منتورینگ معکوس چیست و چه مزایایی دارد؟

خیلی از سازمان های بزرگ به دنبال راهی برای به روز ماندن و اثر بخشی بیشتر هستند. این کمپانی ها در تلاشند با مشتری های جوانشان به بهترین نحو ارتباط برقرار کنند. این چالش ها در تمام دنیا باعث شده تا سازمان ها برنامه های منتورینگ معکوس داشته باشند.
این برنامه از این قراره که کارکنان تازه کار و جوان شرکت برای تیم اجرایی با تجربه، در زمینه های مختلف برنامه های آموزشی برگزار می کنند. این رویکرد به سال 1990 بر میگرده که آقای GE’s Jack Welch، مدیر عامل شرکت جنرال الکتریک از برنامه منتورینگ معکوس برای آموزش اینترنت به کارشناسان ارشد استفاده کرد.
اما امروزه منتورینگ معکوس به چیزی فراتر از آموزش تکنولوژی بر میگردد. در واقع کمپانی های بزرگ حتی برای مسائل استراتژیک، رهبری و نحوه تفکر مدیران از این روش استفاده می کنند. محققان به این نتیجه رسیده اند که این رویکرد باعث حفظ و فراگیر تر شدن مهارت های دیجیتال و به روز در سازمان خواهد شد و باعث تغییر فرهنگ سازمانی و پذیرش تنوع در سازمان خواهد شد. اما ترکیب درست برای منتورینگ برای اثر بخش بودن این روش بسیار مهم است، اینکه هر دو نفر آموزش دهنده و آموزش گیرنده به انجام درست این روش متعهد باشند.

منبع: Harvard Business Review

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.