چگونه بدون دانشگاه رفتن گرافیست شویم؟

گرفتن مدرک در رشته گرافیک می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین گزینه برای شروع شغل طراحی گرافیک باشد، که دانشجویان را هم از نظر تئوری و هم از نشر عملی با این حیطه آشنا می‌کند و آنها را آماده بازار کار می‌کند. اما این تنها مسیر ورود به این صنعت نیست. در واقع، بسیاری از گرافیست‌ها به واسطه نمونه کارها و تجربیات خود به استخدام شرکت‌ها در می‌آیند و در کار خود موفق نیز می‌شوند.

تحصیل در رشته گرافیک بدون چالش و ایراد نیست؛ در واقع ورود به دانشگاه برای بسیاری به منزله چهار سال دور بودن از زندگی حرفه‌ای و صرف هزینه بسیار است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در این مقاله درباره 10 راه گرافیست شدن بدون دانشگاه رفتن صحبت کنیم تا با انجام آنها، رؤیایی گرافیست شدن را برای خود محقق کنید.

1. برای متخصص شدن وقت بگذارید

گرافیک و طراحی گرافیک، صنعتی بسیار گسترده است که در آن تخصص‌های بسیاری وجود دارد. در حالی که گرفتن مدرک گرافیک می‌تواند شما را در بسیاری از شاخه‌های گرافیک قوی کند، اما اگر قصد تحصیل در این رشته را ندارید، می‌توانید ابتدا تخصص مورد نظرتان را انتخاب و بعد روی آن تمرکز کنید.

اینکه بتوانید دانش خود را روی یک تخصص از گرافیک توسعه دهید و روی آن تمرکز کنید، این یک مزیت رقابتی برای شما به شمار می‌آید و در استخدام می‌توانید از آن استفاده کنید.

طراحی لوگو یکی از شاخه‌هایی است که همیشه تقاضای زیادی دارد و مناسب کسانی است که از رفتارشناسی مصرف کننده و برند لذت می‌برند. اگر علایق شخصی شما بیشتر در فناوری نهفته است تا مداد و کاغذ، پس طراحی اپلیکیشن موبایل و وب‌سایت دو شاخه دیگر گرافیک هستند که تخصص در آنها می‌تواند به موفقیت شما در این حرفه کمک کند.

2. بر نرم افزارهای گرافیک مسلط شوید

چگونه بدون دانشگاه رفتن گرافیست شویم؟

چه به فناوری علاقه داشته باشید و چه نداشته باشید، باید قبول کند که تسلط بر ابزارهای فناوری در این دوره بیشتر از هر چیزی نیاز است و در گرافیک نیز این مورد صدق می‌کند. حتی طراحانی که ترجیح می‌دهند که به طور سنتی کار کنند، اغلب مجبورند از سیستم‌های آنلاین برای تهیه نسخه‌های دیجیتال یا کار بر روی پروژه‌های دورکاری استفاده کنند.

فتوشاپ و ایلاستریتور دو گزینه مهم نرم افزاری در گرافیک هستند (و همچنین InDesign برای کسانی که قصد دارند در طراحی گرافیک چاپی کار کنند). درک قوی از یک یا هر دوی این ابزارها به عنوان دارایی شما به شمار می‌آیند، خصوصا برای شمایی که مدرک گرافیک ندارید و سراغ تحصیلات آکادمیک نرفتید.

خوشبختانه، راه‌هایی برای خودآموزی یا یادگیری آنلاین ابزارهای گرافیک وجود دارد و شما با مشاهده رایگان ویدیوها می‌توانید در این ابزارها حرفه‌ای شوید.

3. برای خرید ابزارها هزینه کنید

صرف نظر از اینکه مدرک تحصیلی داشته باشید یا خیر، رایانه و نرم افزار دو جزء کلیدی کار طراحی گرافیک حرفه‌ای خواهند بود. نرم افزاری مانند فتوشاپ به یک لپ‌تاپ و سیستم برای کار نیاز دارد و اینجاست که باید برای خرید لپ‌تاپ و یا رایانه هزینه کنید.

