چطور فعالیت های داوطلبانه می تواند منجر به کار پیدا کردن شود

فعالیت های داوطلبانه در دنیای امروز اهمیت فوق العاده ای دارند. این فعالیت ها نه تنها برای کارجویان سازنده هستند، بلکه به کارفرمایان نشان می دهند که فردی که رزومه اش را می خوانند مایل به یادگیری بیشتر و فردی انعطاف پذیر است.  بسیاری ممکن است از خودشان بپرسند چرا وقت و انرژی شان را در کاری بگذارند که برایشان درآمدی ندارد، در حالی که این طرز تفکر به کلی اشتباه است. زیرا در بسیاری از محیط های کاری، فعالیت های داوطلبانه پیش زمینه ورود فرد به دنیای کاری حرفه ای را نیز فراهم می کنند. این قبیل فعالیت ها به شیوه های مختلفی می توانند مسیر فرد برای ورود به یک شغل را آسان تر کند؛ برخی از این شیوه ها را می توانید در ادامه مطلب بیابید.

 

تجربه کردن و یادگیری بیشتر

کارهای های داطلبانه معمولا راحت تر به دست می آیند و به همین دلیل فرصت خوبی برای یادگیری بیشتر هستند. ممکن است تجربه کاری کم یا غیر مرتبطی داشته باشید یا حتی تا به حال کاری انجام نداده باشید. کارهای داوطلبانه نسبت به کارهای تمام وقت یا نیمه وقت، شرایط به کار گیری آسان تری نیز دارند. به همین دلیل می توانید از آن ها به عنوان تجربه مغتنمی برای یادگیری کارهایی که تا به حال انجام نداده اید یا در آن ها مهارت کمی دارید استفاده کنید تا رزومه و توانایی های خود را بهبود بخشید. اما توجه داشته باشید که موقعیت های داوطلبانه نیز ممکن است سختگیری ها و انتظارات خاص خودشان را داشته باشند و داوطلبانه بودن به این معنا نیست که می توانید هر موقع که خواستید کار کنید یا انتظارات جایی را که برایش کار می کنید برآورده نکنید. حتی در موقعیت های داوطلبانه نیز سخت کوش باشید و بهترین خودتان را ارائه دهید.

 

 

فرصت اشتباهات کردن

از آن جایی که معمولا داوطلبان افرادی با تجربه کم یا بدون تجربه هستند، ضمن این که از آن ها انتظار کار جدی و سخت کوشانه می رود، به همین نسبت نیز نسبت به خطاهای آن ها امکان چشم پوشی بیشتری وجود دارد. سرپرستان داوطلبان عموما با صبر و حوصله می توانند خطاهای احتمالی را تصحیح کنند و راه درست انجام دادن آن ها را به شما نشان دهند. در اکثر موارد، این خطاها قابل گذشت هستند و ضرر قابل توجهی به بار نمی آورند. با این حال، باز هم یادآوری می کنیم که کار داوطلبانه به معنای کار متفرقه و کم اهمیت نیست و گاه تلاش بی وقفه ای را می طلبد.

 

ارتباط گرفتن با افراد حرفه ای

یکی از مهم ترین مزیت های داشتن تجارب داوطلبانه، شبکه سازی است. شبکه سازی مهارتی است که با کمک آن می توانید شانس استخدام شدن خود را افزایش دهید. شبکه سازی به معنای برقراری ارتیاط سازنده با افرادی است که می توانند با شناختن شما و توانایی هایتان، فرصت های شغلی را برایتان محیا کنند یا شما را به محیط های کاری دیگری ارجاع دهند. به همین دلیل باید در محیط کار داوطلبانه خود نسبت به فرصت هایی که ممکن است برایتان فراهم شود هشیار باشید. حواستان باشد که چه افرادی می توانند به پیش رفتن شما در مسیر شغلی دلخواه تان کمک کنند و با آن ها ارتباط سازنده ای برقرار کنید و از علایق و توانایی هایتان حرف بزنید. با شناساندن خودتان به عنوان فردی پر تلاش، خلاق و منضبط، کاری کنید که در صورت فراهم شدن یک موقعیت کاری، اولین نفری باشید که با شما تماس می گیرند.

 

افزایش اعتماد به نفس 

نه تنها داشتن فعالیت داوطلبانه در رزومه تان یک امتیاز مثبت است و نشان می دهد شما فردی فعال و گشوده به تجربیات مختلف هستید، بلکه اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می دهد. با انجام کارهای داوطلبانه، مهارت های جدیدی یاد می گیرید که تصور خودتان از توانایی هایتان را بهبود می بخشد و کمک تان می کند نسبت به توانایی های خود اعتماد بیشتری  داشته باشید و جسارت اقدام کردن برای موقعیت های شغلی جدی تری را به دست آورید. به طور کلی، دیدن دستاوردها و عملی کردن توانایی هایمان احساس فوق العاده مثبتی به ما می دهد. به همین دلیل لازم است که برای شروع مسیر حرفه ای خود از فعالیت های داوطلبانه شروع کنید. به دست آوردن تجارب گوناگون و گرفتن بازخوردهای مثبت از عملکردتان، یک شروع عالی برای حرفه ای شدن است.

 

آیا اصلا این کار را دوست دارید؟

شاید بعد از گذراندن مدتی فعالیت داوطلبانه در یک محیط کاری، به این نتیجه برسید که آن کار را دوست ندارید و مایل نیستید که در آن زمینه فعالیت کنید. این یکی از مزیت های کار داوطلبانه است که به شما اجازه می دهد یک محیط کاری را تجربه کنید و وظایف آن را آشنا شوید تا با شناخت بیشتر تصمیم بگیرید. با داشتن چنین تجربه ای، در مدت زمان کمتری می توانید موقعیت شغلی دلخواه خود را پیدا کنید و از هدر دادن توانایی هایتان جلوگیری کنید.

حس خوب

با انجام کارهای داوطلبانه، به غیر از تلاشی که برای خود و پیشرفت تان صرف می کنید، از احساس خوب حاصل از کمک کردن به دیگران نیز بهره مند می شوید. برای مثال اگر در یک خیریه مشغول به کار هستید، به راحتی نتایج کار خود را مشاهده می کنید و قلب تان لبریز از عشق می شود. همیشه نباید انتظار دستاوردهای مادی را داشت. خیلی وقت ها این روح ماست که به گرفتن بازخوردهای عمیق و انسانی احتیاج دارد تا تازه شود. و مطمئن باشید همه انسان ها این نیاز را در قلب خود احساس می کنند.

 

بنابراین دفعه بعد که آگهی فعالیت های داوطلبانه یک خیریه یا سمن را دیدید، تردید نکنید و برای رشد فردی و حرفه ای تان به آن بپیوندید! ممکن است خیلی از همسن و سالان یا آشنایان شما با شما صحبت کنند تا از این تصمیم تان منصرف شوید، در حالی که حالا از اهمیت کارهای داوطلبانه آگاه هستید و حتی ممکن است بتوانید دوستانتان را نیز با خودتان همراه کنید!

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.