چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم؟

داشتن فن بیان عالی، تنها به افرادی که مدام سخنرانی دارند و باید برای دیگران صحبت کنند اختصاص ندارد. بیشتر مشاغل امروزی به مهارت‌های کلامی و همچنین توانایی برقراری ارتباط نیاز دارند و در بیشتر آگهی‌های شغلی، داشتن فن بیان و همچنین توانایی در ارتباط کلامی با دیگران دیده می‌شود.

اما شاید این سؤال برای همه پیش بیاید که چگونه می‌توان فن بیان خوبی داشت و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا درباره راه‌های تقویت فن بیان و نوع گفتار با شما صحبت کنیم.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

به صحبت‌های خود گوش دهید

می‌دانیم که این کار خیلی کار خوشایند و جذابی نیست، اما هیچ چیز مانند گوش دادن به صحبت‌های خود نمی‌تواند مشکلات گفتاری و همچنین تپق‌ها را برطرف کند. یک مکالمه از صدای خود ضبط کنید. به عنوان مثال، یک تماس با یکی از دوستان خود برقرار کنید و صدا را ضبط کنید و یا اینکه در حال حاضر دسترسی به پیام رسان‌ها آسان است و می‌توانید صدای خود را به صورت ویس برای دوست خود بفرستید و آن را گوش دهید. به دنبال موارد فنی مانند کلمات پر کننده مکالمه مانند آم، صحبت‌های بلند، یکنواخت و جملات به هم پیوسته و همچنین هر نوع عادت نامناسب و یا ناخوشایند باشید. شناسایی مشکل اولین گام برای مقابله با آن است. هنگام آماده شدن برای اولین مصاحبه شغلی این کار بسیار خوب است و عالی عمل می‌کند.

سرعت خود را کنترل کنید

مطمئن نیستید که میزان سرعت صحبت کردن شما زیاد است یا کم؟ این موضوع را می‌توانید به راحتی امتحان کنید. یک متن 160 کلمه‌ای را جلوی خود بگذارید، ابزار ضبط کردن صدا را آماده کنید، کلمات و جملات را با صدای بلند (و با سرعت استاندارد خود) بخوانید. خواندن این متن چقدر زمان برد؟ کارول فلمینگ، نویسنده کتاب It’s the Way You Say It، می‌گوید که این متن باید به اندازه یک دقیقه طول بکشد. وی در کتاب خود نوشته است:

“در فن بیان خوب خواندن و گفتن متنی در حدود 155 تا 175 کلمه باید یک دقیقه طول بکشد.”

اگر قرار است از حفظ چیزی را بگویید و یا اینکه قرار است متن را بسط دهید، باید سرعت را افزایش دهید. اگر قرار است درباره محتوایی فنی و تخصصی صحبت کنید، سرعت بیان خود را کم کنید.

کلمات پرکننده جمله را از گفتار خود حذف کنید

اگر جزو آن دسته افراد قرار می‌گیرید که مدام به دنبال داشتن فن بیان خوب هستند و به این خواسته هیچ وقت دست پیدا نکردید، باید بگوییم که احتمالاً به این دلیل است که خود را بیش از حد در استفاده از کلماتی مانند “ام”، “مانند” و “آه” درگیر کرده‌اید که شما را مردد و همچنین بدون فن بیان نشان می‌دهند. برای تقویت فن بیان خود، پیشنهاد می‌کنیم از این کلمات پر کننده استفاده نکنید و آنها را با کلماتی مناسب و صحیح جایگزین کنید. یکی از کارکردهای” ام “این است که به مخاطب خود بگویید که شما هنوز صحبتتان تمام نشده است و باید کمی بیشتر منتظر پایان صحبت‌های شما باشد.

به آوا و اصوات هر کلمه توجه کنید

بسیاری از کلمات هستند که شنونده را به اشتباه می‌اندازند و به همین دلیل باید به قدری آنها را خوب تلفظ کنید که هیچ شک و ابهامی در شنونده در مورد صحبت‌های خود به وجود نیاورید. گاهی وقت‌ها تلفظ بسیاری از کلمات نزدیک به هم است و معنای آنها کاملا با هم فرق دارد. این خطای شنیدار را نباید در شنونده خود به وجود آورید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

از سخنرانی و صحبت دیگر افراد الهام بگیرید

گوش دادن به صحبت‌های افراد سخنور، همیشه می‌تواند بهترین کمک به شما در تقویت فن بیان باشد. دوست دارید تا از افراد دیگر برای داشتن فن بیان خوب الهام بگیرید؟ یک نمایش رادیویی یا پادکست مورد علاقه خود را پیدا کنید و به نوع گفتار در آنها توجه کنید و گفتار آنها را تحلیل کنید. گوینده‌ها در رادیو و پادکست‌ها به خوبی می‌توانند کلمات را برای مخاطب ادا کنند و می‌توانید از روش آنها در ادای صحیح و اثرگذار کلمات الهام بگیرید.

با اعتماد به نفس صحبت کنید

چگونه فن بیان بهتری داشته باشیم؟ اصلی‌ترین نکته این است که با اعتماد به نفس صحبت کنید. حتی اگر در حال مکالمه تلفنی هستید، نحوه ایراد کلمات و در عین حال داشتن اعتماد به نفس می‌تواند بر نحوه درک افراد از ایده‌ها و صحبت‌های شما تأثیر بگذارد. هنگام صحبت کردن صاف بنشینید و بایستید، چانه خود را موازی با زمین قرار دهید تا تارهای صوتی شما به راحتی بتوانند کلمات را ادا کنند و از حرکت دادن بیش از حد دست‌ها خودداری کنید (مطالعات نشان می‌دهند که جمع کردن دستان و قرار دادن آنها روی میز هنگام صحبت می‌تواند حس اعتماد و صداقت به وجود آورد).

قبل از صحبت فکر کنید

آیا می‌دانید مهم‌ترین ترفند برای تقویت فن بیان چیست؟ مهم‌ترین نکته و ترفند این است که بدانید که درباره چه موضوعی قرار است صحبت کنید؛ پیش زمینه داشتن در مورد آنچه می‌خواهید بگویید، به شما این امکان را می‌دهد افکار خود به صورت منسجم سازماندهی کنید و هنگام صحبت کردن دچار مکث و تپق نشوید.

نقاط ضعف خود را برطرف کنید

پس از شناسایی نقاط ضعف خود، برنامه‌ای برای رفع آنها درست کنید. یه راه حل این است که هر روز روی یکی از نقاط ضعف خود کار کنید و آن را برطرف کنید. به عنوان مثال، روز دوشنبه روی کلمات پرکننده جمله کار کنید و سعی در برطرف کردن آن داشته باشید و روز سه شنبه را به تمرین تلفظ درست کلمات اختصاص دهید. این روند را هر هفته تکرار کنید تا اینکه به فردی با فن بیان خوب تبدیل شوید.

این کارها می‌توانند به تقویت فن بیان کمک کنند و همچنین اعتماد به نفس شما را برای صحبت در مجامع بزرگ نیز بالا ببرد. بدانید که گفتار صحیح و همچنین داشتن توانایی قانع کردن افراد، یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها در پیدا کردن شغل و استخدام است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.