پنج راه برای این که قبل از مصاحبه اعتماد به نفس تان را افزایش دهید

برای مصاحبه شغلی اعتماد به نفس تان را فرا بخوانید و با 5 راه ساده آن را تقویت کنید.

 

مصاحبه شغلی

 

1.داستان گویی را متوقف کنید

یکی از قابلیت های اولیه ذهن شما این است که خطر را کوچک و دستاوردها را بزرگ جلوه می دهد. بنابراین در موقعیت هایی که نتیجه نامشخص است، به خصوص در موقعیت هایی که ممکن است خرابکاری کنید، ذهن  شروع به پردازش داستان می کند تا شما را امن نگه دارد. این داستان ها از شکستن شدن شما جلوگیری می کند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

هر وقت معلوم نباشد چه اتفاقی می افتد، ذهن شما شروع به داستان سرایی می کند، بنابراین حیاتی است که آن چه ذهن بیش از حد تحلیل گر شما در حال خلق کردن است را تشخیص دهید. به دغدغه های شامل نگرانی دقت کنید و به خودتان اجازه دهید سرخوشی این داستان ها تنها برای لحظاتی ادامه پیدا کند و سریعا به واقعیت برگردید. این تنها راهی است که می توانید برای یک مصاحبه آماده شوید.
 

 

 

2.به بهترین خودتان بازگردید

بهترین خودتان بودن به این معناست که جایی باشید که در آن می درخشید و احساس سرزندگی می کنید. زمانی که جایی هستید، دو اتفاق می افتد؛ اول از همه، به سادگی از هرچیزی که در لحظه دم دست دارید استفاده می کنید، یعنی همه مهارت ها، تجارب، هوش و استعدادها و نقاط قوت و بلاخره، غریزه تان. و دوم، اجازه نمی دهید اضطراب جلوی اعتماد به نفس شما را بگیرد.

این دو اتفاق در مصاحبه به شما این امکان را می دهند که احساس کنید اوضاع رو به راه است و حالتان خوب است. وقتی روی صندلی نشسته اید احساس کمال می کنید تا این که ناگهان احساس می کنید اوضاع خطرناک شده است. برای کمک گرفتن از این احساس، این تمرین را امتحان کنید: بنشینید و چشم هایتان را ببندید و غرق این احساس شوید که سیلندرهای وجودتان بخار بیرون می دهند. احساس کنید که این حس به وجود آمده کجای بدن تان قرار دارد، مثلا روی معده یا سینه یا نوک انگشتان تان. تصور کنید که آن قسمت بدن تان منبعی از انرژی است که درون تان غوطه ور می شود. آن گاه، زمانی که احتیاج داشتید، روی آن قسمت از بدن تان تمرکز کنید و به بهترین حالت وجودتان بازگردید.

 

3.نفس بکشید

احساس عصبی بودن واکنشی فیزیولوژیک به خطر است. واکنشی که باعث می شود قلب تان تندتر بزند، کف دست هایتان عرق کند و احساس کنید دنیا دور سرتان می چرخد. به احتمال زیاد وقتی این علائم را داشته باشید احساس درب و داغان بودن می کنید. باعث تسکین شماست اگر بگوییم درون تان یک آرامش بخش دارید، یعنی راهی که باعث شود کنترل اوضاع را به دست بگیرید و به خودتان مسلط شوید: نفس کشیدن.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

اگر قبل از مصاحبه احساس  اضطراب می کنید، به آرامی توجه تان را به نفس کشیدن تان معطوف کنید. نگاه کنید که چطور نفس کشیدن باعث می شود بدن تان تکان بخورد.  توجه تان را معطوف به نفس کشیدن نگه دارید و به احساساتی که هنگام بازدم درون تان تجربه می کنید نگاه کنید. لحظاتی بین دم و بازدم توقف کنید.
با این کار روند اضطراب را مختل می کنید و با نفس کشیدن ثبات را درون بدن تان به وجود می آورید. تجربه کامل چرخه تنفس راهی است تا به درون تان، یعنی جایی که اعتماد به نفس تان واقع شده بازگردید.

4.رد شدن را طبیعی بدانید

همان طور که احتمالا تجربه خواهید کرد، رد شدن تجربه ناخوشایندی است. رد شدن به عنوان یک کارجو ممکن است باعث شود از خودتان بپرسید آیا واقعا آن قدر که فکر می کنید خوب هستید؟ و از خودتان می پرسید آیا کار اشتباهی انجام داده اید یا موردی بوده که مسئولین استخدامی خوششان نیامده است؟ احساس داغ شرم ممکن است باعث شود احساس کنید کوچک یا غیر مهم هستید. این احساس سطح پایینی است و برای اعتماد به نفس شما ضرر دارد.

رد شدن لزوما یک اتفاق ترسناک نیست. اگر از شما خواسته نشد برای مصاحبه دوم بگردید، دنیا به آخر نرسیده و به این معنا نیست که شما به اندازه کافی خوب نیستید. اگر برای مصاحبه بعدی هم دعوت شدید اما پیشنهاد کار را نگرفتید هم اشکالی ندارند. سعی نکنید این را دستاویزی برای قضاوت کردن خود قرار دهید. شاید این فقط یک نشانه بوده که این کار برای شما در این زمان مناسب نیست. اجازه ندهید رد شدن از نظر حرفه ای شما را کوچک کند.

 

 

 

5.فرایند را انسانی کنید

وارد شدن به اتاق مصاحبه و فکر کردن به این که مصاحبه کننده برای قضاوت شما آن جاست بسیار آسان است. در حقیقت، این درست است که آن ها شما را به خاطر رزومه که چشم مدیر استخدامی را گرفته است برای مصاحبه دعوت کرده اند. شما به آن جا فراخوانده شده اید تا مسئول استخدامی در مورد تجاربی که روی کاغذ نوشته اید بشنود. مطمئن باشید هیچ کس منتظر نیست ببیند دست های شما چقدر عرق کرده یا پاهایتان می لرزد.

باور کنید یا نه، آن ها طرف شما هستند. آن هما می خواهند ببینند شما چه کسی هستید و چه کار می کنید و چقدر خوب در فرهنگ سازمان و تیم جا می افتید. هدف آن ها این است که شغلی را به فرد شریفی پیشنهاد دهند که بتواند ارزش افزوده بیاورد. پس آن ها را به عنوان هم پیمانان خود ببینید که می خواهند شما را به سمت شغل مورد علاقه تان راهنمایی کنند، نه دشمنانی که منتظر سقوط شما هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.