مهم‌ترین نکات تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق

مهندسی عمران رشته پرطرفداری است و سالانه تعداد زیادی از افراد در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند، اما تنها تعداد معدودی موفق می‌شوند و به عنوان یک مهندس عمران موفق پروژه‌های متعددی را به اتمام می‌رسانند و در شرکت‌ها استخدام می‌شوند. حتما شما هم تا به حال با فارغ التحصیلان ناموفق این رشته که در شغل‌های غیر مرتبط مشغول فعالیت هستند، برخورد داشته‌اید یا با عده‌ای که از نبود کار در این رشته گلایه می‌کنند هم‌کلام شده‌اید. حقیقت این است که موفقیت در هر رشته‌ای به سعی و تلاش فردی و همت برای یادگیری وابسته است. اگر به عنوان یک دانشجو که تازه وارد این رشته تحصیلی شده یا یک فارغ التحصیل تازه‌کار در پی یافتن نکات تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق هستید، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند.

با نگاهی به آگهی های استخدام در تلنت کوچ می‌توانید ببینید که موفقیت در این حیطه چقدر می‌تواند طیف وسیعی از مشاغل را پیش روی شما بگذارد و در نهایت استخدام مهندس عمران را برای شما ممکن کند.

 

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

وجه تمایز یک مهندس عمران موفق با دیگران در چیست؟

یک مهندس عمران در دو حوزه‌ی مختلف می‌تواند مشغول کار شود، طراحی یا اجرا. هر دو این شاخه‌ها ارزشمند هستند و مهم این است که حوزه تخصصی مورد علاقه خود را بشناسید و سعی کنید در آن زمینه همه چیز را یاد بگیرید. هیچ چیز بدتر از یک ذهن آشفته دسترسی به اهداف را دشوار نمی‌کند.

اگر قرار باشد دائم از این شاخه به آن شاخه بپرید قطعا مسیر موفقیت برای شما بسیار سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود. اگر به حوزه طراحی علاقه دارید، لازم است آیین نامه‌ها و قوانین را با دقت مطالعه کنید و به نرم افزارهای حوزه کاری خود مسلط شوید. افرادی که در این حیطه کاری عمران مشغول می‌شوند معمولا ساعت‌های طولانی در دفتر خود مشغول کار هستند و کمتر به کارگاه سر می‌زنند.

اگر به حوزه اجرا علاقه دارید باید لباس رزم (کار) بپوشید و از همان ابتدا در کارگاه‌های مختلف کارآموزی کنید. سعی کنید کار یاد بگیرید چرا که کسب تجربه رمز موفقیت در این حوزه کاری است.

در کنار کسب تجربه تمام کتاب‌های مطرح و شناخته شده حوزه تخصصی خود را مطالعه کنید و سعی کنید جدیدترین یافته‌های علمی را از طریق مطالعه مقالات یاد بگیرید؛ اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید سریع‌تر موفق می‌شوید. می‌توانید تمام یافته‌های خود را هنگام نوشتن رزومه در آن قرار دهید.

می‌توانید رزومه خود را در تلنت کوچ بسازید: ساخت رزومه

قبول شدن در یک دانشگاه خوب خیلی مهم است و مسیر موفقیت شما را هموار می‌کند، اما این همه چیز نیست؛ هر ساله تعداد زیادی از افراد در رشته عمران فارغ التحصیل می‌شوند اما حقیقت این است که روی کار خود مسلط نیستند و بعد از فارغ التحصیلی تازه باید مهارت‌های لازم را یاد بگیرند. اگر کمی تلاش کنید و کار یادگیری و کارآموزی را جدی بگیرید، بعد از فارغ التحصیلی یک سر و گردن از همه آن‌ها جلوتر هستید.

 

یک مهندس عمران موفق در چه اموری مهارت دارد؟

حال که با چند تا از نکات تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق آشنا شدید وقت آن رسیدن مهارت‌هایی که لازم است داشته باشید صحبت کنیم.

1. طراحی و نقشه کشی

اگر نخواهید در حوزه طراحی مشغول بکار شوید و حوزه اجرا را هم دوست داشته باشید باید با اصول طراحی آشنا باشید و بتوانید از ابزار نقشه کشی استفاده کنید، در محیط کارگاهی این مورد حتما به کار شما خواهد آمد. ابتدای هر پروژه با طرح و نقشه سر و کار دارید و موظف هستید از آن‌ها سر در بیاورید.

2. مقررات و استانداردهای ساخت و ساز

عدم تسلط به قوانین و مقررات ممکن است هزینه‌های زیادی را به کار و مدیر پروژه تحمیل کند که عواقب ناخوشایندی برای شما در پی دارد. باید تمام مقررات و قوانین حوزه کاری خود را به دقت مطالعه کنید و بر آن‌ها مسلط شوید. حق اشتراک چند نشریه تخصصی عمران را خریداری کرده و مرتب مطالعه کنید که از هیچ اتفاق تازه‌ای عقب نمانید.

