10 شغلی که تا سال 2030 از بین می‌روند

فناوری و تکنولوژی به سرعت در حال رشد است و در حال حاضر، تمام زندگی ما به شکل غیر قابل باوری به همین فناوری گره خورده است. اگرچه بسیاری این تغییر را پیشرفت نام‌گذاری می‌کنند و آن را مثبت می‌دانند، اما این رشد فزاینده تأثیر منفی روی بازار کار و مشاغل مختلفی گذاشته است. این می‌تواند یک اعلام خطر برای استخدام افراد باشد و بسیاری از کسب و کارها باید خود را برای مواجهه با این مشکل آماده کنند. اما با این حال، نمی‌توان جلوی برخی تغییرات را گرفت و باید تسلیم آنها شد. مشاغل بسیاری را احتمالا تا ده سال آینده نخواهیم داشت و در این مقاله قصد داریم تا به ۱۰ مورد از آنها اشاره کنیم.

1. آژانس مسافرتی

زمانی برای رزرو بلیط هواپیما و خرید تور باید به آژانس‌های مسافرتی می‌رفتید و در آنجا با مسئول هر بخش گفتگو می‌کردید تا به بهترین انتخاب برسید و در نهایت، خرید خود را قطعی می‌کردید. اکنون، با وجود وب‌سایت‌های بسیار در این زمینه، هر کسی می‌تواند تعطیلات خود را به راحتی و با چند کلیک ترتیب دهد و زمان خود را برای کارهای دیگر اختصاص دهد. تنها چیزی که برای این کار شما نیاز دارید کارت بانکی و زمان برای جستجو در وب‌سایت‌ها است.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

در حالت رزرو آنلاین، شما می‌توانید به راحتی تمام انتخاب‌ها را مقایسه کنید و حتی رزرو هتل را با بهترین قیمت انجام دهید. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی پی به کم رنگ شدن کسب و کار خود در عرصه گردشگری برده‌اند و حتی بسیاری از آنها تا قبل از رسیدن سال 2030، آژانس خود را تعطیل کرده‌اند. اما باید گفت که صنعت گردشگری به قدری گسترده است که می‌توان سراغ دیگر بخش‌های آن رفت.

2. صندوق‌دار

در چند سال گذشته با پیشرفت تکنولوژی، دیگر کمتر کسی را شاهد هستیم که پول نقد همراه خود داشته باشد و آن را به صندوق‌دار بدهد. کارت اعتباری و پرداخت‌های آنلاین، کار پرداخت هزینه را کاملا مکانیزه کرده است. با این حال هستند افرادی که هنوز به این روش عادت نکرده‌اند و دوست دارند تا هزینه را نقدی پرداخت کنند. در بسیاری از کشورهای مدرن و پیشرفته دیگر خبری از صندوق‌دار نیست و مردم هنگام خرید کارت بانکی خود را می‌کشند و پولی به صورت نقد این وسط جابجا نمی‌شود.

3. پستچی

در حالی که هنوز نیاز به پیک برای تحویل بسته وجود دارد، اما برای حمل و ارسال نامه به شکل سنتی دیگر نیازی به کسی نیست. این تغییر عمدتا به این دلیل است که تا ده سال آینده دیگر خبری از ارسال نامه به صورت سنتی وجود ندارد و نامه نگاری‌ها تماما به صورت آنلاین و از طریق ایمیل خواهد بود.

4. کارگر نساجی

کاهش تعداد کارمندان در صنعت نساجی به دلیل کمبود تقاضا برای محصولات نیست، بلکه به دلیل نوع تولید آنها است. ماشین آلاتی که تمام روند تولید و ساخت پارچه را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند، راه را برای کار کارگران نساجی بسته‌اند.

در حالت نیمه اتوماسیون نیز تنها به چند کارگر محدود برای رسیدگی به ماشین‌ها نیاز است که این حالت هم، نیاز به کارگر نساجی را کم خواهد کرد.

