نکات کلیدی مصاحبه که افراد با تجربه هم فراموش می کنند

حتی اگر از زمانی که مصاحبه شده اید گذشته باشد، در حال تغییر مسیر حرفه ای باشید یا در جستجوی کار، ممکن است نکات زیر را کاربردی بیابید تا برای یک مصاحبه آماده شوید. بنابراین، در ادامه بخش های مختلفی که قبل، در حین یا بعد از مصاحبه باید انجام دهید را به تفصیل بیان کرده ایم:

 

یک هفته قبل سئوالات مصاحبه را تمرین کنید

در این مدت، بهتر است به سئوالات اصلی که ممکن است در یک مصاحبه مطرح شوند فکر کنید. بدانید که چگونه می خواهید در مورد خودتان، علایق و صلاحیت هایتان به شکلی حرفه ای اما مشتاقانه صحبت کنید. از یک دوست بخواهید این مصاحبه را برایتان شبیه سازی کند و به شما بازخورد بدهد که چطور به نظر می رسید. آیا تند صحبت می کنید؟ زیاد می گویید اوممم یا زیاد از “مثلا ” استفاده می کنید؟ اگر کسی را ندارید، خودتان این کار را انجام دهید و صدایتان را ضبط کنید.

سپس، همین که این کار را کردید، سعی کنید به سئوالات رفتاری پاسخ دهید. اگر زمان اضافه داشتید، روی پاسخ هایتان به سئوالات حل مسئله تمرکز کنید. به علاوه، باید چهار یا پنج سئوال نیز آماده کنید تا در مصاحبه بپرسید. این سئوالات می توانند هر چیزی باشند به جز پروژه هایی که انجام خواهید داد، جوری که تعلیم داده خواهید شد، برنامه پنج ساله شرکت، فرهنگ سازمانی شرکت و کار مورد علاقه فرد استخدام کننده. در حالی که برای پرسیدن هر 5 سئوال وقت ندارید، بهتر است اگر در طول مصاحبه به سئوالات تان پاسخ داده شد، چند سوال ذخیره داشته باشید.

 

شب قبل لباس ها و برنامه خود را آماده کنید

آخرین چیزی که می خواهید این است که خواب بمانید و در عرض 10 دقیقه حاضر شوید.  پس از شب قبل لباسی را که می خواهید بپوشید آماده کنید.رسمی یا غیر رسمی؟ بین این دو تفاوت وجود دارد. می توانید به اینستاگرام شرکت سر بزنید و ایده بگیرید.

سپس، نوبت این است که در دقایق آخر، برای مصاحبه آماده شوید. در کنار این که یادداشت ها و جواب های خود را مرور می کنید، در مورد شرکت تحقیق کنید و سایت شان را بخوانید و شبکه های اجتماعی شان را مرور کنید. شمایی از آنچه شرکت انجام می دهد، ماموریت شان و آن چه شما می توانید برایشان انجام دهید را به دست بیاورید. خوب است بدانید شرکت مورد نظر چه نقشی در آن صنعت ایفا می کند.

هم چنین، به شرح شغلی نگاه دیگری بیندازید تا ببنید آیا موردی وجود دارد که فردا در موردش صحبت کنید یا نه. تا اگر جواب آماده شما این باشد که همه کارها را تنهایی انجام می دهید، شرکت به دنبال کار تیمی نباشد.

روز مصاحبه این جزئیات را مد نظر داشته باشید

امروز همان روز سرنوشت ساز است! حتما آماده هستید (چون کارهایی را که بالا گفتیم انجام داده اید) کمی زودتر بیدار شوید، حسابی سرحال شوید. یک صبحانه سالم بخورید و آماده شوید از خانه بیرون بزنید. جوری برنامه ریزی کنید که پنج دقیقه زودتر برسید.

این سئوالات را از خودتان بپرسید:

-آیا چیزی هست که در مورد نوع مصاحبه باید بدانم؟ مانند این که یک نفر با من مصاحبه خواهد کرد یا سه نفر؟ آیا اسم همه را می دانم؟

-مصاحبه چند دقیقه طول می کشد؟ اگر کل روز طول بکشد بهتر است با خودم خوراکی داشته باشم.

-آیا لازم است غیر از کپی رزومه و یک دفتر یادداشت چیزی با خودم بیاورم؟

-آیا لازم است نکته خاصی را در مورد رسیدن به محل مورد نظر بدانم؟ مثل ترافیک غیرعادی یا تاخیر مترو؟

 

در طول مصاحبه خودتان باشید

لحظه حقیقت فرا رسیده است: حالا تمام کاری که می توانید بکنید این است که نفس بکشید، لبخند بزنید، دست کارفرما را بفشارید و صبر کنید تا او جلسه را شروع کند.

در مصاحبه صداقت بهترین سیاست است. اشکالی ندارد اگر همه چیز را ندانید، حتی اگر برایش تمرین کرده باشید. در مورد دستاوردهایتان زیاده گویی نکنید اما آن ها را هم دست کم نگیرید و از موضوعاتی مانند نوشیدن، خواب ماندن یا کارهایی که رئیس قبلی تان خوشش نمی آمد فاصله بگیرید. در طول مصاحبه، مصاحبه کننده را بسنجید و ببینید مکالمه چطور دارد پیش می رود. اگر احساس کردید مصاحبه به سرعت پیش می رود، یکی از سئوالاتی را که آماده کرده بودید بپرسید تا به روال برگردید. و در نهایت، نسبت به ژست و تماس های چشمی تان آگاه باشید. امروز روزی نیست که بخواهید خجالتی باشید.

 

اگر مصاحبه تلفنی است: از کلمات کمک بگیرید

به دلیل این که نمی توانید از زبان بدن تان استفاده کنید، مطمئن باشید صدایتان واضح است. به آرامی و با دقت صحبت کنید و تن صدایتان را مثبت و مطمئن نگه دارید.

 

 

 

 

اگر مصاحبه ویدئویی است از اطراف تان مطلع باشید

نکته مثبت مصاحبه ویدئویی این است که بتوانید در آرامش و در خانه خودتان آن را انجام دهید. نکته منفی این است که اگر آن را در خانه خودتان انجام دهید، باید بدانید اطراف تان چه می گذرد. مثلا آیا اتاق تان مرتب است یا چه جور عکس هایی به دیوار زده اید؟ در طول مصاحبه تمرکزتان روی دوربین باشد و نه صورت خودتان (مصاحبه کنندگان متوجه می شوند اگر نگاه تان به صورت خودتان باشد). همان طوری رفتار کنید که در یک مصاحبه حضوری رفتار می کنید. لبخند بزنید، سر تکان بدهید و زیادی تکان نخورید.

 

بعد از مصاحبه با یک یادداشت تشکر پیگیری کنید

وقتی مصاحبه را به پایان رساندید، به این معنی است که مصاحبه به خوبی پیشرفته است! صرف نظر از این که چه احساسی دارید، همیشه یک روز بعد از مصاحبه، یک یادداشت تشکر مختصر و ساده بفرستید و منتظر نتیجه بمانید.

مصاحبه شغلی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.