بزرگترین چالش برای طراحان گرفایک در زمان خرید لپ‌تاپ و رایانه، انتخاب بین سیستم‌های ویندوزی و مک است. مک بیشتر در بین حرفه‌ای‌ها و در آژانس‌ها استفاده می‌شود، اما خرید در نهایت به بودجه و انتخاب شخصی بستگی دارد. بنابراین قبل از هزینه کردن، در مورد این دو سیستم عامل تحقیق کنید و مناسب نیاز خود تصمیم نهایی را بگیرید.

4. کپی‌رایتینگ و نوشتن را یاد بگیرید

چگونه بدون دانشگاه رفتن گرافیست شویم؟

این نکته ممکن است کمی دور از صحبت ما در این مقاله باشد، اما کار یک طراح چیزی فراتر از طراحی تصاویر یا زیبا جلوه دادن المان‌ها کنار هم است. یک طراح بزرگ در نوشتن و کپی‌رایتینگ نیز مهارت دارد و می‌داند که طراحی خوب به هماهنگی تصاویر، رنگ‌ها و زبان مربوط می‌شود.

کتاب‌ها و آموزش‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که با کمک آنها می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنید و با اصول اولیه آشنا شوید و سعی کنید محتوایی برای متن «Lorem Ipsum» در پیش‌نویس‌های طراحی بعدی خود داشته باشید.

5. به دنبال ساخت سبکی برای خود باشید

داشتن سبک، اغلب عاملی برای متمایز کردن طراحان از یکدیگر است و چه بخواهید به طور مستقل و فریلنسر کار کنید و چه هدف نهایی شما استخدام در شرکتی باشد، باید برای خود سبکی متمایز داشته باشید. مطمئناً زمان می‌برد تا سبک شخصی شما به منصه ظهور برسد، چرا که باید سبک‌های مختلف را آزمایش کنید و بهترین آنها را برای خود انتخاب کنید.

با این حال در انتخاب سبک حتما به این فکر کنید که در چه بخشی از طراحی قوی هستید و یا اینکه دوست دارید در آینده در کدام بخش بیشترین اثربخشی و فعالیت را داشته باشید. بهترین راه برای به دست آوردن سبک این است که کارهای دیگران را زیر نظر داشته باشید و بررسی کنید و با الهام گرفتن از آنها به سبک شخصی خود برسید. با شکل گیری سبک، می‌توانید سراغ طراحی بروید و نمونه کارهای خود را جمع آوری کنید تا بتوانید آنها را ارائه دهید.

6. یک پورتفولیو از کارهای خود بسازید

چگونه بدون دانشگاه رفتن گرافیست شویم؟

در حالی که این مقاله درباره گرافیست شدن بدون نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی است،‌ اما فراموش نکنید که شما بعد از تمرین، باید برای استخدام در شرکت‌ها تلاش کنید و برای این کار نیاز به نمونه کارهای خود دارید. ساخت پورتفولیو بدون داشتن سابقه کار در شرکت‌ها و حتی کارآموزی می‌تواند کار سختی باشد، اما نشدنی نیست.

یکی از راه‌های نشان دادن هنر خود در گرافیک این است که لوگوها و طرح‌های شرکت‌های بزرگ را بردارید و نسخه ویرایش شده خود را در پورتفولیو قرار دهید. در این حالت می‌توانید توضیحاتی نیز درباره تغییرات اعمال شده و اینکه چرا طرح شما بهتر از طرح قبلی است، ارائه دهید. فقط به یاد داشته باشید که بهترین کارهای خود را برای ویترین نمونه کارها نگه دارید و به وضوح بیان کنید که طرح‌های موجود در پورتفولیو کارهای برجسته شما هستند.

