مسیر شغلی و مراحل حرفه ای پیش روی دانشجویان

با گذشت زمان و تغییر تکنولوژی های مورد استفاده در کار و زندگی حرفه ای، پیش بینی آینده و نیاز سنجی برای مشاغل آینده مشکل خواهد بود. اما عموما با شناخت مشکلات اطرافمان و در نظر گرفتن راه حل های احتمالی، پیش بینی مسیر شغلی برای دانشجویان خیلی سخت نخواهد بود.

مسیر شغلی برای دانشجویان

یکی از مواردی که دانشجویان باید در نظر داشته باشند این است که احتمالا کاری که به آن علاقه دارند و کاری که در حال حاضر به عنوان کارآموز انجام می دهند و کاری که چندین سال آینده از آن بازنشسته می شوند ممکن است خیلی به هم شباهت نداشته باشند ولی این مشابه نبودن مشاغل در روند مسیر حرفه ای ما به هیچ وجه نشانه ضعف یا مشکل نخواهد بود. درواقع در طول مسیر حرفه ای این مورد بسیار طبیعی است. به یاد داشته باشید این طرز تفکر که همرواره باید یک راه حرفه ای را دنبال کنیم حتی اگر به آن علاقه ای نداریم، یک تصور غلط است.

خیلی مهم است که ما در مسیر حرفه ای خود تمرکز داشته باشیم و از سطحی نگری پرهیز کنیم ولی باید در جهت شناخت توانمندی های خودمان گام برداریم و از یادگیری لذت ببریم.

 

راه های شناخت توانمندی ها و علایق حرفه ای

 

تحقیق کنید

در دنیای وسیع اینترنت همواره محتواهای بسیار خوبی در دسترس ما هستند که می توانیم از جهت بررسی حرفه مورد علاقه، بازار کار این حرفه، مهارت های مورد نیاز برای برای کار کردن در آن مسیر مشخص  روی این محتواها حساب کنیم. سعی کنید نظر افراد شاغل در این حرفه را جویا شوید، مطالعات جانبی در مورد آن داشته باشید، این حرفه را در سطح جهانی بررسی کنید و در نهایت با اطلاعات کامل وارد این برهه مهم از زندگی تان شوید.

 

با حرفه ای ها مشورت کنید

این روز ها واژه منتور زیاد به گوش می خورد و خب تقریبا یک مفهوم جدید به شمار می رود. اما یکی از مهمترین مراحل زندگی حرفه ای انتخاب یک منتور یا راهنمای مناسب است. به هیچ عنوان نقش آن را کمرنگ در نظر نگیرید و در انتخاب این فرد در مسیر شغلی تان حساس باشید. یک نکته مهم در خصوص منتورینگ این است که سعی کنید سوابق حرفه ای این فرد را بررسی کنید و از بابت حرفه ای بودن این فرد مطمئن شوید.

وارد عمل شوید

نکته بسیار مهم و کلیدی در حرفه ای شدن، همین موضوع است که از همان ابتدای کار و در دوران دانشجویی وارد عمل شوید. خود دانشگاه ها هم دوره ای را تحت عنوان کارورزی یا کارآموزی برای دانشجویان در نظر گرفته اند. خوشبختانه امروزه سازمان هایی همچون تلنت کوچ واسط این ارتباط بین حرفه ای ها و دانشجویان شده است تا شکاف عمیق بین دانشگاه و صنعت به حداقل برسد. می توانید در دوره کارآموزی شرکت های معتبر که بعضا با حقوق هم هستند شرکت کنید. در این صورت علاوه بر رقم زدن یک اتفاق خوب در رزومه کاری تان، با فضای حرفه ای بیشتر آشنا می شوید و آموخته هایتان را در حین انجام کار اعمال می کنید. شرکت ها هم از دانش آکادمیک شما بهره مند خواهند شد.

 

در نهایت با انجام این مراحل به درستی وارد مسیر شغلی خدتان شدید که با کمترین هزینه و بهینه ترین حالت، آینده حرفه ای خود را رقم بزنید.

 

 

مسیر شغلی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.