌گوید

    من اخرش نفهمیدم اگه مثلا ما مقاله امونو توی یه سایت اپلود کنیم نمیشه اونو توی رزومه امون ثبت کنیم یا میشه?!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.