5. بازاریاب تلفنی

اکثر مردم (البته به غیر از بازاریاب‌های تلفنی) در واقع از این مورد خوشحال خواهند شد. چرا که دیگر قرار نیست تلفن‌های وقت و بی وقت را جواب دهند و به تبلیغات آنها گوش دهند. بسیاری از شرکت‌های بازاریابی تلفنی استخدام افراد را کم کرده‌اند و به جای آن از منشی‌های تلفنی ضبط شده استفاده می‌کنند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

6. انبارداری

مشاغلی که در آن افراد باید کارهایی را به صورت تکراری انجام دهند، در میان اولین مشاغلی خواهند بود که در ده سال آینده از بین خواهند رفت و اتوماسیون خواهند شد. هوش مصنوعی در آینده حرف اول را خواهد زد، وظایف متوالی را سریع‌تر و با دقت بالاتر از کارگران انسانی انجام می‌دهد. کارگران انبار و سایر مشاغل مبتنی بر تولید به طور خودکار کار خود را از دست خواهند داد، چرا که ربات‌ها قادر خواهند بود وسایل را با کارایی بیشتر و نگرانی‌های ایمنی کمتر نسبت به انسان جابجا کنند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

7. خدمات مشتری

بخش خدمات مشتریان نیز پتانسیل بسیار بالایی در اتوماسیون شدن دارد. تا به امروز تکنولوژی نتوانسته است به خوبی جای این افراد در شرکت‌ها را بگیرد، چرا که اعتقاد بر این است که ربات نمی‌تواند آن حس را که انسان به مشتری القا می‌کند را بدهد. با این حال، این بخش از کسب و کارها نیز به سرعت در حال پیشرفت است و ما فکر می‌کنیم این بخش طی چند سال آینده کاملاً تغییر کاربری دهد.

8. تحقیق و دیتا اینتری

باز هم هوش مصنوعی نقش مهمی در این بخش از صنایع ایفا خواهد کرد و با ساخت ابزارهای اتوماتیک، دیگر نیازی به انسان در تحقیقات و همچنین دیتا اینتری ( ورود اطلاعات ) نخواهد بود.

9. خدمات فست فود

دهه آینده شاهد اتوماسیون کامل تولید و توزیع خدمات فست فود خواهیم بود. در حال حاضر در بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود، سلف سرویس پیشرفته غذا را مشاهده می‌کنیم که به موجب آن سفارش غذا به راحتی چند کلیک است. بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها از طریق هوش مصنوعی مجهز به ربات هستند و در کنار آن یک یا دو انسان برای نظارت بر کل کارها و اطمینان از درست انجام شدن کارها، کار می‌کنند.

10. چوب بری

هرچه تعداد بیشتری از محصولات کاغذی دیجیتالی می‌شوند و شرکت‌ها و دولت‌ها به سمت محیطی سبزتر و پایدارتر حرکت می‌کنند، چوب بری‌ها به گونه‌ای در معرض خطر از دست دادن کار خود قرار می‌گیرند.

اگرچه چشم انداز این مشاغل ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما نمی‌توان این تعطیلی‌ها را خبر بدی دانست. طبق گزارش‌ها و بررسی‌ها، مشخص شده است که 85 درصد مشاغل موجود در سال 2030 حتی اختراع نشده‌اند و این می‌تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که کار خود را در طی این چند سال از دست می‌دهند. بسیاری از مشاغل موجود در این لیست مهارت‌هایی دارند که می‌تواند از آنها در دیگر مشاغل نیز استفاده کرد.

انعطاف پذیری و تمایل به تغییر شغل ویژگی مهمی در بازار کار آینده خواهد بود. اگر می‌خواهید در میان افرادی نباشید که تکنولوژی کار آنها را از دستشان در می‌آورد، باید به دنبال مهارت‌های همیشه سبز باشید  با قوی کردن این مهارت‌ها خود را برای مشاغل آینده‌دار آماده کنید.

آیا شغل شما از تکنولوژی و تغییراتی که اعمال می‌کند محفوظ است؟ فکر می‌کنید در آینده چه مشاغل دیگری خودکار و اتوماتیک می‌شوند؟ در بخش نظرات با ما در این باره صحبت کنید و نظر خود را با ما در میان بگذارید!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.