اینکه نمونه کارهای خود را به صورت چاپی داشته باشید و یا آنلاین، یک تصمیم شخصی است، اما با این حال به شما توصیه می‌کنیم که مدلی را انتخاب کنید که دسترسی به آن آسان‌تر باشد و البته کار شما در آن جلوه بیشتری داشته باشد. وب‌سایت‌های آنلاین مانند Dribble و Behance نمونه‌های عالی برای ساخت پورتفولیو در رشته گرافیک و طراحی هستند.

7. با تجربه کاربری آشنا شوید

چگونه بدون دانشگاه رفتن گرافیست شویم؟

تجربه کاربری در طراحی (که اغلب به عنوان UX شناخته می‌شود) به فرایندی گفته می‌شود که در آن طراح با در نظر گرفتن قابلیت استفاده و لذت کاربر، محصول و یا وب‌سایتی را طراحی می‌کند. به این معنا که در طراحی هم برند و هم قابلیت استفاده در نظر گرفته می‌شود و در نهایت خروجی در راستای این دو مورد خواهد بود.

درک این موضوع برای طراحان گرافیک بسیار مهم است، زیرا آنها اغلب در کنار طراحان وب یا سازندگان اپلیکیشن باید طرح ارائه دهند و انتظار این است که این طرح‌ها مفاهیم مهمی مانند طراحی مناسب موبایل، برانگیختن واکنش‌های احساسی و سهولت استفاده کاربر را منعکس کنند.

8. درباره شغل طراحی گرافیک بیاموزید

طراحی گرافیک یک شغل خلاقانه است، اما مانند همه حرفه‌ها، گرافیست‌ها نیز باید در یک محیط کاری عمومس فعالیت می‌کنند. این بدان معناست که مهارت‌هایی وجود دارد که هر طراح گرافیکی باید آنها را بیاموزد و این مهارت‌ها حتی در دانشگاه‌های نیز آموزش داده نمی‌شوند.

مهارت‌هایی مانند مذاکره با مشتری، یادگیری نحوه ارائه هزینه کار، نحوه مدیریت زمان یا عناصری که در قراردادهای طراحی وجود دارد و شما به عنوان فردی حرفه‌ای باید بلد باشید. بسیاری از این موارد را می‌توان به صورت آنلاین و با خواندن وبلاگ‌ها و با کمک گرفتن از افراد باتجربه این حوزه، یاد گرفت.

9. مطالعه را فراموش نکنید و به دنبال نظریه‌های علمی باشید

چگونه بدون دانشگاه رفتن گرافیست شویم؟

تمام این مواردی که عنوان کردیم به شما کمک می‌کنند تا با فردی که از دانشگاه و در رشته گرافیک فارغ‌التحصیل شده است، در رقابت باشید. با این حال، اشتباه است که با درس نخواندن بخواهیم نظریه‌های علمی و اصولی گرافیک را کنار بگذاریم.

درک اصول طراحی همچنان مهم است و بسیاری از آنها را می‌توان از طریق مطالعه و تحقیق به صورت خودآموز یاد گرفت. می‌توانید تئوری‌ها را به دسته‌هایی تقسیم کنید و از دسته‌های کوچک شروع کنید؛ مثلاً می‌توانید سراغ تئوری رنگ‌ها بروید.

10. دیگر می‌توانید به عنوان گرافیست شغل پیدا کنید

برای اینکه بتوانید مهارت و تجربه خود را در این حرفه بیشتر کنید، باید سراغ کاریابی بروید. ممکن است در اوایل راه کمی سردرگم شوید که آیا به عنوان کارمند قبول می‌شوید و یا اینکه باید سراغ کارآموزی بروید.

برای این کار سراغ تحقیق بروید و ببینید چه شرکت‌هایی به دنبال شخصی با خصوصیات شما هستند، ارتباط با افراد از طریق شبکه‌های کاریابی مانند لینکدین را فراموش نکنید، سایت‌های کاریابی را حتما سر بزنید و در نهایت سراغ فرصت‌های کارآموزی بروید.

منبع creativebloq

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.