3. مدیریت کارگاه

مدیریت یک پدیده پیچیده است و از آنجا که با نیروی انسانی سروکار دارید کار بسیار سخت‌تر هم می‌شود. به عنوان یک مهندس تازه‌کار ابتدای شروع کار ممکن است مالک پروژه و کارکنان چندان به شما اعتماد نداشته باشند، این آشنایی با اصول مدیریت است که به شما کمک می‌کند جای خود را در کارگاه پیدا کنید و رشته امور را در دست بگیرید. حتما نکات ایمنی کارگاه را جدی بگیرید و روی اصول بتن ریزی و فرم کار از همان ابتدا نظارت داشته باشید تا از بروز اشکالات احتمالی پیشگیری شود.

4. تعامل با کارگران

برخورد درست با کارگران رمز موفقیت شما است، کارگران باید ضمن اینکه به شما احترام می‌گذارند و به کلیه دستورات شما به دقت عمل می‌کنند به شما اعتماد داشته باشند. اگر بتوانید در یک سایت راه ورود به قلب کارگران را پیدا کنید قطعا پروژه بهتر اجرا می‌شود و وقتی هم در سایت حاضر نیستید هم حضور شما احساس خواهد شد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

5. آشنایی با مصالح ساختمانی

آگاهی از اصول آزمایش مصالح ساختمانی و شناخت خاک از وظایف کلیدی یک مهندس عمران است، اگر در این کار مهارت نداشته باشید هیچ‌گاه نمی‌توانید موفق باشید.

هر گونه اشتباه در این مرحله جبران ناپذیر است و اگر نام شما به عنوان فردی که در کار خود مسلط نیست ثبت شود،  تغییر تصویر خراب شده بسیار دشوار خواهد بود. یادگیری را جدی بگیرید و هدفمند و پیگیر سعی کنید اصول اولیه کار را به درستی یاد بگیرید.

6. تهیه صورت وضعیت و برآوردن نیازها

بی‌توجهی به این مورد ممکن است به تعطیلی چند روزه پروژه منجر شود و برنامه اجرای پروژه را به با مشکل مواجه کند. باید بتوانید برآورد کردن و تهیه صورت وضعیت را به درستی انجام دهید.

آیا با تلاش می‌توان به موفقیت رسید؟

موفقیت یک مسیر صاف و بدون دست انداز نیست، افرادی که در مسیر کارشان هدفمند باشند و تمام توان خود را بکار ببرند به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

پشتوانه مالی یا حمایت افراد دیگر ممکن است مسیر موفقیت یک فرد را تسریع کند اما اگر تلاش و تعهد در کار نباشد کمک‌های دیگران هم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

اگر فکر می‌کنید در مسیر کاری خود تنها هستید و حمایت مالی و سفارش دیگران را ندارید باید به شما بگوییم که این‌ها هیچ کدام از این‌ها رمز موفقیت نیستند بلکه کلید تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق در دست خود شما است و به میزان تلاشی که می‌کنید بستگی دارد. اگر در طول دوره تحصیل هدفمند باشید و تمام تلاش خود را برای یادگیری بکار ببرید قطعا در آینده مسیر موفقیت را سریع‌تر خواهید پیمود. قدم‌های اول را قوی بردارید و اصول اولیه را به خوبی فرا بگیرید و در محیط دانشگاه با اساتید و دانشجویان تعامل داشته باشید. در محیط‌های کارگاهی هم حاضر شوید و همه چیز را از نزدیک ببینید، قطعا مسیر راه برای شما هموارتر می‌شود.

همیشه با تلاش می‌توان به موفقیت رسید، به صحبت‌های مایوس کننده و افرادی که می‌خواهند به شما القا کنند که موفقیت غیر ممکن است توجه نکنید، خیلی‌ها سعی می‌کنند برای کم کاری خود بهانه بیاورند و شما را مایوس کنند. آینده شما در دست خودتان است.

 

سخن پایانی

بسیاری از مهندسان عمران ایرانی در حال حاضر در بهترین دانشگاه‌های جهان مشغول تدریس هستند و رتبه‌های برتر علمی را از آن خود کرده‌اند. پروژه‌های اجرایی بسیاری از این افراد تحسین دیگران را برانگیخته و به نام آن‌ها ثبت شده است، شما هم می‌توانید یکی از آن‌ها باشید، کافی است مهم‌ترین نکات تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق را بشناسید و هدفمند آن‌ها را بکار ببرید.

از تجربه کردن و حتی شکست خوردن نترسید، بدون شکست موفقیتی حاصل نمی‌شود. حرکت مداوم در مسیر و درس گرفتن از شکست‌ها رمز موفقیت شما است. مهندسین موفق و باسابقه هم روزی یک فارغ التحصیل گمنام بوده‌اند که کار خود را جدی گرفتند و در مسیر موفقیت گام برداشته‌اند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.